Möbelmässan i Göteborg utökar med en extra dag

Möbelmässan i Göteborg kommer inte bara att utökas från två till tre dagar 2023, så den kommer att pågå kontinuerligt från den 12:e till den 14:e. september. Mässan växer också innehållsmässigt.

Foto: Möbelmässan Göteborg

Efter succén 2022 bygger Möbelmässan i Göteborg ut.

”När vi stängde dörrarna efter en väl avslutad mässa i september 2022 var både utställare och besökare fulla av lovord. Bara en sak saknades: tillräckligt med tid. Därför har vi beslutat att utöka mässan från två till tre dagar 2023”, säger Jacob Ryder, ansvarig för Möbelmässan i Göteborg.

Till mässan 2022 hade det inte funnits några mässor i branschen på nästan tre år på grund av pandemin och responsen var fantastisk: nästan 2 000 fackbesökare strömmade till från hela Norden och över 70 utställare upplevde en enorm press på sina står.

”Och än så länge ser det minst lika bra ut i år. Det utökade tredagarskonceptet känns helt rätt och har tagits emot väl av branschen, säger Jacob Ryder och fortsätter:

"Med den feedback vi har fått var det rätt beslut att ta. Utställarna behöver helt enkelt mer tid för sina kunder och vi är väldigt glada över att ha hittat en lösning genom att skapa en tredagarsmässa. Samtidigt ser vi också att det skapar möjligheter att vidareutveckla mötesplatsen, få den att växa och bli ännu mer relevant för branschen”.

Han räknar med att ha ännu fler utställare än förra året, inklusive en betydande närvaro av utställare från Danmark, Norge och Finland. "För att trots den utmanande marknaden växer mässan och blir allt mer relevant för branschen", säger han.

Foto: Möbelmässan Göteborg

George Makdessi, ordförande för branschorganisationen MIBO, som arrangerar mässan i samarbete med Svenska Mässan, har en tydlig vision:

"Vår ambition är att det ska bli den ledande mässan i Norden", säger han och fortsätter: "Den senaste Möbelmässan i Göteborg var fullbokad. Men många utställare fann att de inte hade tillräckligt med tid för alla besökare. MIBO har nu lyssnat på medlemmarnas önskemål och slutsatsen är klar: Vi fick en väldigt tydlig signal om att utöka formatet, först och främst genom att förlänga mässan med en dag, vilket vi nu gör”.

Beslutet tas väl emot av flera utställande företag. "Med framgångarna vi hade 2022 ser vi nya möjligheter med en extra mässdag", säger Göran Stjärnfeldt, försäljningschef på Furninova.

”Jag ser bara fördelar. Det gör det också lättare för våra kunder att planera. Så vi hoppas att ännu fler kunder besöker mässan 2023!” Det ambitiösa danska möbelföretaget Hjort Knudsen, som fördubblade sin monter på förra årets mässa, är också fullt positiva:

"Vi upplevde en fantastisk atmosfär och responsen var överväldigande. Tyvärr kom det lite i skuggan av tidsbrist”, säger Jonas Törnqwist, svensk försäljningschef på Hjort Knudsen. På deras monter handlar det mycket om att testa, testa och förmedla en känsla.

”Framför allt måste vi sälja den känslan. Det tar lite tid”, konstaterar han. ”Därför gläder det oss mycket att mässan nu förlängs till tre dagar. Vi vill att mässan ska växa och skapa inspiration för våra kunder. Jag har en stark känsla av att detta kan bli vårt företags huvudmässa i Skandinavien”.

Industrifest

Kvällen den 12 september planeras en stor branschfest på mässområdet.

Förra året var festen en stor succé och den är nu tillbaka. Det blir en rolig kväll för branschen med god mat och dryck, nätverkande och underhållning. För att delta i branschfesten krävs anmälan via hemsidan www.mobelmassan.com. Antalet platser är begränsat.

Denna artikel är en del av ett tema:

TEMA: Möbelmässan i Göteborg

Möbelmässan i Göteborg förlängs från två till tre dagar kl 12-14. september. Det innebär mer tid för inspiration både hos de många utställarna och via det stora program av spännande föreläsningar som satts samman. I temat kan du dyka ner i de många branschupplevelser som väntar.

Relaterat innehåll

09.05.2024Designbase.se

Habitare och Helsinki Design Week går samman för ett långsiktigt samarbete

08.05.2024Designbase.se

Ny hemkollektion från Home by Ilse Jacobsen

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023