Färre besökare handlar mer

Köpcentrum påverkas av handelns omställning.

Mall of Scandinavia. Foto: Arild Vågen.

Försäljningen i svenska köpcentrum ökar samtidigt som antalet besökare minskar. Det visar den nya rapporten Benchmark Index framtagen av HUI Research och Viametrics. I den första BIX-rapporten, avseende det första kvartalet 2018, konstateras att köpcentrumen ökade sin försäljning med 1,5 procent medan besöken minskade med 0,9 procent jämfört med samma period föregående år. Handelns digitalisering leder till stora förändringar i köpcentrumsbranschen, både i Sverige och internationellt.

Den genomgående trenden globalt är att detaljhandeln tar ett kliv tillbaka till förmån för restauranger, service och nöjen. I asiatiska köpcentrum bedöms dessa verksamheter till och med kunna utgöra drygt hälften av den uthyrningsbara ytan 2027, jämfört med dagens 40 procent. I Sverige är andelen inte ens hälften så stor, men bedöms öka snabbt.

-ANB

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023