CERVERA

Butiksupplevelse, hållbarhet och digitalisering – så ser Cervera på detaljhandelns framtid

Cervera håller just nu på att rulla ut ett helt nytt butikskoncept för sina 72 fysiska butiker..

01.09.2017

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Erika Dalle är marknadschef på Cervera, som just nu är inne i utrullningen av ett nytt butikskoncept för sina 72 fysiska butiker, och dessutom har en ny visuell identitet sedan ungefär ett år tillbaka.

Berätta lite om din syn på den svenska marknaden för design, inredning och andra produkter för hemmet.

Jag upplever att det finns ett ökat intresse för svenska varumärken, gärna sådana med en lång historia, som till exempel Morakniv eller Skultuna. Som kund söker man kort sagt efter produkter som står för unicitet och kvalitet. Därför känns det som att marknaden har en ljus framtid, generellt sett. Men samtidigt måste man hela tiden vara vaksam på kunderna och hur deras preferenser och vanor förändras.

Erika Dalle är marknadschef på Cervera.

Hur upplever du att marknaden har utvecklats under de senaste åren?

På Cervera ser vi en stark uppgång när det gäller vårt Living-sortiment, alltså accessoarer för hemmet. Inom det segmentet väljer många att investera i designklassiker, så storytelling blir allt viktigare. Man vill veta mer om produkternas historia och bakgrund helt enkelt. Jag tror att det bottnar i ett kvalitets- och hållbarhetstänk där kunderna vill göra medvetna val och köpa design som håller över tid. Även inom matlagning prioriterar kunderna hållbarhet, som till exempel våra gjutjärnsgrytor som kommer med livstidsgaranti. 

Vad ser du för tendenser för den framtida utvecklingen av marknaden?

Det är samma typ av utveckling som har varit som nu fortsätter, med medvetna konsumenter, hållbarhet och kvalitetstänk. Sedan märker vi att kunderna i allt större utsträckning vill ha tips gällande användning och skötsel av produkterna. Tid är en ständig bristvara och som butik får man därför försöka underlätta för kunderna genom att hjälpa dem att göra val som passar deras behov och prioriteringar.

Vad betyder den här utvecklingen för era butiker rent konkret?

Vi tror absolut att butiksupplevelsen är central för att kunderna ska fortsätta välja oss, både gällande inspiration och service. Vi vill arbeta på kundens villkor och utbildar fortlöpande vår personal, så att de är både kunniga och serviceinriktade, samt lägger stor vikt på omnikanaltänket. För att ytterligare underlätta för kunderna erbjuder vi dessutom flera mervärdestjänster, som personal shopping, personlig önskelista och knivslipning. Framåt så ser vi ett stort värde i att levandegöra butikerna ännu mer, med fler events, produktdemonstrationer och inspirerande samarbeten.

Är svenska kunder beredda att betala för inredning och design av hög kvalitet? 

Ja, det skulle jag absolut säga. Varumärken som står för kvalitet och historia ligger helt rätt i tiden just nu. Det beror nog i grunden helt enkelt på de övergripande livsstils- och designtrenderna som alla går mot hållbart, tidlöst och klassiska, rena linjer.

Hur jobbar ni hos er med att utveckla era butiker och till exempel butiksupplevelsen?

Förutom det vi pratade om tidigare så håller vi på att rulla ut ett helt nytt butikskoncept. Vi vill skapa en mer välkomnande och personlig känsla, samtidigt som vi signalerar att vi är specialister på det vi gör. I inredningen arbetar vi med varmare färger, intressanta materialmixer och nya typer av exponeringsmetoder. Som del i arbetet har vi även tagit fram en ny visuell identitet som går hand i hand med butiksupplevelsen. Hittills har sju av våra butiker fått den nya inredningen, nu senast vår flaggskeppsbutik på Sveavägen.

www.cervera.se

Läs om de andra butikerna här:

GRANIT

MILJÖGÅRDEN

ROYAL DESIGN

ÖNSKA

Läsa INTRO om trender för detaljhandeln

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023