Butikernas framtidstro ökar

Förväntningarna fortfarande svagt negativa.

Svensk Handels Handelsbarometer för februari visar att framtidstron i handeln repar sig. Framtidsindikatorn, som väger samman framtidsförväntningarna inom försäljning, antalet anställda och lönsamhet, steg med 2,8 enheter till 93,3. Framförallt var det tron på den framtida försäljningen som växte.

”Snöfallet satte fart på försäljningen av vinterskor, pulkor och snöskyfflar. Det var en välbehövlig injektion eftersom februari annars är årets svagaste månad för detaljhandeln som helhet”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Även om framtidsutsikterna inom sällanköpshandeln steg landade index på 88,8, vilket fortfarande är en bra bit under den ”neutrala nivån” på 100.

-ANB

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

25.03.2024Designbase.se

Se upp för den franska lagen mot avfall

22.03.2024Designbase.se

EuroCIS 2024 stängdes framgångsrikt

20.03.2024Designbase.se

Design House Stockholm får ny vd

19.03.2024Designbase.se

Nytt pris hyllar hållbart och vackert kollektivt byggande

15.03.2024Designbase.se

Creativeworld-utställare skänker konstmaterial till barn

13.03.2024Designbase.se

Håll dig borta från facebook

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023