Trendexperten tipsar inför höstens mässor

Stefan Nilsson, eller Trendstefan, är känd som trendexpert och trendspanare och driver till vardags bland annat bloggplattformen Designbloggarna samt utställningslokalen Designgalleriet, på Kammakargatan i Stockholm. Stefan beskriver sig själv som ”antagligen världens mest mässvana person” och här delar han med sig en del av sina erfarenheter och förväntningar kring höstens mässor och trender med Designbases skribent Johanna.

Stefan Nilsson, trendexpert och trendspanare. Foto: Kristofer Samuelsson.

16.08.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

”FORMEX är som en uppstart för säsongen. Det är trevligt och socialt och man passar på att göra en avstämning av hur våren har varit, samt vem som är där och ställer ut, och inte”, säger Stefan. För honom som trendspanare gäller det också att på en mässa direkt skaffa sig en överblick av vad det egentligen är som visas. Första rundan mellan montrarna går snabbt, utan att stanna upp och fundera alltför mycket. Därefter kan han gå tillbaka och ta en närmare titt på det som visar sig vara nyckeltendenser och -föremål, som koppar eller grön marmor till exempel. Den ständiga förhoppningen är att stöta på något nytt, ett företag eller en person som han inte kände till sedan tidigare.

Just när det gäller FORMEX berättar Stefan att han alltid prioriterar ett besök i C-hallen. Till skillnad från A-hallen, med sina större, mer väletablerade varumärken, handlar det här ofta om att spana in enstaka objekt, som är spännande och unika, men där upphovsmannen mycket väl kan vara relativt okänd och kanske i början av sin bana. 

På FORMEX är Stefan också konstant aktuell med olika aktiviteter, där han bland annat arrangerar en pop up-butik och en återkommande utställning med lovande designstudenter. Nytt sedan senaste mässan, i januari, är dessutom guidade turer, där han tar med sig en grupp föranmälda besökare till några av de intressantare nyheterna som visas. 

Konceptet visade sig vara enormt populärt vid premiären, med två fullbokade grupper av bland annat journalister och inköpare. ”I och med att jag känner branschen och människorna på det sätt jag gör så blir det verkligen en avspänd och rolig tur, där man liksom hamnar lite behind the scenes”, säger Stefan själv om upplägget.

FORMEX är Nordens absolut största mässa i sitt slag. Där är den i princip helt ohotad och det betyder att hit kommer ”alla” personer och företag som har att göra med den nordiska marknaden. Men är mässor överhuvudtaget ett relevant verktyg 2017, mitt uppe i den digitaliserade tidsåldern? ”Ja”, säger Stefan. För honom handlar mässformatet inte minst om möten människor emellan. Men också om att få se produkterna på plats och få träffa personen bakom. ’Product romancing’, att bli kär i den fysiska produkten, är fortfarande viktigt inom design och inredning. Både när det gäller B2B, som här, och även som en indirekt konkurrent till e-handeln. Genom att gå runt och prata med producenter och leverantörer ges man också en helt annan kontakt än via e-mail och telefon. Vid ett personligt möte kan man få reda på värdefull information, som sägs där och då, lite i förtroende, men som antagligen inte går ut i företagets nyhetsbrev.

Höstens trendtema på FORMEX spinner vidare på samma tråd som i vintras, nämligen Nordic Space. Nu har dock själva spacet blivit mindre och mer privat, med tanken att förmedla en känsla av trygghet, att det är ombonat och att man är omhändertagen. Stefan förklarar att mässans teman är ett bra hjälpmedel för butiksinnehavare och inköpare. Samtidigt tipsar han om att det är viktigt att kunna ha lite distans till mässtrenderna och att våga göra sitt eget urval, baserat på den egna marknaden. I idealfallet har man då inte exakt samma sortiment som alla konkurrenterna, vilket gör produkterna och trenderna mindre uttjatade och mer individuellt intressanta. ”Då har man gjort ett bra jobb”.

I ett större trendperspektiv ser Stefan en stor motreaktion mot det klassiskt stilrena mäklarvita, där man istället vill ha in mer färg och ”konstiga, roliga saker”. Det kan röra sig om lampor och andra bruksföremål som getts en ovanlig form, som en apa eller en ananas. På det internationella planet är rosa fortsatt en nyckelfärg, men i nya, mindre snälla kombinationer, med till exempel grönt eller aprikost. ”Detta med färg och/eller personlighet är svårt för oss svenskar. Vi vill så gärna smälta in”, förklarar Stefan: ”I andra länder är man modigare”.

Avslutningsvis säger Stefan att han ser design och inredning som en snäll och inkluderande bransch och FORMEX som en rolig och välkomnande mässa. Det han hoppas på för framtiden är möjligen en något högre nivå på internationella utställare och aktörer i Stockholmsmässans lokaler, för att ytterligare lyfta standarden på urvalet. ”Kanske kan man jobba med att göra hela Stockholm till en destination i samband med mässan, lite som under Design Week. Augusti är ju om inte annat en härlig månad vädermässigt för ett besök här”.    

Relaterat innehåll

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Designbase.se

Nytt AI-verktyg kan förse konsumenter med IKEA-möbler

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023