Inköp vs. inspiration – så använder sig branschen av handelsmässorna

I augusti inleds ännu en intensiv mässäsong för design- och inredningsbranschen. Designbase har träffat tre erfarna inköpare, som här berättar om hur de använder sig av mässorna i sitt arbete.

Foto: Formex.

16.08.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Även om trenden hos flera större aktörer går mot att nyttja mässorna främst för inspiration och nätverkande så står det fast att andra butiker fortfarande gör beställningar på plats på mässan, vilket är ett effektivt arbetssätt där man har chans att se och uppleva produkterna på riktigt, samtidigt som man lägger sin order. Dessutom blir den sociala aspekten av mässan allt viktigare, som en plats där hela branschen är samlad under ett tak och där man kan umgås med både branschkollegor och samarbetspartners, som man annars sällan får tillfälle att träffa. Tydligt är att mässorna fortsätter att inspirera sina besökare, både genom sina egna och utställarnas aktiviteter.

Önska

Fredrik Dahlman är ägare av Önska i Skövde samt medlem i Önskakedjans styrelse.

Fredrik Dahlman, ägare av Önska i Skövde..

Vilka mässor besöker du och varför just dessa?

För butikens räkning besöker jag Formex regelbundet varje höst och vår. Sedan åker vi från Önskas styrelse också gemensamt till Ambiente i februari. Formex är ett naturligt val i Norden och känns som den centrala mässan för våra produkter. I samband med mässan träffar vi även flera av våra leverantörer i Stockholm samt har internmöte för Önska. På Formex är hela branschen samlad och det uppstår flera positiva synergieffekter.

Hur förbereder du dig inför en mässa?

Jag är ganska noggrann i förberedelserna, inte minst i och med att man har så pass begränsat med tid på mässan. Inför besöket inventerar jag butiken och gör upp listor på aktuellt lagersaldo. Dessutom tittar jag på Önskas marknadsföringsplan för den aktuella perioden, så att det inte blir några onödiga dubbelköp.

Hur kan dagen se ut på mässan?

Jag har lagt upp som en snitslad rutt på förhand med våra leverantörer. Det brukar vara det mest effektiva. Ofta kan det vara svårt att boka möten på förhand, så man får istället försöka få tag i folk efterhand som de har tid. På två heldagar brukar jag ha klarat av det jag behöver. Fördelen med en mässa är att det är effektivt och man ser helheten, med trender, nyheter och nyckelprodukter. Jag föredrar det framför att sitta hemma och bläddra i en katalog. Däremot kan det vara bra att stämma av orderbekräftelsen innan varorna skickas. På mässan går saker och ting ofta ganska snabbt och då är det viktigt att se att beställningen verkligen blev som man hade tänkt sig.

Får du ut något annat än enbart inköp från en mässa? Använder du den till något annat?

För mig är det viktigt att kunna se bredden av produkter samt aktuella trender och tendenser. Dessutom är mässan ett bra tillfälle att träffa branschkollegor som man sällan ser annars, för att utbyta erfarenheter. Med 20 års branscherfarenhet känner jag de flesta vid de här laget.

Vad ser du för aktuella trender gällande hur mässorna är organiserade och vad som händer på mässorna idag – jämfört med tidigare?

Det som sägs är att det är färre besökare idag och kanske stämmer det att det är något lugnare än tidigare. Personligen tycker jag att det är synd att vissa leverantörer har tagit bort sina montrar, särskilt i januari. Visserligen är det en kostnad att ställa ut men jag tror samtidigt att man får många fördelar ur ett långsiktigt marknadsföringsperspektiv. Mässorna är en plats för inofficiella möten och den aspekten har blivit allt viktigare på senare tid, i och med att det är lite tuffare tider för detaljhandeln. Man träffas och ventilerar. Mässan blir ett forum för informationsutbyte och där upplever jag en stor nytta.

Royal Design

Hanna Janse arbetar sedan ett år tillbaka som CPO för Royal Design Group och har tidigare erfarenhet av inköp från sin position som Head of Purchase på Media Markt.

Hanna Janse, CPO hos Royal Design Group..

Vilka mässor besöker du och varför just dessa?

Jag besöker Formex, Stockholm Furniture Fair, Maison & Objet, Ambiente, 3 Days of Design samt Salone del Mobile i Milano. Vi har ett väldigt brett sortiment på Royal Design/Rum21.  Mitt inköpsteam ansvarar för olika kategorier och olika mässor täcker olika behov för oss. Ambiente till exempel, har inriktning på kök, glas och porslin medan Salone del Mobile är en ren möbelmässa

Hur förbereder du dig inför en mässa?

Jag går igenom vilka utställare som finns på mässan och bokar möte med dem jag vet att jag vill träffa. Dessutom brukar jag lämna en hel del öppen tid, för att ha chans att gå runt och titta efter nya varumärken.

Hur kan dagen se ut på mässan?

Vanligtvis består dagen av en blandning mellan bokade möten och mer oplanerad tid, för att kunna gå runt och titta på nyheter.

Får du ut något annat än enbart inköpsmöten från en mässa? Använder du den till något annat?

Vi lägger inga inköp på plats på mässan. Däremot pratar vi igenom mässbud samt tittar på leverantörernas nyheter. Största anledningen till att vi besöker mässor är att få inspiration och se vilka trender som kommer, samt för att hitta nya leverantörer.

Vad ser du för aktuella trender gällande hur mässorna är organiserade och vad som händer på mässorna idag – jämfört med tidigare?

Jag är själv ganska ny in i design- och inredningsbranschen, men vad jag har förstått så går fler och fler från att just lägga stora inköp på plats till att nyttja mässorna mer för inspiration och nätverkande.

Vad gjorde du innan du kom in i design- och inredningsbranschen?

Innan jag började på Royal Design arbetade jag tre år som Head of Purchase för Media Markt och dessförinnan jobbade jag med försäljning hos bland annat Sony och Siemens. Jag ser det som en styrka att ha försäljningserfarenheten i ryggen när man arbetar med inköp. Det gör att man lättare förstår både motpart och slutkund samt deras utmaningar och behov. Att byta bransch har varit nyttigt och lärorikt. Jag kan konstatera att det finns många utmaningar men också många utvecklingsmöjligheter för design- och inredningsbranschen som helhet. Det är tydligt att det är en bransch i förändring och här vill vi som bolag fortsätta att vara det bästa alternativet för kunden.

Confident Living

André Karlsson är varumärkeschef på den onlinebaserade möbel- och inredningsbutiken Confident Living, som sedan drygt två år tillbaka är en del av KitchenTime Group.

André Karlsson, varumärkeschef för Confident Living..

Vilka mässor besöker du och varför just dessa?

Vi är ute en hel del på mässor. Bland annat besöker vi Formex både på hösten och på våren. På Formex har vi de flesta av våra leverantörer representerade. Därför är det viktigt att vara där för att träffa dem i person och upprätthålla våra goda relationer, samt för att ta del av deras nyheter och få information om produkterna generellt sett. Stockholm Furniture Fair är också mycket viktig för oss, en av de viktigaste mässorna faktiskt. Där hittar vi ett stort utbud av relevanta varumärken från hela Europa. Vi åker även till Maison & Objet på hösten, främst för att spana på nya trender och nya varumärken som vi tror kan bli intressanta på sikt. Ambiente är en annan viktig mässa. Där träffar vi i första hand våra befintliga möbelleverantörer. Förra året besökte vi också GAFA-mässan i Köln, för trädgård och utomhusmiljö. Förutom mässorna försöker vi även vara ute en hel del och träffa våra leverantörer ändå. Till exempel gör vi en rundtur hos våra danska samarbetspartners varje år.

Hur förbereder du dig inför en mässa?

Jag går igenom vilka av våra befintliga leverantörer som är på plats och bokar in möten med dem. Dessutom lägger jag undan en dag för potentiella nya varumärken att ta in. Jag ser efter på mässans hemsida vad de har för utställare som skulle kunna vara intressanta för oss, och vad de utställarna har att erbjuda. Därefter bokar jag in möten även med dessa. Men jag ser också till att ha några timmar obokade, då jag bara kan gå runt för att inspireras och spontant upptäcka varumärken och produkter, som jag kanske har missat innan.

Hur kan dagen se ut på mässan?

Framför allt i början av mässan har vi ett ganska tight schema med inbokade möten, där vi går direkt från ett möte till ett annat. På mässor utomlands brukar vi även planera in för middagar tillsammans med leverantörerna på kvällstid. Det gör gott att ibland mötas på ett mer privat plan och inte alltid enbart prata om affärer. Våra möten på mässorna gäller som regel mest planering och synkning av marknadskalendrar. Ibland kan det vara att vi lägger en order på plats på mässan men oftast gör vi det i efterhand, eller även innan mässan, beroende på vilken leverantör det gäller. I och med att vi är onlinebaserade så mäter vi efterfrågan och trender kring våra produkter och innan vi lägger en beställning på en ny vara vill vi göra en analys för att se vilka volymer som kan passa.

Får du ut något annat än enbart inköpsmöten från en mässa? Använder du den till något annat?

Det jag värdesätter mest med ett besök på en mässa är nog det personliga mötet med våra samarbetspartners. Men även inspiration är otroligt viktigt – att få nya idéer och tankar. Det är som att intresset och passionen för det man gör får en ny gnista under mässbesöket, och man kommer hem ännu mer inspirerad och intresserad än vad man var innan. Sedan är mässorna ett bra och välkommet tillfälle att träffa sina branschkollegor, som man kanske inte ser så ofta annars.

Vad ser du för aktuella trender gällande hur mässorna är organiserade och vad som händer på mässorna idag – jämfört med tidigare?

Svår fråga men något jag märker idag är att montrarna tycks vara mer genomarbetade och påkostade än tidigare. Sedan tycker jag att kvaliteten på de olika mässorna går som i vågor. Den ena går ned, tar in produkter som inte känns aktuella, och då besöker vi inte den igen. En annan mässa kan gå från klarhet till klarhet och bara bli bättre och bättre. Ett exempel på det senare är 3 Days of Design i Köpenhamn, som idag verkar bli allt mer attraktiv för premiumvarumärken att synas på.

Relaterat innehåll

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

18.03.2024Designbase.se

Royal Copenhagen utser Rasmus Holm till ny vice vd

08.03.2024Designbase.se

IKEA uniformer återanvänds i en ny textilkollektion

07.03.2024Designbase.se

Kenya eller Nederländerna? Var har rosor minst klimatavtryck?

06.03.2024Designbase.se

aida utsågs till Danmarks mest rekommenderade företag 2023

06.03.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt tar över distributionen av Lelit och Baratza

06.03.2024Designbase.se

Kreativ energi och gemenskap

04.03.2024Designbase.se

Direktörsbyte i Brdr. Kruger

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023