TECH EDEN: Maison-trenden för 2024

Kan hållbarhet gå hand i hand med innovation och design? Det är frågan Maison&Objet ställer med sitt trendtema TECH EDEN när de firar 30-årsjubileumsmässan den 18-22 januari 2024. Med temat TECH EDEN tar Maison&Objet besökarna med på en resa till en förtrollad framtid där teknologi och natur existerar i harmoni.

Foto: Maison&Objet

30 års franskinspirerad expertis inom heminredning, design och livsstilsindustrin firas när Maison&Objet håller jubileumsmässa i januari. Temat för jubileumsmässan är TECH EDEN, som leker med kontrasten mellan det teknologiska och det hållbara, och just denna antites kommer att utforskas på mässan i Paris, i stadens showroom och på M.O.M-marknadsplatsen.

Följande året efter temat "ENJOY!" förmedlar TECH EDEN en drömsk optimism genom form och färg, denna gång med fokus på en futuristisk approach och en ny värld av välmående.

"Maison&Objet är mer medvetna än någonsin om sina kunder och deras behov, och vi positionerar oss mitt i branschens utmaningar nu och i framtiden genom att förena kreativitet, innovation och miljöansvar. Vårt mål är att illustrera alla möjligheter som finns tillgängliga för heminrednings-, design- och livsstilssektorn och aktivt stödja dess utveckling. Det återspeglas i kvaliteten på programmet för den kommande mässan: Årets designers innovativa projekt, utvecklingen av What's New?, som ger konkreta svar på utmaningarna inom detaljhandeln, och Hospitality Lab, som representerar en unik framåtsyftande vision", säger Melanie Leroy, VD för Maison&Objet.

Maison&Objets tema "TECH EDEN" för 2024 utvecklades i samarbete med det kreativa trendbyrån Peclers Paris, som ser det som en möjlighet att "lyfta fram utvecklingen av förhållandet mellan vetenskap och natur och projicera det in i en hållbar och önskvärd framtid".

Peclers strävar efter att bringa substans och poesi till begreppet framsteg och presenterar ett progressivt koncept berikat med scenografiska tolkningar, ibland lugnande, ibland energigivande - alltid inspirerande. Berättelsen som förenar en futuristisk utopi med nya realiteter kommer att ingå i mässans aktiviteter, som omfattar alla sektorer inom inredning och design, konst och konsthantverk, detaljhandel, inredning och gästfrihet.

Genom fördjupande upplevelser uppmanar TECH EDEN yrkespersoner att ompröva rumslig design och layout, förstärkt av teknologisk innovation och använda innovativa estetiska och miljömässiga tillvägagångssätt.

Science fiction har gått in i en ny era. Det handlar inte längre om en resa genom rymd och tid som överlämnas åt mystiska utomjordingar som filmades av Stanley Kubrick i hans kultfilm "2001: A Space Odyssey" (1968).

”Men som i James Camerons senaste episka "Avatar 2" (2022) fördjupar vi oss i en fantastisk naturlig miljö, utforskar Thomas Cailleys "Animal Kingdom" (2023) och idén om mutation i en värld av halv människa, halv djurhybrider som symboliserar djupgående kulturella och samhälleliga förändringar, allt förstärkt av en poetisk och känslomässig berättelse”, säger de.

Den nya generationen ser inte framtiden som en berättelse om att erövra rymden, utan snarare som ett ursprungligt paradis och en återgång till ett vilt liv som höjs av vetenskapliga framsteg. Och samhällskriser och spänningar förstärker vårt behov av att känna oss bekväma i vårt eget hem.

Softtech som en drivkraft för välmående

"Once Upon a Dream" var ett område utformat av Mathieu Lehanneur för ombyggnaden av Hôtel de Marc på mässan i september 2023. För att främja mer återhämtande sömn är principen i detta idealiska utrymme baserad på konstgjord och programmerbar kontroll av naturliga dag/natt-cykler. Maison&Objet återspeglar denna strävan efter välmående hemma, på kontoret, i hotellrummet, även i spaet - och lanserade sin nya "Well-Being & Beauty"-sektor med ett utbud som förenar feel-good-ritualer och mjuka teknologiska innovationer för att skapa en kokongliknande känsla hemma.

Teknofiler som söker utopi

Framsteg inom digital teknik, smartphones och surfplattor med allt fler funktioner, 3D-utskriftsprocesser, den exponentiella tillväxten av AI (artificiell intelligens) och en mängd anslutna och alltmer intuitiva objekt stöder också servicedesign och rörlighet, vilket stärker denna strävan efter välmående.
 

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

Foto: Maison&Objet

"Vi befinner oss i en fusion mellan vår naturliga miljö och teknologin. Denna nya naturliga era är skapad av obalanser orsakade av överanvändning av teknologi och hänsynslös användning av planetens resurser, och det måste justeras. Det är genom fysik, vetenskapliga tillvägagångssätt och rätt teknik som designers kommer att kunna utveckla hållbara och balanserade lösningar. I en tid av artificiell intelligens, där många objekt kan designas och produceras automatiskt, är den enda frågan hur vi vill bebo denna värld ...", säger Jean-Louis Frechin, grundare och VD för NoDesign.net, samt författare och lärare vid École Camondo i Paris och specialist inom digital design och innovation.

"Känsliga upptäcktsresande omfamnar tekniska framsteg och använder dem för att utveckla en förstärkt, skräddarsydd vardag med syftet att skapa en lugnande, drömsk miljö", förklarar Brune Ouakrat, strategisk planerare och framtidsforskare, och Charlotte Cazals, designer och trendforskare vid Peclers Paris.

Och de fortsätter:

”Vi lever i en hyperansluten, digitaliserad och fysisk värld där verklighet och fiktion möts, där vi tar virtuella turer och använder 3D-förstärkt verklighet-glasögon, samtidigt som vi är intresserade av aromaterapi och ljusbehandling och av att stimulera alla fem mänskliga sinnen”.

Restauranger designas med inbjudande "hemtrevlig" inredning, medan Savoy Palace's Laurea Spa erbjuder total fördjupning i grönområden, som en imitation av Madeiras legendariska skog. Framtidens konsumenter söker mer kvalitativa upplevelser, men med stor utvecklingspotential och en stark miljömedveten dimension, som det 3D-utskrivna hotellprojektet El Cosmico i Texas, designat i samarbete med BIG, ICON och Liz Lambert.

TECH EDEN på mässan

TECH EDEN kommer att kunna upplevas på flera olika platser på mässan, där den futuristiska estetiken och teknologiska framstegen, tillsammans med det mjuka tillvägagångssättet och aptiten på en återgång till det naturliga, kommer att förenas på nya sätt.

Detaljhandeln, sedd genom tre trender: "Vad är nytt? – inom detaljhandeln”-området har utvecklats till en verklig tankesmedja för omni-kanal-distributionssektorn. Här visas ett urval av nya produkter, ett program med workshops och konferenser, ett café och en mängd idéer för varumärkesutveckling. François Delclaux kommer att presentera en plats för sökning, inspiration och utbyte i samarbete med det globala designbyrån BETC. Platsens scenografi har fått den mjukaste designen där "tech" ger en diskret uttryck med omslutande material, naturliga former och mjuka färger som kommer att rama in tre huvudtrender: Hållbar minimalism, ansvarig brutalism (återanvändning och återvinning av material) och organisk fluiditet.

Hemmet som en lugnande kokong: I en post-spärrningskontext omvandlas hemmet med avseende på beteendet och konsekvenserna av distansarbete, öppen källkodsteknologi och e-handel. Den starka nya trenden inom inredning fortsätter: Den privata bostaden betraktas som en fristad, en lugnande kokong med en vänlig, modulär design; Vardagsrummet blir ett kontor, medan badrummet blir ett utrymme dedikerat till välmående.
 

Foto: Maison&Objet

På "Vad är nytt? Inom dekor" trendrum kommer Elisabeth Leriches att fokusera på ett nytt tillvägagångssätt för inredning inspirerat av temat TECH EDEN och omvandlat till mönster, textilier, installationer och fördjupande inredning.

Hotell- och restaurangbranschen: I hjärtat av "Hospitality Lab" kommer Peclers Paris att skapa tre biofiliska, fördjupande och framtidsskapande "flyktkapslar": Uppvaknande, aktiv och regenerativ. Var och en av dessa kommer att förkroppsliga en av aspekterna av en gästfrihetssektor som ständigt utvecklas och erbjuder nya tillvägagångssätt till den gynnsamma "flykt"-upplevelsen: Caféen smälter samman med en välmåendemiljö, lyxiga spa dyker upp på hotellrum och erbjuder multisensoriska upplevelser, och väntplatser som flygplatser eller tågstationer förvandlas till idrottsanläggningar tack vare de senaste fördjupande teknologierna.
 

Om Maison&Objet

Sedan 1994 har Maison&Objet (SAFI, ett dotterbolag till Ateliers d'Art de France och RX France) animerat och förenat det internationella samhället för dekoration, design och livsstil. Dess signum? Förmågan att framkalla givande internationella möten, att öka synligheten för de varumärken som deltar i dess mässor eller dess digitala plattform, men också enastående instinkt att främja de trender som får hjärtat av dekoreringsvärlden att slå.

Maison&Objets uppdrag är att avslöja talanger, erbjuda möjligheter till online- och offline-utbyte och inspiration samt underlätta företagsutveckling. Med två årliga mässor för yrkesverksamma och Paris Design Week som äger rum i september är Maison&Objet en viktig branschmätare.

Online och året runt sedan 2016 ger MOM (Maison&Objet and More) köpare och varumärken möjlighet att utöka sina nätverk, lansera nya kollektioner eller skapa kontakter bortom fysiska möten. År 2023 implementerar Maison&Objet nya digitala tjänster, och MOM blir en marknadsplats. På sociala nätverk har man en gemenskap på nästan två miljoner yrkesverksamma på Facebook, Instagram (+1M följare), Twitter, LinkedIn, Xing, WeChat och nu TikTok.

Maison&Objet är ledande inom Paris Capitale de la Création-varumärket och är en katalysator för att positionera Paris som en viktig magnet för internationellt kreativt talang.
 

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023