Rapport från Oslo Design Fair 2020

”Full pott för årets mässa, med uppgång i besökarantalet och nya utställare”, Liv Kindem, kommersiell direktör för Oslo Design Fair, är mycket nöjd efter avslutad mässa.

Oslo Design Fair gick av stapeln den 22–24 januari på Lilleström och representerar en viktig mötesplats för alla som arbetar med design och inredning. Trendutställningen Possible/Impossible, med artisterna Andreas Siqueland och Vera&Kyte, som kurerades av Kirsten Visdal, var ett stort dragplåster.

Liv Kindem, vad kan du berätta om atmosfären på Oslo Design Fair i januari?

”Det var väldigt god stämning på mässan och utställarna rapporterade om god försäljning. Vi fick även mycket beröm för att mässan var så fin. Antalet utställare var 278, i princip detsamma som 2019. Det är vi mycket nöjda med”.

”Det var väldigt god stämning på mässan, och utställarna rapporterade om god försäljning.

Liv Kindem, kommersiell direktör Oslo Design Fair

”Den preliminära feedbacken från branschen är riktigt bra och vi är glada att så många arkitekter besökte mässan denna gång”.

Ett intressant fenomen på Oslo Design Fair är utställare utanför inredningsbranschen, som Amundsen Trading, som säljer ekologisk choklad från Gnaw. Det är en engelsk chokladtillverkare, som nu har utvecklat en serie där allt emballage är till 100 procent nedbrytbart.

”Från vår sida på Amundsen Trading är vi nöjda med Oslo Design Fair. Det är en viktig mässa för oss, eftersom vi här träffar nya och gamla kunder. Här kan vi visa upp vårt sortiment och nyheter, samt kan dela ut smakprover till kunderna”, säger Eva Amundsen.

Liv, hur många besökare hade mässan totalt sett?

”Vi hade hoppats på samma antal som i fjol, 8345 besökare. Men det kom fantastiska 10 542 stycken, vilket innebär en ökning med 26 procent. Det är vi stolta och glada över. Det betyder enormt mycket i vår vidare satsning på mässan framöver”.

Ett brett program med föredrag blev väl mottaget, med stor publik på samtliga teman.

Liv Kindem, kommersiell direktör Oslo Design Fair..

”Det började med ett lite småmysigt samtal i soffan om årets trendutställning, mellan konferencier Ragnhild Brochmann, designduon Vera&Kyte, kurator Kirsten Visdal och konstnären Andreas Siqueland. Därefter följde spännande och relevant information från Dagny Thurmann-Moe, om färgtrender i ett överordnat perspektiv. Hon levererar alltid visuellt inspirerande föredrag kring användandet av färg”.

”Fantastiska Christine Spiten pratade om hållbarhet, teknologi och cirkulär ekonomi. Hon lyfte problematiken kring dessa aktuella teman till en annan nivå: presenterar det som ett löftesrikt projekt som alla kan ansluta sig till. ’Vi gör det tillsammans!’ Det var mycket relevant för en bransch som ska och måste tänka hållbarhet framöver. Blomqvist Nettauktion hade en kulturhistorisk genomgång, som gav kunskap och inspiration till att tänka återbruk och kvalitet. Mycket relevant för branschen”.

”Personligen tycker jag att Frida Ramstedt var en av de bästa. Hon gick rakt in i hjärtat av branschen, med grundläggande inredningskunskap oavsett stil och trend. Helt i tiden och i linje med Oslo Design Fairs värderingar gällande hållbara val.

Var mässans koncept lyckat?

”Utställningen blev mycket väl emottagen. Besökarna upplevde den som annorlunda, nytänkande och inspirerande. Vi ser fram emot att överföra den till hösten”.

Kan du berätta något om den kommande mässan?

”Vi är lättade och glada över tillväxten i antalet besökare. Vi kommer jobba målinriktat mot mässan i augusti med att rikta in oss ännu mer mot contract-marknaden, parallellt med att fortsatt stärka oss som den mest attraktiva mötesplatsen för design, arkitektur och handel. Våra mässor ska vara effektiva handels- och nätverksarenor för deltagare från hela världen. Vi noterade flera nya utställare som kom direkt från Maison&Objet i Paris och hade hört talas om oss där, vilket är goda nyheter”, säger Liv Kindem avslutningsvis.

Possible/Impossible

Årets utställning på mässan hade fokus på hemmet som fenomen och som symbol. Hemmet speglar människorna som bor där. Det är platsen där drömmar och verklighet möts. Husets storlek och form är avgörande för de behov som skapas och vilka val vi gör i vardagen. Detta är teman som branschen jobbar med, nämligen rum där det är gott att leva och arbeta. Hur vi bor och arbetar bidrar till att definiera oss som människor. Det säger något om vem vi är, vart vi hör och hur vi vill möta framtiden.

”Mässan i januari var en framgång gällande besökarantalet, men också när det kommer till utställningen som Kirsten hade kurerat. Några av rummen har synts en hel del på Instagram och feedbacken har varit mycket positiv. Hållbarhet och hållbara värderingar var viktiga teman genom hela utställningen, som nu har packats ned för att återanvändas till hösten”, säger Hélène Andersen från Andersen & Valla, som hade ansvar för innehåll i och utformning av Oslo Design Fairs katalog.

Utmaningar för kedjor och e-handelsbutiker

Inrednings- och designbranschen måste anpassa sig efter utvecklingen och digitala lösningar. En "snackis" på mässan var företag som har det kämpigt. Present- och inredningskedjan Ting gick i konkurs den 20 januari, men köptes upp av familjen Holta tillsammans med en okänd finansiell aktör.

”Vi är glada över att kunna erbjuda våra många kunder present- och inredningsprodukter även i framtiden”, säger styrelseordförande och delägare Audun Viken till e24.no.

”Även om present- och inredningsbranschen, inklusive Ting, har haft stora utmaningar under de senaste åren, har vi lagt stort arbete på att anpassa oss till den nya situationen på marknaden med ändrade köpmönster. Det utgör en bra utgångspunkt för ett konkurrenskraftigt koncept i framtiden”, fortsätter Audun.

De flesta av de 78 arbetsplatserna kunde räddas, även om butikerna i Oslo och på Flesland stänger. Ting har även sedan tidigare butiker i Tromsö, Trondheim, Stavanger och Kristiansand. Huvudkontoret ligger i Bergen.

E-handelsbutiken och kedjan Designforevig gick i konkurs den 14 januari, men fyra av butikerna, i Trondheim, Molde, Bergen och Stavanger, tog sig genast an att överta konkursboet. Därmed kunde man återuppta driften av nätbutiken redan efter ett par dagar.

Designforevig är en landsomfattande frivillig kedja inom glas-, porslins-, köks- och inredningsprodukter, som grundades 1996 och ägs av lokala butiksägare. Butikerna har inte berörts av konkursen.

Relaterat innehåll

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Designbase.se

Nytt AI-verktyg kan förse konsumenter med IKEA-möbler

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023