Digitalisering skapar möjligheter

Bradley Coyne är it- och digital manager hos Lagerhaus och driver digitaliseringen av företagets affär, från kassa till marknadsföring. För Designbase berättar han om strategin bakom digitaliseringen och hur den påverkar försäljningen.

Vad är målet med Lagerhaus digitaliseringsprocess?

Vi vill inte ha långa kassaköer i våra butiker, vi vill skapa en positiv och personlig kundupplevelse. Nu gör vi en resa där vi arbetar med digitalisering inom fyra områden. Point of sale är det första. Sedan kommer e-handel, CRM och digital marknadsföring online. Vi insåg att för att lyckas måste vi börja i butiken. Vi ville ha en robust och flexibel kassalösning som kunde integreras med e-handel och CRM. Valet föll på en molnbaserad app som inte är baserad på hårdvara och så enkel att använda att den inte kräver så mycket utbildning av personalen. Det gjorde att vi kunde hålla nere kostnaderna.

Hur förändras butikspersonalens arbetsuppgifter?

Arbetet i butik har förändrats från att stå i kassa till att sälja ute på golvet. Det har fört med sig ett större ansvar för butiken och mer kontakt med kunderna, vilket ju var anledningen till att många började arbeta i butik från början.

Hur har kunderna reagerat?

De har reagerat väl. Det finns alltid folk som rör sig kring kassaområdet om man skulle behöva hjälp och istället för att ställa frågor till säljaren i en stressig kassamiljö kan man göra det innan man kommer till kassan. Man får mer tid med personalen. Vi har gjort mätningar som visar att kunder som använder självbetjäningen handlar för i genomsnitt tio procent mer.

Hur ser framtiden ut?

Vår kassa är bara en app. Kanske blir det så i framtiden att vi inte har någon kassa alls utan kunderna laddar ner en egen app istället. Kanske kommer utvecklingen leda till att vi gör bilder med produktigenkänning. Allt har blivit väldigt visuellt nu. Så snart vi gav kassan till kunden uppstod en ny utmaning: Hur ska vi göra det roligare för kunden att handla?

Vad är ditt råd till andra handlare som också vill bli mer digitaliserade?

Jag tycker att man ska tänka framåt. Hur vill man ha sin business om tre år? Man kanske vill ha möjligheter att integrera tredjepartsapplikationer till exempel. Försök att hitta synergier när det gäller digitala frågor. Vissa leverantörer av digitala lösningar vill äga hela vertikalen medan andra är mer flexibla och beredda att släppa in andra leverantörer. Det senare har fungerat väldigt bra för oss.  

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

25.03.2024Designbase.se

Se upp för den franska lagen mot avfall

22.03.2024Designbase.se

EuroCIS 2024 stängdes framgångsrikt

20.03.2024Designbase.se

Design House Stockholm får ny vd

19.03.2024Designbase.se

Nytt pris hyllar hållbart och vackert kollektivt byggande

15.03.2024Designbase.se

Creativeworld-utställare skänker konstmaterial till barn

13.03.2024Designbase.se

Håll dig borta från facebook

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023