ROYAL DESIGN
Butiksupplevelse, hållbarhet och digitalisering – så ser Royal Design på detaljhandelns framtid
Magnus Pettersson är VD för Royal Design, som kombinerar sin omfattande e-handelssatsning med att utveckla ett enhetligt koncept för kedjans 14 fysiska butiker.
Berätta lite om din syn på den svenska marknaden för design, inredning och andra produkter för hemmet.
I Sverige är det här en otroligt tacksam kategori, som också har blivit alltmer hypad under de senare åren. Tidigare var det mycket mode man skrev och pratade om, men nu har det intresset skiftat över till design och inredning istället. Det ser man på TV också, även här blir det alltmer fokus på heminredning och styling, och inredningsprogram kan utan problem sändas på bästa sändningstid. I Sverige är vi också early adopters, vilket betyder att om ett känt designmärke till exempel lanserar en ny lampa, så har den goda chanser att slå igenom här i ett tidigt skede.
Hur upplever du att marknaden har utvecklats under de senaste åren?
Det är ett faktum att e-handeln fortsätter att växa hela tiden och även inredningsbranschen står inför det stora skiftet från offline till online. Royal Design har visserligen 14 fysiska butiker, varav tre egna och elva franchisetagare, men det är ingen hemlighet att det är e-handeln som är motorn i vår verksamhet. Och just nu får aktörer som oss något av en dubbel effekt: kategorin växer på grund av intresset från konsumenterna och samtidigt växer e-handeln gentemot handeln i fysisk butik. Tidigare shoppade folk ofta online för att komma åt det billigaste alternativet. Idag handlar det istället mer om bekvämlighet, och som kund förväntar man sig nu att kunna få sin vara levererad, smidigt och friktionsfritt, på den tid och plats man själv har valt.
Vad ser du för tendenser för den framtida utvecklingen av marknaden?
Vi blir alltmer intresserade av styling i hemmet, inte bara möbler utan även mindre föremål, som bidrar till att skapa ambiance. Det är lite som när man gör i ordning sin bostad inför en försäljningsvisning, men man vill ha samma exklusiva känsla till vardags också. För tio år sedan kunde man lägga stora pengar på en platt-TV. Idag väljer konsumenterna istället att investera i exklusiva möbler och inredningsdetaljer. Den nya generationen konsument vill tänka långsiktigt i sina köp och satsar på kvalitetsprodukter, som senare kan säljas på till exempel Blocket om man trots allt skulle tröttna på dem.
Vad betyder den här utvecklingen för era butiker rent konkret?
En viktig aspekt är hur kundernas köpbeteende har förändrats. Den digitala närvaron, där vi är konstant uppkopplade med hjälp av våra smartphones, gör att konsumenterna idag ofta är väldigt välunderrättade och väl förberedda när de kommer till en butik. Dessutom går merparten av vår marknadsföring ut digitalt, och ser därmed likadan ut oavsett var i landet man befinner sig. Detta ställer krav på oss som butikskedja att dels vara tydliga med saker som prissättning och lagersaldon. Dels måste vi sträva efter att erbjuda samma, behagliga och inbjudande, upplevelse i alla våra butiker och alltid se till att vi har de varor som marknadsförs tillgängliga.
Är svenska kunder beredda att betala för inredning och design av hög kvalitet?
Ja, det skulle jag absolut säga. Som vi pratade om tidigare är svenskarna early adopters, som även är beredda att testa nya produkter på marknaden. I och med siter som Blocket och Tradera har man också en trygghet i att man kan våga slå till på en dyrare vara, eftersom den oftast går att sälja vidare längre fram. En förändring som jag ser är att den lojalitet gentemot ett specifikt varumärke som har funnits tidigare nu försvinner till en del. Istället tittar konsumenterna mycket på vad olika bloggare och influencers tycker och tänker. Så innehållet i deras kanaler får en stor genomslagskraft på vad som säljer i butik.
Hur jobbar ni hos er med att utveckla era butiker och till exempel butiksupplevelsen?
För framtiden vill vi enkelt uttryckt jobba med att förenkla och streamlina alla processer och koncept. Vi kommer i större utsträckning att ta in våra e-handelslösningar även i de fysiska butikerna, med bland annat nya betalningsmetoder, personaliserad service, baserad på data, och mobilanpassade funktioner för att hjälpa kunderna. Även inköparnas arbete har förändrats. Tidigare var det till stor del inköpsavdelningen som styrde vilka produkter som stod på butiksgolvet. Idag tittar vi istället på kundernas beteenden och vad som efterfrågas, och låter den informationen utgöra en grund för vad som köps in och hur vi fördelar varorna i olika delar av butiken.