12.03.2018  |  Interior  |  Branschnytt

Gemenskap och glädje är ledorden då ByOn nylanserar sitt varumärke

En tydligare identitet och förstärkt fokus på kommunikation.

Under hösten 2017 nylanserades varumärket ByOn, som är en del av varumärkeshuset On Interiör. Lanseringen är en del av ett omfattande arbete med att omstrukturera On Interiör från dess tidigare grossistverksamhet till att nu fungera som ett paraply för bland annat varumärkena ByOn, Vakinme, Victorian och Village.

Omstruktureringen av On Interiör började 2014, i samband med att företaget bytte ägare. Beatrice Lindgren, koncept- och inköpschef, förklarar att denna utveckling bland annat bottnade i de allt större och snabbare förändringar som man identifierade på marknaden. Tidigare var efterfrågan mer enbart produktorienterad medan det nu övergick till att bli starkare fokus på att ha ett väldefinierat varumärke. Dessutom förändrades återförsäljarnas upplägg och det blev mer och mer vanligt med olika typer av konceptbutiker, där design- och inredningsföremål säljs bredvid till exempel mode- och kosmetikprodukter.

Från grossistverksamhet till portfolio av varumärken

Vi värdesätter förmånen att få vara en del i någons hem, och där vill vi skapa och förmedla glädje och leenden. Unika skulpturer, främmande djurarter eller materialkombinationer som frambringar just detta är därför alltid viktiga när vi utvecklar våra nya kollektioner.

Beatrice Lindgren, koncept- och inköpschef

Sammantaget såg man på On Interiör ett behov av att ta fram ett tydligt koncept, med ett antal starka, individuella varumärken, som svarade på olika kunders sortimentsupplägg och önskemål. Samtidigt valde man att behålla det väletablerade bolaget On Interiör som en gemensam plattform, vilken även handhar saker som försäljning, fakturor och kundtjänst för samtliga märken i portfolion. På det sättet vill man förenkla samarbetet för sina återförsäljare, som då bara har en enda kontaktyta att förhålla sig till, oavsett hur många av varumärkena de väljer att ta in.

I linje med övrig utveckling gjordes även förändringar gällande On Interiors kommunikationsarbete. Sara Wernerby rekryterades som marknadschef 2015 och har sedan dess drivit utvecklingen inom det området. Företaget jobbar brett med redaktionella samarbeten och digitala opinionsbildare, men kanske framförallt med människor med vilka de känner att de delar ett gemensamt synsätt. Under 2017 har man ökat tempot något i detta arbete, dels genom ren PR men även med fysiska event i showroomet och andra strategiska aktiviteter.

Gemenskap kring det dukade bordet

Sara förklarar att det som idag är ByOn är en logisk paketering, positionering och varumärkesetablering av det som tidigare utgjorde kollektionen hos On Interiör. Utöver det har bolaget adderat de nya varumärkena Vakinme, Victorian och Village.

Sortimentet hos ByOn utgår från ledorden gemenskap, tillhörighet och glädje. ”Vi värdesätter förmånen att få vara en del i någons hem, och där vill vi skapa och förmedla glädje och leenden. Unika skulpturer, främmande djurarter eller materialkombinationer som frambringar just detta är därför alltid viktiga när vi utvecklar våra nya kollektioner”, säger Beatrice.

ByOn erbjuder ett brett utbud av bland annat av småmöbler, vaser och mångsidiga inredningsdetaljer, men varumärkets hjärta ligger i köket och den samhörighet man upplever kring mat och det dukade bordet. Det finns två återkommande kollektioner, där den ena är Kitchen Stories, som fokuserar just på kök och dukning. Den andra är Mini ByOn som består av väldesignade och vackra barnprodukter. Därutöver presenteras varje säsong tre teman, där tanken är att man i sitt hem ska kunna kombinera de olika stilarna, för att på så vis skapa en personlig helhet. ”Det är sällan man bara inreder i en enda stil hemma, och genom att bygga upp kollektionen kring olika teman hoppas vi att fler personer ska kunna ta del av och känna för samma produkt”, säger Sara.

Ikonprodukter och kreativa samarbeten

Förutom gemenskap är humor och lekfullhet två viktiga begrepp i ByOns kollektioner och tillsammans med ett klassiskt grundsortiment presenterar man hela tiden unika ikonprodukter som sticker ut. ”Vi har känt en efterfrågan på föremål som bryter av mot en stilren bas och vår målsättning är att erbjuda en sammanhängande kollektion där man ändå kan hitta produkter som inte finns hos konkurrenterna, och samtidigt håller en tillgänglig prisnivå”, säger Beatrice och visar upp en leopardformad vas som ett exempel.

Vasen står på ett litet sideboard i grön marmor med guldfärgade ”fågelben” och Beatrice förklarar att detta bord är formgivet in-house och att efterfrågan på det ökar för varje säsong. ”Bordet med fågelben blev något av en markör för oss att fortsätta satsa på den här typen av produkter”, fortsätter Beatrice.

Huvudfokus under 2018 för On Interiör är att arbeta vidare med att stärka de fyra varumärkena i portföljen, samt att hitta fler relevanta återförsäljare att samarbeta med. Och tyngdpunkten under våren kommer främst att ligga hos ByOn. Bland annat kommer man att jobba mycket med olika typer av kreativa samarbeten kring köket och det dukade bordet. ”Gemenskap är inte bara en konceptuell idé utan även ett begrepp som genomsyrar hela företagskulturen. Genom att samarbeta med utvalda nyckelpersoner som delar våra värderingar hoppas vi kunna utvidga detta och gemensamt hjälpa till att lyfta varandra”, säger Sara avslutningsvis. 

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen. Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hant…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.