03.01.2018  |  Business  |  Design

Det händer på Formex i januari

Projektledare Lotta Ahlvar om säsongens trender och nyheter.

Nu närmar sig den mest intensiva perioden på året för design- och inredningsbranschen. Mässorna avlöser varandra och här i Norden startar allt med Formex, som också är den största, utan konkurrens, i vår del av världen. Projektledare Lotta Ahlvar berättar mer inför januaris event på Stockholmsmässan.

Intresset för inredning och allt som har med hemmet att göra är fortsatt starkt. Detta är något vi lägger mycket pengar på och en bransch som växer, till skillnad från till exempel modebranschen, som är mer stagnerande just nu.

”När det gäller mindre inredningsföremål ser man alltmer att de följer modetrenderna; och att företagen gör fler släpp per år, kanske för att minska risken i varje kollektion. Det gör att det blir extra viktigt för oss på mässan att vara på tårna och lyfta fram nyheterna på ett inspirerande sätt”, säger Lotta Ahlvar, projektledare på Formex.

Formex är den ledande mässan i sitt slag i Norden och har ett betydelsefullt inflytande på hela design- och inredningsbranschen i dessa länder. Dels genom sina egna utställningar och aktiviteter, som trendutställning och föreläsningar. Dels genom utställarna, där man ser ett stort fokus på detalj när det gäller att skapa inspirerande och bildvänliga montrar.

”Det är väldigt roligt att vi är med och sätter ett sådant starkt avtryck”, fortsätter Lotta.

Lekfullt och formstarkt

Säsongens tema är en viktig del av varje upplaga av Formex, och bidrar i hög grad till att inspirera både utställare, inköpare och övriga gäster, som stylister och media. Temat genomsyrar hela mässan och nu i januari är det färgglada A World of Shapes som möter besökaren. Lotta förklarar att inspirationen för detta tema kommer bland annat från den brittiske popkonstnären David Hockney, och hans färgstarka målningar. Färgerna är klarare än under tidigare säsonger, med en solstänkt känsla ”som det bara kan vara i Kalifornien”. Dessutom andas hela trenden en flirt av 60- och 80-tal, och man ser även influenser från Memphis-rörelsens lekfulla estetik.

”Det kändes inspirerande med nya, pigga kulörer, även om de lite dovare, dammigare pastellerna fortfarande ligger kvar parallellt. Dessutom finns det idag ett stort intresse för retro, med bland annat nylanseringar av klassiska föremål i nya färgsättningar”, förklarar Lotta.

Scenprogrammet – en viktig inspirationskälla

En annan aspekt av A World of Shapes är betydelsen av färg och dess psykologiska inflytande på saker som humör, stämning och även köpbeteende. Idag påverkas branschen, och vi alla, dels av ett på många sätt politiskt turbulent världsläge. Dels finns digitaliseringen där, och de förändringar som den innebär, vilka ingen än så länge kan se de fulla konsekvenserna av. Och under lite otrygga/ovissa tider som dessa, kan glada, vitaminladdade färger säkerligen komma in och utgöra en välkommen energiboost.

Just digitaliseringen är för övrigt något som också kommer att lyftas fram i Formex omtyckta scenprogram, bland annat genom kommunikatören och sociala media-strategen Christian Bergenstråhle, som kommer att föreläsa om de möjligheter som digitalisering faktiskt innebär, ”och att det i slutändan inte bara är en dystopi”. Scenprogrammet är en välbesökt del av mässan och Lotta berättar att hela 10 % av tillfrågade besökare uppger att de tycker att scenprogrammet är en lika viktig inspirationskälla som själva utställningen.

Idag är vi alla stylister

Nytt för mässan i januari är en produktutställning i entréhallen, där tre inbjudna kreatörer, Cilla Ramnek, Tina Hellberg och Saša Antić, under ledning av curator Synnöve Mork, har getts fria händer att tolka säsongens tema. Detta görs främst med hjälp av föremål från de utställande företagen och varje kreatör har samma identiska tomma rum att utgå ifrån.

Lotta förklarar att också säsongens kampanjbilder är uppbyggda enbart med utställarnas produkter. Detta tyckte Formex-teamet själva var så roligt att hålla på med att man även har gjort en besökaraktivitet på samma tema: nämligen prova på-styling och Instagramtävling med hjälp av den kreativa duon Visualisterna, som består av stylisterna Tove Castor och Karin Uggla.  

”Det är jättekul att kunna visa upp den bredd vi har på mässan med hjälp av stilleben på det här sättet”, säger Lotta och drar parallellen till hur vi nuförtiden gärna uppdaterar och förändrar våra hem med hjälp av mindre föremål och accessoarer: ”Det är en hel trend. Idag är vi alla stylister”.

Återväxten är viktig

En annan nyhet för året är att det som tidigare hette Young Designers nu har bytt namn till Formex Design Talents. Konceptet är det samma, en plattform för lovande nyetablerade designers, som här ges möjligheten att komma i kontakt med potentiella inköpare och arbetsgivare. Lotta berättar att det finns många exempel på riktigt härliga karriärsagor, med kreatörer som har börjat bland Young Designers och sedan så att säga har flyttat sina montrar längre fram i lokalerna, en säsong efter en annan, för att idag antingen vara framgångsrika i egen regi eller arbeta för ledande varumärken.

”Återväxten inom branschen är jätteviktig. Inte bara för oss på mässan utan även för Stockholms Stad, med avseende på saker som designturism till exempel. Dessutom är detta en näring som sysselsätter väldigt många människor, med allt från produktion till marknadsföring och detaljhandel”, fortsätter Lotta.

Stort internationellt intresse

Och nordisk, eller skandinavisk, design fortsätter att vara i ropet på den internationella arenan. Lotta berättar att man på Formex ser ett ständigt växande antal utländska besökare, däribland flera representanter från ”större aktörer” inom den globala design- och inredningssektorn. För att tillmötesgå de internationella gästerna har man inför januari 2018 också infört föredrag och framträdanden på engelska. Ett exempel är den danske TV- och trendprofilen Mads Arlien-Søborg. ”Med Mads föredrag väver vi även in lite andra aspekter av design och inredning i scenprogrammet, vilket är jätteintressant”, förklarar Lotta.

Material, makers och matupplevelse

Vad kommer vi då få se mycket av hos utställarna i januari? ”Den rosa-gröna trenden hänger kvar och är tydlig. Här ser vi också att de gröna nyanserna blir mörkare, och går från salvia till mer granbarr”, säger Lotta. Materialmässigt är sammet fortsatt stort, tillsammans med mässing och eleganta stenytor, som kolmårdsmarmor, äkta och konstgjord. Dessutom finns det en stark tillväxt bland hantverksföretagen, med allt från keramik och mattor till konstfullt utformade knivar: ”ett slags makerrörelse, vilket syns också internationellt”.

Även köket och allt det innefattar fortsätter att växa; både gällande matlagning och bakning. Bland annat kommer kändiskonditorn Roy Fares att vara på plats, som just nu är aktuell med sitt nya kafékoncept, Mr Cake, samt en nylanserad serie bakredskap.

”Det är roligt att kunna ha med hela registret även när det gäller mat. En matupplevelse är i mångt och mycket också en designupplevelse”, säger Lotta och berättar vidare att det idag görs en hel del intressant forskning och projekt kring sambandet mellan mat och helhetsupplevelse. Nytt på matfronten på Formex för denna upplaga är den bar som kommer att finnas i B-hallen, där det bland annat ska serveras hälsodrycker. Dessutom görs ett samarbete med bokförlaget Bonnier, där man firar 100-årsjubileumet av Elsa Beskows folkkära saga om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin. Detta sker med en stor specialbyggd utställning och kafé, samt olika typer av aktiviteter. ”Jag kommer nog att röra mig mellan Beskow-kafét och pop up-butiken, som vi också har lite nya idéer kring”, säger Lotta avslutningsvis, som svar på frågan var man kan hitta henne under mässdagarna.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen. Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hant…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.