
Indlæg fra Pia Finne
Design

Bra design blir man glad av att använda
”Vi försöker alltid tillföra mervärde till vår design. Men det viktigaste är det där odefinierbara ’lilla extra”. Det säger Claus Jensen som tillsammans med Henrik Holbæk drivit Tools i 35 år. De senaste 25 åren har de två designat för Eva Solo. Formspråket är enkelt och minimalistiskt och med den dämpade estetiken har de genom åren skapat Eva Solo-serier som för länge sedan blivit designklassiker.
Trends

Formland: ”Vi vill inspirera branschen i en brytningstid”
"Med upplevelser och inspiration skapar vi en inramning för branschen. Men tidens omvälvningar gör att vi måste vi tala till professionalismen och inspirera till hur man kan skapa en bra och hållbar verksamhet i framtiden”, konstaterar Formlands projektledare Flemming Andersen, som understryker att det nu mer än någonsin är viktigt att komma till mässan för att nätverka och inspireras. ”För tillsammans är vi starkare”.
Trends

Formland är positivt för branschen
394 utställare visade produktnyheter, inspirerade och nätverkade med 9 000 fackbesökare från 27 länder på Formland. Utställarna framhäver ännu en gång värdet av den personliga mässdialogen i mötet med kunderna – även i utmanande tider. Mässan lockade fler utländska köpare än förra gången och köplusten följde med in över landets gränser.
Dekoration

Med filtdjuren på en fantastisk tillväxtresa
Én Gry & Sif grundades för 22 år sedan när systrarna Gry och Sif föll för den fina tovningstekniken och för nepalesiska kvinnors glada och öppna sinnen. Idag tovas produkterna fortfarande av kvinnor i Nepal och i Danmark har företaget på kort tid växt från två till 15 anställda. För de tovade tingen harmonierar perfekt med tidsandan.
Branschnytt
Ett levande showroom med själ
En gammal fabriksbyggnad är inramningen för Thuesen Jensens nya showroom. Här spelar det råa och opolerade rummet upp till det fina och delikata; glasen, porslinet och de vackra besticken, som i Sverige säljs och marknadsförs av F&H Group AB. Och det gamla rummets själ har fått leva upp.
Dekoration

Julen är på väg!
En lönsam jul börjar redan nu i detaljhandeln. Det gäller onlinehandel, fönsterdekorationer som behöver planeras och skyltningar i butiken som kan uppmuntra till köp. Vi tittar även på trender inför julen och inte minst på nyheterna.
Dekoration

Hoptimist med ett unikt DNA
Den glade lille Hoptimisten har hittat in i konsumenternas hjärtan – inte bara i Danmark, där den varit känd sedan 1960-talet, utan även i övriga Europa. Poul Christoffersen, som är varumärkeschef för Hoptimist, tvivlar inte på att framgången fick ett lyft när F&H tog över varumärket för ett år sedan och kunde tillföra både ekonomiska och mänskliga resurser.
Trends

En förtrollad jul där kreativa drömmar släpps fria
Julen är en förtrollande tid. Men tänk om man kunde ta sina nära och kära med till ett helt nytt juluniversum, där drömmar och verklighet möts i en förtrollande kombination. Det är temat för Royal Copenhagens julbordsutställning 2022. Och här finns massor av inspiration att hämta.
Ledning & drift

Kundupplevelsen är nyckeln till framgång
Det är personlig kontakt som skapar en god kundupplevelse. Detaljhandel handlar om samspelet mellan människor och känslor är avgörande, säger föreläsaren och mentorn Torben Lorentsen. En nöjd kund är dessutom en ambassadör som talar positivt om butiken för sin vänkrets offline och online.