25.01.2019  |  Interior  |  Trends

Hållbarhet och ansvar är den röda tråden på Formland

Hållbarhet är det genomgående temat på Formland, som äger rum den 31 januari till den 3 februari. Arrangörerna förväntar sig 390 utställare och 12 500 besökare. Det är som upplagt för en mässa med mängder av inspiration och nya grepp: trendzoner, föredrag och snygga montrar som välkomnar besökarna.

Formland har drygt 390 utställare bekräftade, som förväntas ta emot omkring 12 500 besökare från 30 länder när Messecenter Herning i Herning slår upp sina dörrar från den 31 januari till den 3 februari 2019.

”Det kommer fler och fler internationella inköpare till mässan och det vi har hört är att de som kommer är köpstarka och redan vet att de vill ha den skandinaviska stilen”. Det berättar Mai-Britt Risvig Flyvholm, Formlands projektledare, som ser mycket fram emot vårens upplaga av mässan.

Vi har riktigt mycket att erbjuda våra besökare. Designnivån är vansinnigt hög och det är helt klart något att glädjas åt.

Mai-Britt Risvig Flyvholm, projektledare på Formland

”Vi har riktigt mycket att erbjuda våra besökare”, säger hon och berättar att den röda tråden denna gång är hållbarhet och ansvar. ”Trendzonerna tar utgångspunkt i hållbarhet och ansvar, vilket därmed också blir vår utgångspunkt för andra events på mässan. Vi tar till oss vår moder jord. För i den vilda verklighet vi lever i kan vi alla må bra av att rota oss”.

Det finns otaliga möjligheter på mässan: från att hämta inspiration i trendzonerna och beundra de fina montrarna till att lyssna på några av den många föredrag som hålls för att berika både inköpare och utställare.

På föredragsscenen kan man bland annat möta Lars Hedal, som pratar om hur ”Näthandeln fortsätter sin starka tillväxt – hänger du med?”. Rie Fjordsøe Rasmussen berättar om trender och färger för sommaren 2019 medan Rikke Skytte har tagit sig an trender och färgskalor för vintern 2019/2020. Exempel på andra titlar från scenprogrammet är bland annat Vad är digital butiksstrategi?, Hur löser man grossistverksamhet online? samt Vad är det som har gått fel ute i butikerna? Hur löser vi det?. Dessutom kommer det att hållas föredrag kring hållbarhet samt att svenske Stefan, Trendstefan, Nilsson och amerikanska Holly Becker kommer att delta i en paneldebatt.

Trendzonen

I en tid där digitaliseringen fyller upp vår vardag tar trendzonen i Hall D besökarna ”back to basics”. A kind of nature är titeln på trendzonen, som har fått sin prägel från naturen och dess otaliga inspirationskällor, där det nära och ursprungliga står i centrum.

”Vi befinner oss i en tid där man märker av klimatkrisen och där digitaliseringen blir alltmer komplex. Det är stort och oöverskådligt. Vi längtar hem, hem till det nära och autentiska. A kind of nature är en rumslig abstraktion över naturen och dess otaliga inspirationskällor”, säger designstudion Studie Flyhelsted, som har skapat trendzonen.

De kallar trendzonen för en estetisk iscensättning i färgerna spröd syren, djupt midnattsblå samt ljusa sädesslag, fylld med produkter som hänvisar till naturen gällande antingen färg, material, textur, mönster eller form.

”Vi letar efter naturmaterial som förmedlar en känsla av något autentiskt och äkta, samt en rofylld hemmakänsla. Vi letar efter handgjorda produkter med historia och personligt uttryck. Vi letar efter nya sätt att återvinna och återbruka material på, vilket varslar om förändringar inför framtiden”, fortsätter Studie Flyhelsted.

A kind of nature har sina rötter i 1970-talet och tidiga 1980-talet, då naturmaterial som sisal, kork och hessiantyg var dominerande. Rundade hörn och strukturerade ytor kombineras med material som ull och sammet för att förstärka det mjuka och naturliga uttrycket. Glastegel och tegelgolv är också tillbaka, tillsammans med metaller som guld och mässing. Färgerna är ljusa, matta och pastellartiga och man använder sig av mjölkiga nyanser som ”new neutrals” på väggar och accessoarer.

Fler spännande aktiviteter

En annan trendzon utgörs av trendkaféet Jordbo.

”Intresset och förståelsen för människan, vilka utmaningar vi har nu och framöver bidrar till att definiera det vi väljer att omge oss med. Vi önskar oss mer än någonsin en djupare relation till produkter och till vår omgivning, som antingen kan verka lugnande, stimulera våra sinnen eller ge möjlighet till självreflektion”, förklarar Rikke Skytte, som står bakom trendkaféet.

I äkta hållbarhetsanda är Formlands mässkatalog tryckt på FSC-certifierat papper. För att ytterligare understryka temat har mässan även etablerat ett samarbete med danska FSC Design Award. Detta innebär att de 20–30 designers som konkurrerar om vinsten i FSC Design Award i november nu ställer ut på Formlands One-område.

”Designnivån är vansinnigt hög och det är helt klart något att glädjas åt”, säger Mai-Britt Risvig Flyvholm.

I Formlands Creators Community värnas det också om nya formgivare på väg uppåt. Här deltar kreatörer från hela fem länder, bland annat Sverige och Danmark.

Ytterligare en ny aktivitet på mässan är ett samarbete med den danska branschföreningen för restauranger och hotell, HORESTA, som i år anordnar branschtävlingarna Årets kock, Årets servitör, Årets kockelev, Årets servitörelev och Årets receptionist på Formland.

”Det råder inget tvivel om att detta kommer att bli en publikmagnet. Branscherna hänger mer och mer ihop och flera av utställarna har HORESTA:s medlemmar, alltså hotell och restauranger, som kunder. Samtidigt öppnar det nya möjligheter för de utställare som ännu inte har kunder i den branschen. Dessutom stärker det mässan generellt sett med ännu ett ben att stå på. Och ju starkare Formland kan bli som plattform, desto bättre för alla inblandade”, säger Majbritt avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.