22.07.2019  |  Bloom  |  Branschnytt

Fyra frågor till Fumie Shibata, designern bakom Cado-vasen

Sponsrat innehåll Vad är detta?

Just nu är de skandinavisk-japanska designförbindelserna starkare än någonsin. Klassisk dansk möbelkonst får nya uttryck i mötet med asiatisk askes, och den japanska ritualdesignen mjukas upp av den nordiska traditionen med organisk design. Det senare gäller för samarbetet mellan den ikoniska danska glastillverkaren Holmegaard och den japanska designern Fumie Shibata, som i vår presenterar vasen Cado. Fumie Shibata arbetar inom ett brett spektrum av produktdesign för bland annat den minimalistiska och hållbara designkedjan Muji och beskriver samarbetet med Holmegaard som något som tar fram det bästa hos de båda designtraditionerna som en hyllning till ny naturlighet i modern inredning.

F: Med Cado har du skapat en vas som är uppkallad efter den traditionella japanska blomkonsten kado och fenomenet Sakura, den traditionella vårfesten som firar körsbärsblomningen. Är naturen en viktig inspiration för dig?

S: Kado är ”konsten att arrangera blommor” och ingår i den japanska kulturen, och är tätt kopplad till den klassiska teceremonin. Precis som Japan är kado med andra ord en del av mitt dna, och detsamma gäller


Sakura, som rymmer intensiv skönhet de få dagarna när körsbärsträden står i full blom över hela världen. Men för mig som designer har det varit viktigt att ta ner blomestetiken i ögonhöjd och skapa en design där alla kan vara med och skapa blomarrangemang på ett enkelt sätt. På japanska betyder blomarrangemang att ”väcka blommor till liv” och bibehålla växtens vitalitet även när de står i vasen. Det jag har försökt fånga i Cados tvådelade design är något bjuder in att arrangera inte bara blommor, utan även grenar, stenar, suckulenter, osv.


F: Den skandinavisk-japanska designvågen är stor just nu. Hur upplever du själv skillnaderna och likheterna mellan Norden och Asien i förhållande till din design?

A: Jag är själv ett stort fan av dansk design som jag kan hitta i utvalda butiker i Tokyo, där jag bor. Jag dras särskilt till vikten på bruksvärdet som finns i dansk design och den nära kopplingen till naturen och årstiderna, vilket också är något som kännetecknar japansk design. Samtidigt har båda designnationerna en djup respekt för materialens karaktär och estetik, inte minst det glas som jag har fått att arbeta med och fördjupa mig i tillsammans med Holmegaard. 

Den stora skillnaden upplever jag i den långa brukstiden som implicit finns i dansk design. Japaner tenderar att ersätta sin inredning kontinuerligt medan danskarna föredrar noggrant utvalt design över längre tid – och med Cado-vasen hoppas jag kunna bli del av traditionen med en glasdesign som varar i många år.

F: Just nu är tanken på slow living och mindfulness en referenspunkt i skandinavisk livsstil och design, medan det rituella och långsamma alltid har haft en plats i japansk kultur. Påverkar det din design?



A: Ja, det gör det verkligen. I linje med japansk kultur har jag velat skapa en design som inte bara fokuserar på det färdiga resultatet – blommorna i vasen – utan också på processen och att pröva sig fram tills du når det perfekta resultatet. Även om du använder samma typer av blommor, möjliggör Cado kreativitet och variation av kompositionen i vasen varje gång den används – och eftersom blombindning och blomkonst är en global megatrend just nu indikerar allt att moderna människor älskar att fördjupa sig i blomkreationer. 

F: Kado bygger en bro mellan två kulturer och mellan gammalt hantverk och modern konst. Är den typen av eklektisk inspiration något som kännetecknar den nya designen vi ser idag? 

S: Visst – åtminstone hittar jag inspiration på många olika ställen. Till vardags bor jag i Tokyo, där jag absorberar myllret från gatukonst och stadsarkitektur, men samtidigt är jag djupt inspirerad av livet i på landet. Jag är född och uppvuxen vid foten av berget Fuji, där min familj drev ett textilföretag, och det har givit mig en ovärderlig inblick i produktionsprocessen och att tillverka saker för hand. Samtidigt är mode en stor inspiration när det gäller modern inredning, för mode vågar experimentera med materialkombinationer och det flerdimensionella på ett sätt som vi borde utnyttja mer. Därför har jag med Cado skapat en tvådelad vas i två färger som smälter samman till en enhet. Precis som i modekonsten.

Mer från ROSENDAHL A/S

ROSENDAHL A/S

www.rosendahldesigngroup.dk

Innovation, creative joy and respect for Danish design tradition – these are the watchwords of Rosendahl Design Group. Our ambition is to profile and protect Danish design treasures by rediscovering classics – as well as creating new ones in keeping with Danish design tradition. The common denominator is products that make every day more beautiful and add value for our customers.We are…

Se företagsprofil  

Branschnytt

Kay tar sig in i köket

Kay Bojesen är känd för sin designcirkus av trädjur av alla arter från apor till sångfåglar och elefanter. Dock begränsade sig inte Bojesens intressen endast till lek- och designobjekt. På 1940-talet designade den välkända funktionalisten ett antal vackra föremål till det dukade bordets glädje, som nu ser dagens ljus under namnet Menageri. Serien är skapad i Bojesens signatur – certifierat ekträ i lyxklass med vackra linjer – som en gest till det kaos av fasta ritualer och spontana stunder som tillhör vanliga hushåll, där vi kryddar, oljar, serverar och äter.

Sponsrat innehåll

Branschnytt

En katt à la Wiinblad

Bjørn Wiinblad är känd som en givmild person som tyckte om att skämma bort andra – och betraktas än idag som en av de mest generösa personerna inom Danmarks konstindustri. Han sparade inte på sin talang utan satte sin konstnärliga prägel på många olika projekt, från det legendariska lyxhotellet d’Angleterre till affischerna för de paralympiska spelen. I vår kombinerar Bjørn Wiinblad Denmark mångkonstnärens skaparglädje med sparglädje genom att lansera Miranda – en finurlig men också funktionell sparkatt som har sitt ursprung i Wiinblads legendariska värld. Miranda är en perfekt doppresent och samtidigt en modern livsstilsprodukt, en riktig livsnjutare med stor aptit på både småslantar och prasslande sedlar.

Sponsrat innehåll

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.