Butiksupplevelse, hållbarhet och digitalisering – så ser butikerna på detaljhandelns framtid

Detaljhandeln står inför ständiga utmaningar när det gäller att förutsäga och reagera på hur konsumenternas prioriteringar och vanor ändras.

Sofia-Li Molin, Kreativ chef som leder avdelningen för omvärldsanalys och trend på Swedish Fashion Council..

01.09.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Designbase har träffat fem olika aktörer inom design och inredning, för att höra vilka trender och tendenser de upplever i samband med sin verksamhet. Först tar vi dock en pratstund med Sofia-Li Molin, Kreativ chef som leder avdelningen för omvärldsanalys och trend på Swedish Fashion Council, för att få en övergripande bild av svenskarnas aktuella köpbeteenden kring den här typen av produkter.

Sofia-Li förklarar att en stor trend som har dykt upp under de senaste åren är att man går mer och mer från att köpa stora objekt till istället mindre föremål, som inredningsaccessoarer och dukningsdetaljer. Detta hänger delvis ihop med hur vi använder sociala media, där man med hjälp av kanaler som Instagram eller Pinterest skapar ett flöde och bygger upp en story kring sig själv och sitt eget personliga varumärke. Styling är numera något som alla håller på med och att ha ett rikt och spännande liv, inklusive ett vackert hem, har blivit något av en självklar livsstilsmarkör. 

... en stor trend som har dykt upp under de senaste åren är att man går mer och mer från att köpa stora objekt till istället mindre föremål, som inredningsaccessoarer och dukningsdetaljer.

Sofia-Li Molin, kreativ chef som leder avdelningen för omvärldsanalys och trend på Swedish Fashion Council.

En annan aspekt av att produkterna har blivit mindre är kostnadsfrågan. Idag följer inredningstrenderna alltmer modesidans snabbt växlande säsonger och för att hänga med i de svängningarna uppdaterar man gärna hemmet med saker som mini­objekt eller nya krukväxter. Ett enklare och billigare sätt än att köpa nya möbler varje halvår. Det som kunderna köper och det som produceras hänger logiskt nog ihop, och ett tydligt exempel på efterfrågan på mindre inredningsprodukter är hur danska möbelföretag, som Hay och Bloomingville, under senare säsonger har börjat producera accessoarer i allt större utsträckning, inte minst Hays berömda trähand.

Precis som de flesta andra branscher står designsektorn inför ett viktigt paradigmskifte, nämligen digitaliseringen, och det påverkar i allra högsta grad hur man i butik kan och behöver arbeta med köpupplevelsen. För bara ett par år sedan räckte det att skapa en intressant hashtag för att kunderna skulle vara nöjda. Idag är verkligheten en annan och som konsument letar man nu efter mer interaktion med butiken och då gärna inom områden som Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR), vilket signalerar att man är i framkant tekniskt. Ett exempel här skulle kunna vara ett par goggles, som visar en soffa i olika klädsel, och faktum är att den här typen av applikationer inte alls behöver vara särskilt svåra att utveckla. De klassiska Snapchat-filtren till exempel, med öron, nos eller blommor, utgörs av basic augmented reality.

Digitaliseringen

Digitaliseringen påverkar även vilka distributionskanaler man som konsument använder för sin shopping och det är ett faktum att e-handeln fortsätter att öka konstant. Samtidigt är just design och inredning ett område där vi fortfarande tycker om att se och uppleva produkterna i verkligheten innan köpet, för att få den rätta känslan för saker som material och proportioner. Till en viss del kan man få fram dessa värden digitalt också, genom till exempel 3D-rendering, men riktigt samma sak blir det ändå inte. Sofia-Li berättar att hon nyligen tagit del av statistik som visar på att hela 70 % av de som köper hemtextilier vill göra det i en fysisk butik, för att bland annat ha chansen att känna på materialet.

Framåt så ser Sofia-Li en stor utmaning inom hållbarhet för design- och inredningsbranschen, där man kommer att behöva jobba mycket med saker som transport och optimering av resurshanteringen. För nya aktörer på marknaden är detta idag en hygienfaktor, som finns med från början i affärsplanen. Och nu gäller det även för etablerade företag och varumärken att hänga på vågen och finna egna arbetssätt som fungerar. Hållbarhet är även något som efterfrågas av konsumenterna i allt större utsträckning och det knyter an till att man idag också tenderar till att tänka långsiktigt när man gör större inredningsinvesteringar, snarare än att välja den senaste trendfärgen, till exempel. Nordisk design är och förblir starkt förbunden med våra så kallade formklassiker, och här tänker vi också gärna återbruk, och köper begagnat, bland annat via något av de större auktionshusen.  

Inrednings- och designbutiker

Läsa her mere om vad följande svenska inrednings- och designbutiker gör för att behålla kunder samt hur butikernas framtida utformning och inredning kommer att se ut:

GRANIT

MILJÖGÅRDEN

CERVERA

ROYAL DESIGN

ÖNSKA

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023