5 snabba till Christian Halleröd

Inredningsarkitekten Christian Halleröd har skapat butiker för märken som Acne och Byredo. I februari är han aktuell med Trendutställningen på möbelmässan i Stockholm i samarbete med Materialbiblioteket. Designbase fick en pratstund om material och butiksinredningar.

Christian och Ruxandra Halleröd på Christian Halleröd design har skapat årets Trendutställning på möbelmässan i samarbete med Materialbiblioteket..

Utställningen heter EN-AW 6082. Varför då?

EN–AW 6082 är benämningen på en aluminiumlegering som lämpar sig för svetsning och kan anodiseras. Legeringen har hög hållfasthet och god korrosionsbeständighet. Vi vill göra en utställning där materialen och deras möjligheter står i fokus.

Hur ser du själv på äkta material kontra fejkmaterial?

Allt beror på i vilket sammanhang det används och hur man bearbetar och behandlar materialet. Självklart gillar jag äkta material men jag tycker ändå att det är intressant att utforska gränserna med det och ibland göra något fejk av något äkta eller tvärtom. Däremot är meningslösa fejkmaterial som känns dåligt gjorda och utan kvalitéer inget vi gillar att jobba med.

Du har inrett butiker för bland andra Acne Studios, Byredo och Björk & Berries. Vad är dina butiksinredningars viktigaste uppgift?

I slutändan att sälja produkter eller snarare att skapa ett intresse kring produkten och varumärket.  Men ofta kan man jobba med att förhöja själva varumärket genom en intressant tredimensionell värld i butiken som fångar ens intresse. Sen kanske själva säljmomentet sker på nätet eller någon annanstans.

Går det trender i butiksinredningar och vad är i så fall trendigt just nu?

Vi ogillar ordet ”trender”. Det blir väldigt förenklat och varje varumärke, lokal och produkt har sina egna specifika förutsättningar. Det är det vi jobbar med att förstå och utveckla. Sen finns det ju större globala trender som inte handlar om estetik utan om våra beteenden. En av dem är till exempel skiftet från försäljning i butik till näthandel. Detta påverkar i sin tur hur nya butiker ser ut. Upplevelsen i den fysiska butiken blir mycket viktigare än tidigare och man behöver kanske inte ha lika många butiker som förr. Men de som finns måste vara mycket mer unika.

Vilka misstag ser du ofta i butikers inredningar och vad borde de göra istället?

Ibland upplever jag att vissa butiker bara får en estetik hämtad från något annat som egentligen inte är anpassat just till dem. Helt opersonliga butiker är inte heller så lyckat eller butiker som försöker trycka in väldigt mycket produkter, vilket blir ganska jobbigt för kunden att få en överblick över. Det viktigaste är att tänka igenom ordentligt vad man vill och hur man gör det. Och då måste man nästan alltid ta in professionell hjälp från en arkitekt. Det är många som inte gör det och det syns tydligt på slutresultatet.  

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

28.02.2024Designbase.se

Innovation präglade Stockholm Furniture Fair 2024

15.02.2024Designbase.se

Exklusivt barnmöbelmärke vinner designpris på Formland

05.02.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Strålande Zone-nyhet hyllar den nordiska sensommaren

05.02.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Hopfällbar nyhet med inbyggd frihet

22.01.2024Designbase.se

FDB Møbler återlanserar hopfällbar stol designad 1978

16.01.2024Designbase.se

Alla behöver en mental omstart

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023