12.08.2019  |  Business  |  Branschnytt

Formland står starkt

När butikerna stärks, då stärks även utställarna och branschen. Det säger Mai-Britt Risvig Flyvholm från Formland. Hon hoppas att inköparna stannar kvar ett par dagar på mässan, besöker alla utställare, tittar på alla nyheter och blir inspirerade till att skapa unika köpupplevelser och till att driva en framtidsorienterad butik.

”Ju fler utställare det finns som lockar besökare till mässan, och ju större del av den danska designscenen som kan samlas, desto starkare är mässan gentemot både danska och utländska besökare. Därför är vi mycket glada över att stora danska företag som Normann Copenhagen och Rosendahl åter väljer att ställa ut hos oss efter ett par års paus, tillsammans med ett stort utbud av både etablerade och nya varumärken i övrigt”, säger Formlands projektledare Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Hon berättar att både antalet utställare och besökare förväntas vara oförändrat i förhållande till fjolårets mässa, precis som antalet internationella besökare. ”Till mässan 2018 kom det besökare från 38 länder och vi förväntar oss även i år besökare från över 30 länder”, säger hon.

Mai-Britt Risvig Flyvholm berättar att man på Formland tänker på den samlade upplevelsen som besökarna får med sig hem. Det gäller nya spännande varumärken och produkter i montrarna, och det gäller inspiration och information, som kan bidra till att stärka besökarnas verksamheter.

Formlands trendyta

Ett av de stora dragplåstren för mässan är Formlands trendyta, där man denna gång förenar industriell ordning med konstnärligt kaos.

När butikerna stärks, då stärks även utställarna och branschen.

Mai-Britt Risvig Flyvholm

”Vi hyllar Bauhaus-stilens 100-årsjubileum med att sammanföra design och konst i trendytan Værket, som har tagits fram av designduon Studie Flyhelsted”.

”Namnet refererar både till ett industriellt verk och ett konstnärligt verk. Vi har medvetet valt att ha en tvetydig titel, eftersom den speglar de tendenser och många inriktningar som vi ser i inrednings- och designbranschen just nu, där produkter kan vara massproducerade men också unika och handgjorda”, berättar Mille Fly från Studie Flyhelsted, och hennes kollega Sofie Helsted fyller i: ”Trendytan är speciellt inspirerad av de uttryck som vi känner igen från den tongivande tyska designskolan Bauhaus, som i år firar sitt 100-årsjubileum. Vi ser ett omfattande skifte tillbaka till Bauhaus-periodens designestetik, med fokus på funktionalitet, enkelhet, renhet och minimalism”.

Trendytan byggs upp som en fabrik – ett verk [værk] – medan det under mässan också skapas ett konstnärligt verk. Precis som man i gamla tider stämplade in på fabriken varje morgon har designduon skapat en konstinstallation där besökarna kan stämpla in och på det viset bli en del av konstverket.

Trendytans många spännande intryck kan absorberas i den tillhörande restaurangen, som passande nog har getts namnet Kantinen. Här kommer kockar från restaurang Nord att servera ekologiska förfriskningar – toppgastronomi i enkel inramning.

Ett sammansvetsat universum av upplevelser

I trendkafét Café Composé har designparet Høeg+Møller etablerat ett sammansatt universum, där det både mixas, matchas och o-matchas kors och tvärs med färger, former, mönster och material. Kafét kommer att inredas med bås, för mer intima måltidsupplevelser, ett långbord, för de informella hygge-ögonblicken, samt ett upplevelseuniversum, som ger besökarna inspiration till att kombinera färger och produkter på helt nya sätt.

På båda trendytorna kan man självklart uppleva ett stort utbud av produkter från utställarna. ”Vi ser fram emot att presentera inspiration på hög nivå för inrednings- och designbranschen i samarbete med våra skickliga partners”, förklarar Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Utöver trendytorna kan besökarna glädja sig åt spännande föredrag på Speak Up-scenen. ”Vi har sammanställt ett starkt program. I grund och botten handlar det om hur man kan stärka butikerna. Ju starkare butikerna är, desto starkare blir även leverantörerna och därmed utställarna samt branschen som helhet”, säger Mai-Britt.

Bland annat föreläser Stefan, Trendstefan, Nilsson om det nya begreppet co-living, och man kan även få en inblick i hur man anpassar sig till den digitala världen.

”Dessutom kommer Abigail Bruce från Pantone att berätta om Pantones ’trend and color themes for 2020’. Hon kommer att ge en unik glimt av de övergripande konsumtions- och färgtrenderna för SS20 från världens ledande aktör inom färg”, berättar Mai-Britt, och fortsätter: ”Vårt mål är att vi ska hitta på något unikt varje gång. Men det ska gärna vara så pass relevant att det smittar av sig på åhörarna så att de senare kan skapa något unikt ute i butikerna. För vi vill hjälpa till att stärka detaljhandeln och därmed förhoppningsvis stoppa butiksdöden i branschen”.

Mer inspiration

Men än är det inte slut med inspirationen. Selected by har flyttats till E-hallen och fått ett nytt format. Denna gång kommer fyra influencers att inreda varsitt 20 kvadratmeter stort område, som definieras av vars och ens röda tråd. De fyra är: Allan Torp från Bungalow5, Louise Dorph och Anette Eckmann samt Bahne i Frederiksberg Centret, som i fjol vann Designbasepriset och GIA Awards i Chicago. ”Just av den anledningen ska det bli spännande att se vad de kan och vilken typ av universum de kan skapa”, säger Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Ett hållbart universum vid namn We Care har man också tagit fram denna gång. Det handlar om att återbruka, om hållbarhet och om att ta ansvar. I E-hallen kommer det att finnas en utställning med produkter som är tillverkade av återvunna material, däribland No Waste Concept och Recycling.

”I samband med utställningen kommer det dessutom att finnas en lista med alla de utställare på Formland som arbetar med hållbarhet, så att besökarna kan bilda sig en överblick”, säger Mai-Britt Risvig Flyvholm avslutningsvis, som ser fram emot att slå upp portarna för Formland Autumn 2019.  

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.