Nylansering av dansk keramiktradition

Drygt ett år efter nylanseringen av varumärket, som lades ned 1988, introduceras Knabstrup Keramik på den svenska marknaden. I augusti 2018 ställer det danska keramikföretaget för första gången ut på Formex.

Knabstrup Keramiks historiska nyckelprodukter syltkrukorna och degfaten har nylanserats i en modern tappning..

20.08.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Knabstrup Keramik har en historia som sträcker sig tillbaka ända till 1622, då Knabstrup Teglværk etablerades, i danska Knabstrup. I samband med industrialiseringens intåg grundades sedan aktiebolaget Knabstrup Teglværk, 1897, som utvecklades till ett litet industrisamhälle med en egen tågstation.  Keramikföremål började man producera 1907 och den första produkten var blomkrukor, vilket vid den här tidpunkten var ett mycket innovativt föremål att tillverka i keramik.

Efterhand utökades sortimentet med bland annat syltburkar och degbunkar, vilka tillsammans med blomkrukorna kom att bli signaturprodukter för Knabstrup Keramik. Dessutom lanserades ett stort utbud av kompletterande produktkategorier, som till exempel vaser, serviser, muggar, koppar samt ljusstakar och andra bruksföremål som var nödvändiga att ha i hushållet för en god hemmafru.

Sverige är en spännande och viktig marknad för oss. Ni har en stark egen tradition av keramiktillverkning, samtidigt som vi tror att ni även är öppna för nya varumärken.

Karsten Madsen, VD Knabstrup Keramik

Företaget hade från starten ett unikt koncept, som kombinerade konstnärlighet, innovation och hög kvalitet med rimliga priser. Ganska snart var Knabstrup Keramik en av Skandinaviens största producenter av keramik och lergods. 1911 omtalades företaget för att vara störst i Skandinavien på blomkrukor och 1930 producerade man hela 18 000 blomkrukor om dagen. Vid samma tidpunkt tillverkade man även omkring hälften av Danmarks förbrukning av syltburkar. Syltburkarna har genom åren haft en stor betydelse för Knabstrup Keramiks överlevnad. Medan det var blomkrukorna som dominerade volymmässigt så stod syltburkarna för en större del av intäkterna.

Knabstrup Keramik har sedan 1930-talet samarbetat med en lång rad av skickliga keramiker och konstnärer. Därvid har man också samlat inspiration från hela världen, bland annat från länder som Ungern, Tyskland och Österrike. 1953 tillträdde Johannes Hansen som konstnärlig ledare och med honom flyttades fokus i produktionen från dekoration av produkterna till själva formen och formgivningen. Hansen, ursprungligen utbildad till bildhuggare, blev kvar på sin plats fram till 1970 och står bland annat bakom ikoniska produkter som Anna-serien, sparbössan Pondus samt den klassiska Knabstrup-servisen.

Under 1970-talet hamnar Knabstrup Keramik i finansiella svårigheter. En av företagets större kunder lider ekonomiskt samtidigt som oljekrisen träder in, och man försöker rida ut stormen med hjälp av besparingar och rationaliseringar. 1977 inleds ett samarbete med Nymølle Keramiske Fabrik af 1976 A/S, som ägdes av keramikern och målaren Bjørn Wiinblad. Efterhand övergår upplägget dock till att enbart Wiinbladgruppen fortsätter sin produktion i den anrika fabrikslokalen.

Åren fram till 1988 blev turbulenta, med fortsatta nedskärningar och reduceringar av sortimentet. Till sist såg man sig tvungen att stänga igen verksamheten för gott.

Två olika unikat av vasen Plateau..

Eller kanske inte helt för gott. Knappt 20 år senare återlanseras Knabstrup Keramik av en erfaren kvartett i designsammanhang. Till vardags sköts företagets ledning av: Kim Kordt Jørgensen, designchef, som senast kommer från Lucie Kaas och dessförinnan var inköpschef hos Kähler, marknadschef Michael Knudsen, innan dess bland annat Thuesen Jensen och Groupe SEB, samt VD Karsten Madsen, som tidigare har varit verksam hos Stelton och Groupe SEB, där han och Michael Knudsen arbetade tillsammans. Därutöver är det Michael Ring, VD och ägare på Stelton, som är styrelseordförande för Knabstrup Keramik.

Det hela började med en gemensam idé om att starta något nytt.  De nya grundarna kom ganska snart fram till att det var keramik de ville jobba med och efter en hel del research stötte man på Knabstrup Keramik och dess fascinerande historia. Visionen var att ta avstamp i varumärkets konstnärliga arv och hela tiden arbeta med respekt för arvet och historien. Samtidigt vill man blicka framåt och bana nya vägar, för att på det sättet vara med och utmana branschen.

Inför nystarten tog man hjälp av bland annat Jernløse lokalhistorisk arkiv og museum, som har en permanent utställning med historiska Knabstrup-produkter, samt Marianne Olsen, tidigare anställd på Knabstrup, som var knuten till företaget från slutet av 1950-talet och hela vägen fram till nedläggningen 1988.

Knabstrup Keramik har från början stått för att tillverka keramik för folket. Idag behåller man det konceptet, i och med de mer storskaliga delarna av sortimentet. Samtidigt kommer det även att tillverkas limiterade upplagor och unika produkter, som inte kommer att sättas i större produktion oavsett hur framgångsrika de blir. Detta görs för att hylla och uppmärksamma den konstnärliga aspekten i hantverket.

Sortimentet i sin helhet är en blandning av gamla och nya designs, där klassiker som degfatet, syltburken och Knabstrup-vasen nylanseras med bland annat moderna färger och glasyrer, för att passa in i ett nutida sammanhang. Till exempel lanseras Knabstrup-vasen till hösten 2018 i tidlösa och stilrena vita och antracitgrå glasyrer, medan syltburkarna lanserades i antracitgrått under våren, för att ges ännu större användningsmöjligheter som en modern inredningsdetalj. Karsten berättar att både degfatet och syltburkarna är produkter som man har tagit in i produktionen på grund av feedback från konsumenter och att det var en glad överraskning för ledningen att se degfatet stå med på deras önskelista. Just degfatet, tillsammans med Knabstrup-servisen, har under våren 2018 synts i dansk TV under semifinalerna av den välkända realityshowen Masterchef, som gick av stapeln på den Michelin-belönade restaurangen Slotskøkkenet, på Dragsholm Slot i nordvästra Själland.

1911 omtalades Knabstrup Keramik för att vara störst i Skandinavien på blomkrukor och 1930 producerade man hela 18 000 blomkrukor om dagen..

Gällande utvecklandet av nya designs och produkter så arbetar Knabstrup Keramik tillsammans med passionerade keramiker och hantverkare, precis som det har varit historiskt. Bland annat har man ett samarbete med The Royal Danish Academy of Fine Arts - Schools of Architecture, Design and Conservation och deras glas- och keramikutbildning på Bornholm, där företaget medverkade vid årets examination av studenterna. Men Karsten berättar att de även letar och hittar talang på Danmarks många keramikmarknader, där även experimentella och ”underground” designers deltar med sina produkter.

Bland de keramiker man redan har inlett samarbeten med märks bland annat designduon Clib Klap, bestående av Claire Maria Lehmann och Iben Harboe, som har tagit fram den uttrycksfulla Plateau-vasen. Ett annat exempel är Tina Marie CPH Handmade och Leise Dich Abrahamsen, som har gjort en ny version av Knabstrups klassiska väggreliefer, vilka premiärlanserades 1959 som en modern och nyskapande väggprydnad. ”Vi är även öppna för att slå oss ihop med internationella keramiker, det behöver inte alltid vara från Danmark. Till nästa vår har vi nya spännande samarbeten på gång”, fortsätter Karsten.

De nordiska länderna är en logisk hemmamarknad för Knabstrup Keramik. Efter att ha lanserat i Danmark och Norge under hösten och vintern 2017/18 blir Formex hösten 2018 startskottet för den svenska marknaden. Den kommande våren gör man sedan en internationell satsning som inleds på Ambiente-mässan i februari.

”Sverige är en spännande och viktig marknad för oss. Ni har en stark egen tradition av keramiktillverkning samtidigt som vi tror att ni även är öppna för nya varumärken, i synnerhet om de kommer från Norden. En utmaning är att svenskar ofta vill se saker och produkter ett par gånger extra innan de gillar och accepterar dem. Men vi är förberedda och villiga att investera för att nå våra mål”, förklarar Karsten, och får medhåll från Michael Knudsen. På Formex ser de fram emot att möta sina potentiella nya kunder, inte minst från mindre och oberoende aktörer.

”Det visuella material vi har tagit fram för hösten är intressant. Vi har velat trycka på den historiska anknytningen och hantverket och har därför fotograferat produkterna där de en gång i tiden tillverkades. Närmare bestämt i den gamla fabriken i Knabstrups Teglværk”, säger Michael Knudsen avslutningsvis. Idag sker företagets produktion inte längre i Knabstrup utan är just nu fördelad mellan Bornholm och Portugal.

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

18.03.2024Designbase.se

Royal Copenhagen utser Rasmus Holm till ny vice vd

13.03.2024Designbase.se

Från byggavfall till designmöbler

12.03.2024Designbase.se

Mycket färginspiration

11.03.2024Designbase.se

Experimentell glaskonst

08.03.2024Designbase.se

Paradigmskifte i mässupplevelsen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023