Stadskärnor starkast i mindre städer

Oxelösunds centrum i topp jämfört med övrig handel.

Cirka 16 procent av detaljhandelns totala försäljning i Sverige sker i stadskärnorna, att jämföra med köpcentrum (21 procent), handelsområden (18 procent) och ehandel (8 procent). Lite överraskande är stadskärnorna i mindre städer starkare gentemot övrig handel än i större. Det visar en kartläggning av Sveriges stadskärnor som utförts av HUI Research och Cityindex på uppdrag av Agora.

Starkast försäljning i förhållande till kommunen i stort har Oxelösund följt av Hallstahammar och Tranås. När det gäller försäljningen i förhållande till antalet invånare ligger Visby i topp.

-ANB

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

25.03.2024Designbase.se

Se upp för den franska lagen mot avfall

22.03.2024Designbase.se

EuroCIS 2024 stängdes framgångsrikt

20.03.2024Designbase.se

Design House Stockholm får ny vd

19.03.2024Designbase.se

Nytt pris hyllar hållbart och vackert kollektivt byggande

15.03.2024Designbase.se

Creativeworld-utställare skänker konstmaterial till barn

13.03.2024Designbase.se

Håll dig borta från facebook

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023