04.02.2019  |  Furniture  |  Design

Slow production tar steget ut i världen

Maze Interior firade sitt 15-årsjubileum under 2018 och har nyligen rekryterat Christian Resell som ny VD. Fokus framåt ligger på att bibehålla samma standard kring kvalitet och hållbarhet, men nu med en ökad expansionstakt.

”Vi har idag kommit till den nivå där jag hade beslutat att vi skulle landa för ett par år sedan, med ett bra sortiment och en okej omsättning. Nu känner vi oss redo för att expandera internationellt”, säger Lotta De Visscher, kreativ chef och tidigare VD för Maze Interior. För att nå sina mål gällande internationalisering och expansion rekryterade företaget under hösten Christian Resell som ny VD. Christian har med sig en gedigen branscherfarenhet sedan tidigare, med ledande positioner hos bland annat Svenssons i Lammhult och Byggmax. Förutom VD-posten går han även in som ny storägare.

Hållbara material och arbetsmetoder

En viktig del av Maze Interiors DNA är företagets produktionsfilosofi, som de själva kallar för Slow production och som i korthet går ut på att tillverka genomtänkt design med hållbara material och arbetsmetoder.

För framtiden vill vi fortsätta att tillverka smarta och funktionella möbler på ett bra sätt, samt växa hållbart på en marknad i taget.

Lotta De Visscher, kreativ chef för Maze Interior

Slow production är inspirerat av slow food-rörelsen och innebär bland annat att anpassa företagets produktionsvolym till efterfrågan från kunderna. Nya produkter introduceras i mindre antal för att se hur de tas emot. Därefter kan upplagan ökas gradvis. Man arbetar till 95 procent med svenska leverantörer, vilket möjliggör en nära kontroll av saker som kvalitet, miljötänk och arbetsmiljö. Dessutom är chansen större att kunna lägga en mindre beställning hos en producent i Sverige, än vad den är om man producerar i till exempel Kina. Materialen är till stor del återvunna, både när det gäller produkter och förpackningar. Bland annat består den metalltråd man använder sig av till 100 procent av återvunnen metall. Även förpackningarna tillverkas i Sverige.

En långsiktig formgivning

Formgivningen är en annan viktig aspekt av Maze Interiors hållbarhetsarbete. Den görs alltid med en stor långsiktighet, i motsats till att hoppa på snabba trender. Därför samarbetar man också med noga utvalda designers, som delar samma tankesätt. Ett exempel är Olof Kolte, som till vardags undervisar vid Industridesignskolan på Lunds Universitet i långsiktiga och hållbara designstudier.  ”Jag vill även nämna Louise Hederström, som är en fantastisk representant för tidlös svensk formgivning. Hon designar efter principen att ’en bit plåt ska resultera i så mycket möbel som möjligt’”, berättar Lotta.

Lönsamhet och tillväxt

Lottas egen resa på Maze Interior började för åtta år sedan då hon tillträdde som VD. Sedan dess har det hänt enormt mycket på marknaden, med stora förändringar i detaljhandelslandskapet och en starkt växande e-handel.

”Jag kom från byråvärlden och trodde att möbelbranschen skulle vara enkel. Det var i själva verket riktigt svårt. Under de här åren har jag agerat allt från lagerchef till administratör”, fortsätter Lotta. Numera har hennes team växt från två till sju personer och den främsta utmaningen ligger i att skapa en lönsam affär samtidigt som man håller fast vid varumärkets grundvärderingar. Målet för de närmaste tre åren är att öka sin omsättning från nuvarande 20 till 50 miljoner. Dessutom läggs ett större fokus på Maze Interiors två internationella marknader, Frankrike och Japan.

Nya marknader

”Att de japanska kunderna skulle uppskatta våra produkter hade vi nästan på känn, men i Frankrike har det gått oväntat bra. Jag var i Paris på kundbesök nyligen och de bara älskar tidlös skandinavisk design av god kvalitet. Där är man också beredd att betala ett högre pris”, förklarar Lotta.

En nyckelprodukt för Maze Interior, inte minst när det gäller kommande tillväxt, är det modulära hyllsystemet Pythagoras, som har tagits fram av Gustav Rosén. Lotta berättar att de flexibla vägghyllorna nu attraherar en allt större målgrupp av bland annat medvetna yngre konsumenter, som föredrar en produkt med högre standard och designfaktor framför budgetalternativen.

”För framtiden vill vi fortsätta att tillverka smarta och funktionella möbler på ett bra sätt samt växa hållbart på en marknad i taget. Vår bransch är härlig på det viset att den genomsyras av passion. Här omges man av människor som drivs av en kärlek till vad de sysslar med”, säger Lotta avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.