Formex Guest Creator: Abigail Aherns magiska mix

Inredningsgurun Abigail Ahern är hedersgäst på Formex i augusti. För Designbase berättar hon om den kommande utställningen, om betydelsen av sociala medier och varför hon måste stoppa sig själv när någon lyfter upp någonting i hennes butiker.

Mörka färger, taktila material och mycket blommor är typiskt för Abigail Ahens inredningar, här i den nyaste butiken i London..

Den brittiska inredaren Abigail Ahern har bildat skola med sina eklektiska, mörka och blomstrande interiörer. I augusti är hon inbjuden till Formex i mässans nya satsning på en internationell Guest Creator och deltar bland annat med en centralt placerad utställning. På förhand beskriver hon den som ”lite glamping, fast väldigt rustik, lite glamorös, fast väldigt bohemisk”. Hon har också med sig en ny kollektion med dekorationsblommor i textil, skapad av systern Gemma som är utbildad florist.

”Det blir som en lägerplats mitt i Formex. En berättelse som vänder sig bort från tekniken och ut mot naturen, uppbyggd av mycket textil, med en avspänd handgjord känsla. Vi vill att folk ska vara där, att det ska vara en samlingplats. Inte en utställning utan en plats som man är en del av och upplever med alla sinnen,” säger hon.

Det blir som en lägerplats mitt i Formex. En berättelse som vänder sig bort från tekniken och ut mot naturen, uppbyggd av mycket textil, med en avspänd handgjord känsla.

Abigail Ahern

Designbase träffar Abigail och Gemma, som varit med sedan starten, när de är på besök i Stockholm för att förbereda utställningen. De är trötta efter en dag med många möten, men pratar intensivt om vad inredning betyder för dem, om deras gemensamma projekt och om sina inredningsinfluenser. Färg och material, säger Abigail, är grunden. Hennes design och butiker präglas av en mörk och dunkel färgskala, material med mycket textur och en lek med kontraster och proportioner.

”En sjöbottenpalett av kulörer med mycket svärta i sig. Vi arbetar med ganska få och starkt återhållna kulörer som fungerar bra med olika stilar. Jag tror att vi vill ha mer personliga hem än någonsin tidigare. Vi följer inte en trend utan plockar element från många olika ställen. Det är när hemmet verkligen speglar vilka vi är som det uppstår magi."

Hon återkommer till ordet magi och tipsar om att ställa saker där de är lite i vägen, så att man måste lägga märke till dem. Gärna stora föremål som påverkar upplevelsen av rummets storlek. Själv skapar hon gärna minst fem fokuspunkter i en inredning istället för bara en. Om man inte ser allt på en gång så blir man nyfiken, menar hon.

Abigails estetik och tankar om inredning har väckt intresse och fått följare runt hela världen. Systrarna reser mycket och säger sig få mycket inspiration från vad de upplever i andra länder, inte minst i Asien. Men enligt dem själva handlar deras inflytande som trendsättare inte så mycket om själva uttrycket som om att de är på riktigt. Den viktigaste strategin bakom deras framgång, bortom trender och affärstänkande och marknadsföring, är att de är hundra procent sig själva. Allt de gör är starkt personligt, på gott och ont.

Den brittiska inredningsgurun Abigail Ahern är Formexmässans förste inbjudna Guest Creator..

”Mer än någonting annat gör vi det vi känner för, det som kommer från hjärtat. Våra revisorer är inte överförtjusta, men vi gör bara sådant som vi själva skulle vilja ha,” säger Abigail.

”Man måste älska det man gör. Om det bara handlade om pengar skulle det vara helt värdelöst” konstaterar Gemma.

Det gäller deras kollektioner såväl som de två butikerna i London, skapade för att förmedla systrarnas, och kanske framförallt Abigails, speciella estetik. Butikerna förlagor och inspirationskällor är systrarnas privata hem.

”Jag vill att kunderna ska komma in och inte veta vart de ska vända blicken för att det finns så mycket att titta på,” säger Abigail, vilket får Gemma att brista i skratt.

”Man kan inte gå en meter hemma hos Abby utan att krocka med någonting.

”Det är faktiskt lite hemskt, fortsätter Abigail. Det känns som att jag är hemma när jag är i butikerna. Egentligen vill jag inte sälja någonting som finns där. Jag får stoppa mig själv varenda gång någon lyfter upp något.”

Verksamheten startade för fjorton år sedan när Abigail började sälja andras design. Så småningom började hon ta fram egna produkter. Företaget växte sakta men säkert, mycket tack vare hennes kanaler i sociala medier. Hon började ta bilder hemma som hon lade upp på Instagram och responsen kom snabbt från hela världen. Idag, snart 3 000 inlägg senare, har hennes Instagramkonto drygt 82 000 följare.

”Sociala medier har spelat en enormt viktig roll för mig. Jag tycker om att det ger folk redskap att skapa sina egna magiska rum. Jag vill dela med mig av mina verktyg så att de kan sätta igång.”

Responsen från hennes följare ledde bland annat till att hon för sju år sedan började ge inredningskurser. Idag flyger hon över hela världen och håller utbildningar för både proffs och privatpersoner.

”Det är helt galet. Det startade på Instagram med att folk började ställa frågor, som till exempel hur jag fick en viss mörk nyans att inte kännas deppig,” säger hon.

Till skillnad från många andra ägare av fysiska butiker ser hon heller inte e-handeln som något akut hot eftersom produkterna egentligen inte lämpar sig särskilt bra för det, till skillnad från exempelvis mode. Kunderna vill gärna känna på varorna, köpbesluten är mer övervägda och det är svårare med returer.

”Ingen köper fem lampor och lämnar tillbaka de fyra som inte passade, som man gör med kläder. Jag tror också att folk är tveksamma till att köpa lite dyrare saker online. När det kommer till internet är inredning ungefär där böcker var när folk började säga att ingen kommer att köpa böcker längre. Men det gör de ju!”

Formex äger rum på Stockholmsmässan i Älvsjö, 21–24 augusti, med temat Unexpected Gatherings.

Relaterat innehåll

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

18.03.2024Designbase.se

Royal Copenhagen utser Rasmus Holm till ny vice vd

13.03.2024Designbase.se

Från byggavfall till designmöbler

12.03.2024Designbase.se

Mycket färginspiration

11.03.2024Designbase.se

Experimentell glaskonst

08.03.2024Designbase.se

Paradigmskifte i mässupplevelsen

05.03.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Fler färger och känslor från Hoptimist

01.03.2024Designbase.se

Iittala får en ny kreativ chef

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023