18.03.2019  |  Kitchen  |  Utrustning

Form med funktion i fokus

Med nytänkande produkter för matlagning och måltider har Eva Solo varit med och format dagens matkultur. Idag finns Ole Palbys klassiska kastrullserie Eva Trio i vartannat danskt hem och nu nylanseras den i Sverige.

Den danske formgivaren Ole Palsby var före sin tid med sin funktionella och avskalade design. Många av hans produkter har blivit prisbelönta designklassiker. En av dem är den mångsidiga kastrull- och grytserien Eva Trio som lanserades 1977. Namnet kom från idén att tillverka delarna i tre olika metaller med olika egenskaper. De utbytbara locken har olika funktioner och säljs separat, så att kunden kan välja lock efter behov och inte måste ha ett standardlock till varje kastrull. För återförsäljare är locken en bra produkt för merförsäljning.

Våra produkter ska alltid bidra med någonting extra.

Mia Saks, Marketing Manager Eva Solo

Idag finns delar från kollektionen Eva Trio i vartannat danskt hushåll och nu nylanseras den i Sverige av företaget Eva Solo.

Företagsnamnets (och Palsbys kollektions) Eva är den nuvarande ägaren och vd:n Jan Engelbrechts mor. Namnet Eva registrerades som varumärke 1950 av hennes far, som då var vd. Dagens Eva Solo startade redan 1913 och har utvecklats av fyra generationer i samma familj, först som grossist men från 1949 som tillverkare av egna produkter under namnet Eva Denmark. Sedan dess har företagets design speglat den skandinaviska samhällsutvecklingen och i synnerhet då i köket.

År 1952 kom maskinen som skivade bröd och kallskuret, 1970 kom den första kaffebryggaren och 1977 en funktionell kastrullserie som var tillräckligt snygg för att stå framme i dåtidens öppna kök. 1997 lanserades serien Cafe Solo med sin isolerande klädsel av neopren. Att tänka nytt med material eller designlösningar för att förbättra funktionen är en viktig del av Eva Solos dna. De okrossbara och spillfria To Go-muggarna lyser upp tillvaron för många trötta morgonpendlare.

Till flera av produkterna finns också reservdelar att köpa så att de inte behöver kasseras om de skulle gå sönder.

”Våra produkter ska alltid bidra med någonting extra. Eva Solo skulle aldrig lansera en produkt som bara ser bra ut, vi vill tänka nytt i olika kategorier”, säger Mia Saks som är Marketing Manager.

Till skillnad från många andra tillverkare arbetar Eva Solo konsekvent med ett fåtal formgivare, vilket ger hela sortimentet ett sammanhållet intryck. Sedan lanseringen av namnet Eva Solo 1997 har de flesta produkter designas av designbyrån Tools Design, som grundades av formgivarna Claus Jensen and Henrik Holbæk. Produktionen sker i ett drygt tiotal länder i Europa och Asien.

Företaget har omkring 60 anställda och huvudkontor i Måløv några mil norr om Köpenhamn. Sverige har ett eget team som reser runt till återförsäljare och deltar på mässor. Den svenska marknaden skiljer sig från marknaden i Danmark och Norge, med färre stora kedjor, fler fristående butiker och ett stort antal webbutiker, berättar Mia.

”Den svenska marknaden är viktig för oss. Vi har funnits där i många år och känner den väl. Som säljare har man kanske en mer personlig och långsiktig relation med butikerna, istället för att prata med ett huvudkontor som når hundra butiker. Det handlar ju ofta om företagare som äger sina egna butiker. Det är en fördel när det gäller kategorier som kastruller och grytor, där det kan ta tid att bygga ett starkt varumärke”, säger hon.

Förutom satsningen på Eva Trio lanseras också ett antal helt nya produkter från Eva Solo. I vår ligger fokus på en ny To Go-produkt med integrerat och löstagbart tefiler. Det kommer också en ny champagne coup och, lagom till utesäsongen, en vedkorg och ett grillgaller som förvandlar den flyttbara eldstaden Fireglobe till en vedgrill. Nytänkande var ordet.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.