Transformation med framgång

Fokus är nyckelordet i den nya strategin, som på allvar satte fart på utvecklingen på Bovictus A/S. I dag är Bovictus ett designdrivet företag med tre ben att stå på: varumärket Zone Danmark, Villa Collection, som ständigt ligger i framkant med tidens trender, och det kampanjbaserade KJ. Och det rapporteras om en tillväxt på 25-30 procent.

Ägarbyte

Efter det att denna artikel skrevs har Bovictus sålt Zone Denmark till F&H A/S.

Transformation och revitalisering är två ord att beskriva utvecklingen som Bovictus A/S genomgått de senaste två åren. Den nya strategin som grundlades 2016 har resulterat i en tillväxt på 25-30 procent.

2016 kom adm. direktör Steen Engelbrecht till företaget, och han har i hög grad varit samordnare för företagets utvecklingsprojekt.

”Det har gått väldigt bra”, säger han entusiastiskt, och han slår fast att man också märker det på medarbetarna.

”Det sliter på människor när företaget de arbetar på är under press. Det har vänt nu och det märks tydligt på medarbetarna", berättar Steen Engelbrecht, som med sitt inträde i företaget lade konkreta handlingar bakom de önskemål som fanns om en vidareutveckling av företaget. ”Fokus” blev det viktigaste nyckelordet.

”Vi hade 12 varumärken, som fokuserades på tre distinkta verksamhetsområden. Under den processen eliminerade vi varumärken motsvarande 10 miljoner i omsättning men samtidigt har vi också vuxit med 17 miljoner på de resterande varumärkena. Det kräver is i magen och en styrelse med lugn hand och en tro på att man med de resurser man har till hands kan fokusera på det man bestämt sig för", säger Steen Engelbrecht med ett leende. Och det visade sig ju vara ett riktigt beslut.

Steen Engelbrecht berättar att verksamhetsresultatet 2017 för räntor och avskrivningar var på 4,9 miljoner kr jämfört med 3,8 miljoner kr 2016. "Vi har alltså lyft topplinjen väsentligt och investerat för 3–4 miljoner kr i organisation och distribution. Ur den synvinkeln är det tillfredsställande”.

Från badrumsleverantör till designmärke

Zone Denmark hade redan påbörjat sin resa från badrumsleverantör till designmärke med varumärkeschefen Michael Bruun vid rodret, när Steen Engelbrecht tillträdde. "Man blir inte ett varumärke med produkter man hittar i Kina och gör en twist på. Därför intensifierade vi samarbetet med de externa designerna, och reducerade samtidigt kollektionen med nästan 40 procent, så att allt som inte passade varumärkets DNA skars bort. Vi ville med andra ord skapa ett varumärke med unika produkter, en selekterad distribution och en konceptuell marknadsföring”.

Och hittills har Zone Denmark tagit emot tre Red Dot design awards, en German Design Award, två IF Design-priser samt 3 nya nomineringar till German Design Award.

Det andra av Bovictus tre ben idag är Villa Collection, som man nu är på god väg att utveckla till ett internationellt interiörvarumärke.

”Om Zones DNA är det nordiska och enkla, har Villa Collection i princip inte något design-DNA: här handlar det om vad som ligger i tiden, oavsett om det är petite fleur eller asiatisk enkelhet. Med Villa Collection ska återförsäljarna således vara garanterade att de får in de trender till butiken som kunderna efterfrågar”.

Det sista benet är KJ, som handlar om bra varor till ett bra pris. Här är kunderna dagligvaruhandeln, och KJ-kollektionen består av varor till aktivitetskampanjer i fackhandeln.

”Här fortsätter vi med transformationen, så KJ kommer framledes rymma ännu fler enskilda produkter och fantastiska erbjudanden, och vad som är trendigt vet vi ju från Villa Collection”.

Vi driver företaget utifrån och in

Steen Engelbrechts mantra är: ”Vi driver företaget utifrån och in. Det betyder att vi förhåller oss objektivt till vad som ger mening för kunden och utvecklar det, framför att försöka sälja det som vi för tillfället har på hyllorna."

”Man ska vara superalert för att kunna följa med i utvecklingen som sker i detaljhandeln idag. Det sker konsolideringar, online-handeln vinner större och större andelar, och därför är rätt väg att stå knivspark hos användarna och återförsäljarna", menar Steen Engelbrecht. ”Varor säljer inte längre sig själva automatiskt. Det handlar om att tänka: vad kan jag göra för kunden, och det handlar om ett tydligare uttryck i butiken”.

Det har varit en resa för Bovictus att nå fram till den slutsatsen, och Steen Engelbrecht inflikar gärna att det funnits utmaningar under de senaste två åren.

”Vi har så att säga fått bygga om flygplanet medan vi var i luften. Det är otroligt komplext att omskapa ett företag med 4500 produkter utan att tappa drivkraft", säger han och understryker att det inte kunnat göra sig själv utan de duktiga varumärkescheferna och ett starkt team.

En annan utmaning har varit de begränsade resurserna man haft efter flera hårda år.

Man ska vara superalert för att kunna följa med i utvecklingen som sker i detaljhandeln idag. Det sker konsolideringar, online-handeln vinner större och större andelar, och därför är rätt väg att stå knivspark hos användarna och återförsäljarna.

Steen Engelbrecht

”Vi har tvingats vara kreativa i våra lösningar och prioriterat stenhårt. Det är så många saker vi också gärna skulle velat ha gjort men det får komma i en andra omgång. För vi har bara börjat”.

Samtidigt har man fått ta avsked av kompetenta och lojala kollegor.

”Det fanns en väldigt lång tjänstgöringstid i organisationen, och vi hade behov av en bättre balans mellan erfarenhet och nya kompetenser. Under den processen har vi varit tvungna att ta avsked från några kollegor, som varit duktiga och hängivna men som bara besatt andra kompetenser än de vi hade användning för under den process vi gått igenom. Sådana dagar blev det långt hem från arbetet …” menar Steen Engelbrecht.

Hans inställning är att det är svårare att vända en utveckling än att knuffa igång en vagn som redan rullar.

”Nu har vi fått vagnen att rulla i rätt riktning, och vi har drivkraft. Men vi får inte luta oss tillbaka och njuta utan fortsätta med att knuffa på”.

Vi ska hjälpa butikerna

Bland de många åtgärder man vidtagit finns flera presentationslösningar för butikerna. "Våra varor ska vara självförklarande för användaren, bl.a. genom inspirerande och upplysande POS-material”.

”De fysiska butikerna är också pressade av utvecklingen, och det finns inte så mycket annan tid än att fylla upp och slå in i kassan. Vi ska hjälpa till med att få ut sakerna i butiken. Vi ska sätta oss i kundens sits - alltså utifrån och in. Vi ska göra det lättare för våra kunder att driva lönsamma företag. Lyckas vi med det blir vi den viktigaste leverantören", är budskapet.

Med näsan i marken

Även inom export växer Bovictus både i Norge, Sverige, Tyskland, Holland och Frankrike. Inte minst då hela varupaketet är mer tydligt och därmed mer attraktivt för kunderna.

”Historiskt har vi kanske tidigare varit lite reaktiva i förhållande till exporten. Nu är vi proaktiva och i ständig dialog med kunderna om initiativ, marknadsplaner och så vidare. Världen är stor. I Danmark har vi en så stark position att det finns gränser för hur mycket vi kan växa men enbart i Tyskland tar det lång tid innan vi når taket”.

När det gäller framtiden, berättar Steen Engelbrecht, att Zone lanserar Mingling Singles, ett nytt koncept för köken till 2018, och att KJ bjuder på ännu fler renodlade spots och kampanjer.

Annars tvivlar han inte på att det handlar om att han näsan mot marken.

”Det är mycket som förändras, och många saker som kan förfinas och vidareutvecklas. Realiserar vi budgeten för 2018 kommer det bli det bästa resultatet på 14 år - och om man inte säljer skinnen innan björnen är fälld, så ser det väldigt bra ut framöver", avslutar Steen Engelbrecht.

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

18.03.2024Designbase.se

Vi kommer att samarbeta med experterna

18.03.2024Designbase.se

Royal Copenhagen utser Rasmus Holm till ny vice vd

13.03.2024Designbase.se

Från byggavfall till designmöbler

12.03.2024Designbase.se

Mycket färginspiration

11.03.2024Designbase.se

Experimentell glaskonst

08.03.2024Designbase.se

Paradigmskifte i mässupplevelsen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023