Advertorial: Åk på mässa i hjärtat av Europa

TrendSet anordnas i München. Hit kommer branschfolk från inrednings- och livsstilsbranschen två gånger om året till en mässa som framförallt samlar kunder, potentiella kunder och nya kunder från Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien. Men även svenska besökare kan ha nytta av mässan, som bjuder på både regionala och internationella utställare. Designbase har träffat Tatjana Pannier från TrendSet.

Tatjana Pannier.

Vilken typ av mässa är TrendSet? Och vem är det som ställer ut?

TrendSet är en internationell mässa för inredning, inspiration och livsstil. Här samlas 2500 varumärken och kollektioner från knappt 40 länder runt om i världen, för att möta omkring 33 000 fackbesökare från Tyskland och de omkringliggande länderna.

Till TrendSet kommer branschens ledande leverantörer, nischade leverantörer och nya utställare, som presenterar de senaste trenderna inom 14 olika boende- och livsstilsområden samt fyra ämnesuppdelade områden.

Hur ser TrendSets historia ut?

TrendSet såg ursprungligen dagens ljus 1971, som en regional mässa i München, och har sedan dess utvecklats till en internationell plattform för trender inom inrednings- och livsstilssektorn. Idag har vi internationella utställare som visar ett stort utbud av produkter från områdena: living, dining, leisure och giving. Mässan anordnas på Messe München och upptar ungefär 115 000 kvadratmeter.

Vilka är era besökare?

TrendSet består av ett stort utbud av olika branschrelaterade områden och produkter. Mässan lockar detaljister, webbutiker och grossister från Tyskland, Österrike, Schweiz, norra Italien samt omkringliggande EU-länder. Det geografiska område vi vänder oss till är således det med den största köpkraften i Europa.

Vad kan svenska utställare få ut av att ställa ut på TrendSet?

TrendSet i januari är säsongens första trendfokuserade branschmässa i Tyskland, där man har chansen att introducera och köpa in de senaste, trendiga produkterna. München lockar kvalitativt värdefulla besökare med hög köpkraft till mässan. Svenska utställare på TrendSet har möjligheten att träffa och göra affärer med kunder, potentiella kunder och nya kunder från Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien. Detta öppnar möjligheter för att komma in på nya marknader samt för framgångsrik försäljning.

Har ni en gemensam utställaryta för svenska utställare?

I München älskar vi skandinavisk design. Därför har vi också ett stort antal utställare av den typen på TrendSet. Om det skulle visa sig passande att i framtiden ha en egen utställningsyta för skandinavisk design så är vi öppna för att ta utvecklingen åt det hållet.

Hur många svenska utställare har ni idag?

I och med sitt strategiska geografiska läge mitt i Europa och i södra delen av Tyskland, är TrendSet en bra plats för svenska företag att introducera sina produkter till ett klientel med stark köpkraft. Här har man möjlighet att nå ett stort utbud av viktiga kunder och potentiella kunder från Tyskland, Österrike och Schweiz. Exempel på svenska företag som redan ställer ut på TrendSet är Miljögården HB, The Moshi AB, Wikholm Form samt Affari AB.

Har ni svenska besökare?

TrendSet lockar besökare från Tyskland, Österrike, Schweiz, norra Italien samt de angränsande EU-länderna. Men vi har även besökare från norra Europa, som till exempel Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna och Norge. München är en föredelaktig plats för mässor och kan därmed attrahera ett värdefullt klientel. Det gör TrendSet till en viktig plattform, både för marknadsledande företag, nischleverantörer och nya varumärken inom den svenska inrednings- och livsstilsbranschen, som önskar visa upp sina produkter för kunder från norra, västra och centrala Europa.

Hur kommer TrendSet att utvecklas i framtiden?

En framgångsrik mässa måste alltid anpassa sig till marknadens konstanta förändringar och se detta som sin drivkraft när det gäller att vara en god affärsplats för både utställare och besökare. I framtiden kommer våra utställare och besökare ha möjlighet att hålla kontakten under hela året, för att kunna presentera produkter och lägga beställningar. Vi håller på att planera för en lösning där våra utställare och inköpare i princip kan fortsätta mässan digitalt under perioderna mellan de två årliga fysiska mässorna i München.

Var någonstans i den europeiska mässmiljön passar TrendSet in?

TrendSet är en stabil och etablerad plattform, där det visas ett stort urval av produktsegment på ett unikt sätt som skapar tydlighet och överblick. München är som sagt placerat i hjärtat av Europa, vilket ytterligare bidrar till att ge mässan en internationell karaktär. På det sättet är vi ett starkt supplement till andra europeiska mässor, både gällande den fysiska miljön samt när det kommer till geografi och vårt utbud av inredning och livsstil.

Inlägget är en advertorial i samarbete med TrendSet.

Relaterat innehåll

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023