Design House Stockholm tar nästa steg

Med ny VD, nya delägare och nya konceptet Studio står Design House Stockholm i startgroparna för en expansiv satsning de närmaste åren. Omsättningen ska öka och fokus på möbler bli starkare.

Daniel Hansson är ny VD för Design House Stockholm sedan november 2021. Han kommer närmast från H&M Group där han arbetat i olika ledande roller under de senaste 15 åren..

Frame Collection är ett mångsidigt hyllsystem som även kan användas som rumsavdelare. Design Harald Hermanrud..

Under Stockholm Design Week presenterade Design House Stockholm en rad intressanta nyheter i den kombinerade butiken och utställningslokalen vid Slussen i Stockholm. På produktsidan visades bland mycket annat det innovativa och mångsidiga hyllsystemet Frame Collection av Harald Hermanrud, den funktionella brickan Bridge Tray liksom en utveckling av stengodsserien Sand Secrets av Carina Seth Andersson och bordet Aria av den isländska formgivaren Dögg Gu∂mundsdóttir.

Men dagens stora nyhet var Studio, ett koncept som gör det möjligt för både privat- och contract-kunder att specialbeställa utvalda produkter i andra färger, format och material. Eftersom det handlar om små volymer är målet att i så stor utsträckning som möjligt samarbeta med lokala producenter och hantverkare.

”Vi börjar med Lena Bergströms tuftade mattor Basket, Alexander Lerviks lampor i serien Luna och Lisa Hillands stol Torso, som kommer att kunna kläs i olika skinn och textilier. Studio är ett bra sätt att manifestera den här kreativiteten som vi vill väcka hos våra kunder, säger Daniel Hansson, ny VD sedan november i fjol då han ersatte grundaren Anders Färdig på posten.

I samband med VD-bytet fick företaget också en ny ägarstruktur med Åke Sundvall Holding AB som ny storägare med 31 procent av aktierna. Sedan tillträdet har Daniel Hansson arbetat intensivt tillsammans med styrelsen för att dra upp en strategi för de kommande åren. I framtidsplanerna ingår bland annat fördubblad omsättning inom 3 år, geografisk tillväxt i bland annat USA och Kina och utveckling av företagets befintliga, strategiska partnerskap.

”Idag omsätter vi cirka 75 miljoner kronor och den omsättningen vill vi öka kraftigt de kommande åren. Det ska vi göra dels genom att utveckla vårt sortiment och dels genom att växa tillsammans med våra partners. Men på rätt sätt, förmodligen med färre men större aktörer som passar oss varumärkesmässigt”, berättar han. 

”Utöver det har jag stor tilltro till organisk tillväxt. Vi har relativt obearbetat fått stora förfrågningar på produkter från Kina. Just nu tittar vi på hur vi kan gå in tyngre i Asien, till en början med ett fokus på Kina. Vi märker också att vi får fler och fler förfrågningar från contractsidan, inte minst på belysning. Det är en faktor bakom att vi startar Studio”.

Nya bordet Aria är designat av den isländska formgivaren Dögg Gu∂mundsdóttir..

Stark kultur

Daniel Hansson kommer närmast från H&M Group där han arbetat i olika ledande roller och utvecklingsprojekt under de senaste 15 åren, bland annat som ansvarig för H&Ms globala lojalitetsprogram och som en av initiativtagarna till konceptet Afound. Men han började med butiksinredning under utvecklingen av varumärket COS 2006.

”Då upplevde jag hur roligt det är att jobba nära skaparledet. Jag ser stor potential i Design House Stockholms affärsidé att vara ett förlag för skandinavisk design – vilket naturligtvis inte måste betyda att formgivarna kommer från Skandinavien. Det finns en väldigt stark kultur i företaget med ett bra samspel mellan det kreativa och det kommersiella. Den kulturen vill jag försätta att nära”, säger Daniel Hansson.

De senaste åren har sortimentet utökats med fler möbler. Det är en utveckling som kommer att fortsätta, berättar han

”Vi kommer att ha ett lite större fokus på möbelsidan. Harald Hermanruds hyllsystem Frame med sin flexibilitet, smartness och långsiktighet talar mycket för Design House Stockholm. Det är ett bra exempel på vad företaget vill framåt. Knotkudden som är en conversation piece i hemmet tycker jag också representerar den kreativa höjd som vi vill ha i företaget”.

Brickan Bridge Tray av Carina Seth Andersson kan användas både på bord och direkt på golvet..

Som många andra återförsäljare har även Design House Stockholm sett hur en stor del av affären flyttat online. Idag har företaget en flaggskeppsbutik i Stockholm, som också fungerar som showroom och kontor, samt en egen butik i Båstad.

”Vi har gjort en förflyttning de senaste åren där vi har minskat antalet egna butiker och fokuserat på strategiska återförsäljare samtidigt som vi har etablerat en egen e-handel. Men vi tror verkligen på den fysiska shoppingupplevelsen. Jag vill välkomna alla våra partners och alla som är intresserade till vår butik och showroom på Götgatan 14, den representerar Design House Stockholm på ett väldigt fint sätt. Vi har kreativa möten här bland produkterna i sortimentet. Det är en väldigt kreativ miljö som också presenterar sortimentet som det ser ut idag på ett bra sätt”, säger Daniel Hansson.

Sand Secrets med sina lock, en utveckling av Sand som Carina Seth Andersson designade till nya Nationalmuseums restaurang, gör presentationen av maten till en upplevelse..

Ikonisk design

Design House Stockholm startades 1992 av Anders Färdig som tidigare drivit Boda Nova och Höganäs. Den egna kollektionen rivstartade 1997 med Harri Koskinens blivande storsäljare Block Lamp. Under de år som gått sedan starten har företaget hunnit samarbeta med en mängd både etablerade och oetablerade formgivare och många av produkterna har blivit samtida ikoner.

Kudden Knot av formgivaren Ragnheiður Ösp Sigurðardóttir har vuxit till en sittpuff, Knot XL..

”Jag kände till Design House Stockholm rätt väl innan jag började, jag tror att jag representerade mångas uppfattning om företaget. Design House Stockholm har skapat många ikoniska produkter som finns i hem runt om i välden. Men det många kunder kanske inte har förstått är att alla har samma avsändare. Där ser jag en väldig potential i framtiden. Det är viktigt att lyfta fram formgivaren och berättelsen kring produkten. Jag upplever att många varumärken vill göra det just nu. Men det har varit en del av Design House Stockholms DNA sedan starten och det kan vi bli ännu bättre på att berätta om.”

designhousestockholm.com

Relaterat innehåll

02.05.2024Designbase.se

Färgtrender 2025 handlar om harmoni

01.05.2024Designbase.se

Salone del Mobile.Milano 2024 slår fjolårets besökssiffror

19.04.2024Önska

Sponsrad

Önskabutikerna reste till Horred för årets första Önskaskola

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023