5 snabba: Josefine Grönkvist, designchef på Åhléns

Åhléns design- och inredningsavdelning satsar fortsatt stort på textil, både med egna och externa varumärken och produkter. Här pratar Designbase med designchef Josefine Grönkvist om höstens mässor och trender.

11.09.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Vad är dina förväntningar på FORMEX i augusti och vad har du för agenda när du går till den typen av mässa?

För mig som designchef är FORMEX en del i ett pussel där det gäller att ta reda på vad som är i ropet just nu, på marknaden på hemmaplan. Som varuhus har vi ju både egna och externa varumärken i vårt sortiment och därför tittar jag dels mycket på våra varumärkesleverantörers nyheter. Dels samlar jag inspiration till det som vi på Åhléns ska designa själva.

Hur ser du överhuvudtaget på mässor, är de fortfarande relevanta 2017?

Det är en relevant fråga. Mässornas roll kommer helt säkert att förändras i framtiden, men vi vet än så länge inte riktigt hur. Idag finns det många andra forum att träffas på, vilket gör att behovet av mässan som mötesplats har minskat. Till det kommer saker som digitaliseringen och förändrade konsumtionsmönster. I ett större perspektiv ser jag också en förflyttning i fokus på de internationella mässorna. Tidigare var det produkten, och designen, som stod i centrum. Idag är det mer den holistiska upplevelsen på mässan som lyfts fram, och produkterna hamnar allt mer perifert.

Berätta lite om hur du upplever den svenska marknaden för design och inredning just nu.

Den är ganska försiktig skulle jag säga. Vi handlar visserligen för mer och mer i värde enligt statistiken, men vi tänker också efter alltmer inför vår shopping. Sedan ser man allt tydligare att det finns två olika nivåer av inköp, där man så att säga köper upp sig och köper ned sig. Det innebär att konsumenterna kan vara beredda att lägga stora summor på saker de verkligen prioriterar, som en designlampa. För att kompensera väljer man riktiga lågprisalternativ för andra varukategorier, till exempel mat. 

Vad ställer denna typ av marknad för krav på dig och på era inköpare?

Ur ett designperspektiv blir omsorgen om produkterna allt viktigare. Konsumenterna efterfrågar hög kvalitet och hållbara val, både gällande material och utformning. Även kraven på en bekväm och spännande butiksupplevelse ökar och samtidigt är man som kund ändå inte villig att betala alltför mycket. Dessutom är Sverige ganska litet och någonstans vill alla ha samma typ av produkter, vilket gör att varumärkena blir alltmer lika. Detta trots att vi samtidigt vill vara unika. Utomlands säger man att det här fenomenet är väldigt svenskt: unika men ändå smälta in.

Vad innebär design- och inredningshösten/vintern 2017/2018 för dig? Och vilket är ert fokus på Åhléns design- och inredningsavdelning för framtiden?

Inför hösten ser jag mycket av en trend som jag brukar kalla Nordic Noir. Det är skandinaviskt och minimalistiskt, med rena linjer, men samtidigt svulstigt. Färgskalan går i svärtade toner och exempel på material är sammet och blanka metaller. Det är som att man har tagit det ljusa nordiska och gjort det lite mer mörkt och elegant. Gällande fokus för framtiden så är det ju textilen som någonstans är kärnan i Åhléns heminredningssortiment. Det är vår specialitet, och något vi kommer att fortsätta satsa på, bland annat med olika typer av mönstersamarbeten och andra spännande nyheter. 

Relaterat innehåll

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023