CERVERA
Butiksupplevelse, hållbarhet och digitalisering – så ser Cervera på detaljhandelns framtid
Erika Dalle är marknadschef på Cervera, som just nu är inne i utrullningen av ett nytt butikskoncept för sina 72 fysiska butiker, och dessutom har en ny visuell identitet sedan ungefär ett år tillbaka.
Berätta lite om din syn på den svenska marknaden för design, inredning och andra produkter för hemmet.
Jag upplever att det finns ett ökat intresse för svenska varumärken, gärna sådana med en lång historia, som till exempel Morakniv eller Skultuna. Som kund söker man kort sagt efter produkter som står för unicitet och kvalitet. Därför känns det som att marknaden har en ljus framtid, generellt sett. Men samtidigt måste man hela tiden vara vaksam på kunderna och hur deras preferenser och vanor förändras.
Hur upplever du att marknaden har utvecklats under de senaste åren?
På Cervera ser vi en stark uppgång när det gäller vårt Living-sortiment, alltså accessoarer för hemmet. Inom det segmentet väljer många att investera i designklassiker, så storytelling blir allt viktigare. Man vill veta mer om produkternas historia och bakgrund helt enkelt. Jag tror att det bottnar i ett kvalitets- och hållbarhetstänk där kunderna vill göra medvetna val och köpa design som håller över tid. Även inom matlagning prioriterar kunderna hållbarhet, som till exempel våra gjutjärnsgrytor som kommer med livstidsgaranti.
Vad ser du för tendenser för den framtida utvecklingen av marknaden?
Det är samma typ av utveckling som har varit som nu fortsätter, med medvetna konsumenter, hållbarhet och kvalitetstänk. Sedan märker vi att kunderna i allt större utsträckning vill ha tips gällande användning och skötsel av produkterna. Tid är en ständig bristvara och som butik får man därför försöka underlätta för kunderna genom att hjälpa dem att göra val som passar deras behov och prioriteringar.
Vad betyder den här utvecklingen för era butiker rent konkret?
Vi tror absolut att butiksupplevelsen är central för att kunderna ska fortsätta välja oss, både gällande inspiration och service. Vi vill arbeta på kundens villkor och utbildar fortlöpande vår personal, så att de är både kunniga och serviceinriktade, samt lägger stor vikt på omnikanaltänket. För att ytterligare underlätta för kunderna erbjuder vi dessutom flera mervärdestjänster, som personal shopping, personlig önskelista och knivslipning. Framåt så ser vi ett stort värde i att levandegöra butikerna ännu mer, med fler events, produktdemonstrationer och inspirerande samarbeten.
Är svenska kunder beredda att betala för inredning och design av hög kvalitet?
Ja, det skulle jag absolut säga. Varumärken som står för kvalitet och historia ligger helt rätt i tiden just nu. Det beror nog i grunden helt enkelt på de övergripande livsstils- och designtrenderna som alla går mot hållbart, tidlöst och klassiska, rena linjer.
Hur jobbar ni hos er med att utveckla era butiker och till exempel butiksupplevelsen?
Förutom det vi pratade om tidigare så håller vi på att rulla ut ett helt nytt butikskoncept. Vi vill skapa en mer välkomnande och personlig känsla, samtidigt som vi signalerar att vi är specialister på det vi gör. I inredningen arbetar vi med varmare färger, intressanta materialmixer och nya typer av exponeringsmetoder. Som del i arbetet har vi även tagit fram en ny visuell identitet som går hand i hand med butiksupplevelsen. Hittills har sju av våra butiker fått den nya inredningen, nu senast vår flaggskeppsbutik på Sveavägen.