22.01.2018  |  Business  |  Trends

Identitet på Oslo Design Fair

Temat för Oslo Design Fair är hur design och interiör förmedlar identitet, vilket kommer att utforskas genom utställningar samt via ett fackligt program på mässan, som äger rum för femte gången den 24-26:e januari 2018.

”Hur kan vi visa vilka vi är i en digital värld där nästan allt är tillgängligt och uppnåeligt? Identitet är ett aktuellt och rikt tema som öppnar upp för en rad spännande infallsvinklar, vilket vi ser fram emot att titta närmare på tillsammans med utställare och besökare under vårens mässa”, säger Grete Sivertsen, kreativ chef för Oslo Design Fair.

Oslo Design Fair förväntar sig runt 400 utställare och mässans ledare Cathrine Eriksson berättar att man på besökssidan förväntas locka runt 9000 nyfikna. ”Vi har en stor andel danska utställare”, lägger hon till. ”På senaste mässan hade vi runt 60 danska utställare och det ser ut som att vi hamnar på ungefär samma siffra även denna gång”. 

Identitet är ett aktuellt och rikt tema som öppnar upp för en rad spännande infallsvinklar, vilket vi ser fram emot att titta närmare på tillsammans med utställare och besökare under vårens mässa.

Grete Sivertsen, kreativ chef för Oslo Design Fair

Vad är identitet?

Ordboken definierar identitet som summan av de faktorer som skapar den enskilda människans eller samfundets individualitet. Sättet vi lever på, åsikterna vi har och jobbet vi väljer säger något om vilka vi är. Vi är alla olika med vår helt unika kärna. Samtidigt formas vi av faktorer såsom familj, vänner och tiden vi lever i.

Identitet handlar även om att skapa märkesprodukter. Driver man en butik eller ett företag är det viktigt att skapa en igenkänningsbar profil, som målgruppen också önskar identifiera sig med.

Nationell identitet i ett möte med en internationell marknad är något man på senare tid har arbetat mycket med i Norge, vilket har resulterat i att norska märkesvaror i dag gör bra ifrån sig utomlands: från tyg till musik och möbeldesign. Flera möbeltillverkare arbetar också med historisk identitet, genom att lyfta fram och reproducera glömda norska designskatter och på så sätt utveckla det norska designarvet, både på hemmamarknaden och utomlands.

Trender och tendenser

Inom design och inredning har vi under flera år bevittnat en stark tendens i hur man betonar det personliga, genom unika hantverksprodukter, konst i hemmet samt färgpaletter som hämtar inspiration från alla världens hörn – element som fortsatt reflekteras i trenderna framöver. Mässans trendutställning i januari har kurerats av stylisten Kirsten Visdal i samarbete med Per Olav Sølvberg, som tolkar Identitet genom fyra olika trender för 2018. I utställningen får mjuka, harmoniska paletter sällskap av klara kontraster och intressanta mönster, medan trygga, naturliga material möter varandra med spännande resultat. Utställningen reflekterar också över på vilket sätt den övergripande gröna trenden tar sig uttryck inom inredning, i form av levande växter, botaniska tryck och nya hållbara egenskaper.

Utställningstemat kommer samtidigt att belysas i ett innehållsrikt fackligt program, med spännande norska och utländska föredragshållare.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen. Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hant…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. När du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mer.