Fler beslutsfattare och ökat internationellt intresse vid vårens upplaga av Formex

Inspiration den främsta anledningen för besök.

Sammantaget var besökarna på vårens mässa nöjda med sin upplevelse..

26.03.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Vårens upplaga av Formex lockade totalt sett 21 559 besökare samt 816 utställare från 21 länder. Christina Olsson, mässans projektchef, berättar att andelen beslutsfattare bland besökarna har ökat, så att det nu var 85 % som hade ”stort inflytande” på företagets inköp. Även antalet arkitekter och designers hade ökat i andel, medan det var färre butiksmedarbetare som besökte mässan, jämfört med tidigare. Vidare hade 64 % av besökarna lagt en order under mässan, medan 50 % kommer att skicka en offert i efterhand.

”För de utställare som är här främst för att sälja är det otroligt viktigt att få träffa personer som vd:ar och inköpare, och kunna göra affärer på plats”, fortsätter Christina. Andra varumärken, som har ett mindre trendkänsligt koncept, är ofta mer ute efter att berätta historien kring sin produkt. För dem kan det istället vara värdefullt att komma i kontakt med butikspersonal och inredare, för att prata med dem om saker som säljargument och produktinformation. ”Vi kommer antagligen att få se ännu mer storytelling och demonstrationer av hantverk i framtiden”, kommenterar Christina.

Inspirerande montrar

Bildvänlig monter hos Kähler..

Det viktigaste syftet för besökarna med årets mässa var inspiration, vilket 76 % angav som sitt förstahandsval. Inspirationen kommer dels från Formex egna aktiviteter, som föredrag och utställningar. Dels bidrar utställarna med inspiration, i och med hur de gestaltar sina montrar. Christina berättar att hon har sett en tydlig förändring under de två senaste mässorna, där montrarna överlag har blivit mer inspirerande och ”Instagramvänliga”. Man inkluderar färre produkter och displayen är mer konceptuell, vilket underlättar beslutsprocessen för de som ska göra inköp.

Ökning i antalet internationella besökare

Andelen besökare från utlandet på mässan i januari såg en ökning med två procent från föregående år, till att landa på 12,06 %. Christina förklarar att detta är positivt av flera skäl. Ett av Formex mål är att hjälpa spirande svenska designers ut i världen och att de då får chansen att träffa internationella företag på hemmaplan är naturligtvis en stor fördel. Dessutom är de utländska besökarna ofta köpstarka, och lägger generellt sett relativt stora ordrar. Hos dem är det uppskattat om montrarna är konceptuellt stylade, så att de får hjälp med att hitta ett urval som passar deras butiker.

De nordiska länderna ligger fortfarande i topp på Formex besökarstatistik. Men även USA och Italien är på väg uppåt, liksom Island, som tycks ha upptäckt Stockholm och Sverige som en designdestination. Sammanlagt hade vårens mässa besökare från 60 länder, vilket motsvarar en fördubbling i antal länder under de senaste fem åren.

Stort intresse för kök och matlagning

När det gäller typ av produkter man kom hit för var det särskilt två kategorier som ökade kraftigt, nämligen Design samt Kitchen & Table. Design gick från 19 till 27 % medan Kitchen & Table steg från 17 % på fjolårets januarimässa till hela 28 % i år. Christina förklarar att detta bland annat kan ha ett samband med att många kända kockar och konditorer under senare år har varit aktuella på mässan med egna lanseringar. Dessutom ser man genomgående att det bildas en ny typ av kvalitetsmedveten målgrupp för köksprodukter, inte minst bland männen. Och detta avspeglar sig i hur branschen lägger upp sina sortiment.

Positivt helhetsintryck

Sammantaget var besökarna på vårens mässa nöjda med sin upplevelse. 79 % gav helhetsbetyget ’Mycket bra’, vilket är en ökning från 68 % förra året. Dessutom uppgav 33 % att de såg en förbättring av mässan gentemot i fjol, mot 16 % vid förra årets enkät. ”Resultatet av en mässa beror otroligt mycket på vad besökarna tycker. Därför är det jätteroligt att se de här siffrorna”, säger Christina. En annan aspekt av den positiva statistiken är att mässor tycks ha fortsatt relevans även i en tid som präglas av e-handel och digitalisering. ”När det gäller design och inredning vill man fortfarande klämma och känna på produkterna, för att få en uppfattning om kvaliteter som textur och tyngd”, fortsätter Christina.

Med den goda eftersmaken av januarimässan i färskt minne ser Formex-teamet nu fram emot höstens event, som kommer att arrangeras i samband med premiären för Stockholm Design Weeks sommarupplaga. ”Vi har många spännande utställare på gång och för första gången på flera år är det en internationell gäst som är ansvarig för entrétorget. Nu har vi verkligen kul på jobbet!”, säger Christina. En annan nyhet är att Formex i augusti börjar på en tisdag, och därmed enbart ligger på vardagar. Detta är en förändring man har gjort med hänsyn till de yrkesverksamma som kommer till mässan, så att de inte ska behöva avsätta en lördag för sitt besök.

Relaterat innehåll

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Designbase.se

Nytt AI-verktyg kan förse konsumenter med IKEA-möbler

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023