Digitaliseringen accelererar

Webbutiker står för tillväxten i sällanköpshandeln.

Foto: Phil Desforges.

Accelererande digitalisering och ökande internationell konkurrens ritar om den svenska detaljhandeln. De senaste sex åren har var tionde butik i sällanköpshandeln, motsvarande 5 000 butiker, tvingats stänga. Det framgår i Svensk Handels rapport Det stora detaljhandelsskiftet 2018.

Svensk Handels prognos visar att upp till var tredje krona kan spenderas på nätet redan år 2025. 

”Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Under förra året stod e-handeln för nästan hela tillväxten i sällanköpshandeln. Två år tidigare var motsvarande siffra en fjärdedel. Digitaliseringen har samtidigt gjort konsumentens handel internationell. Under förra året handlade 6 av 10 konsumenter från utlandet.

-ANB

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023