15.11.2021  |  Interior  |  Dekoration

En Hoptimistisk nyhet

Sponsrat innehåll Vad är detta?

F&H Group A/S har förvärvat varumärket Hoptimist®, som därmed adderas till raden av egenägda varumärken. Den numera tidigare VD:n och partnern i Hoptimist, Poul Christoffersen, följer med varumärket och anställs som Brand och Purchasing Manager i F&H.

Hoptimist började sin resa i Danmark redan i slutet av 60-talet, då den danske möbelsnickaren Hans Gustav Ehrenreich ritade Hoptimist utifrån en grundidé om en cirkel och en ellips. En alltid glad Hoptimist sprider glädje och leenden och ganska snabbt blev den lilla glada figuren med de härliga ansiktsuttrycken allmän egendom och är idag en del av dansk designhistoria.

Hoptimist återlanserades 2009 av affärsmannen Claus Hommelhoff tillsammans med Bo och Lotte Steffensen. Sedan dess har det kommit en mängd olika varianter med djurhuvuden, smiley och klapphattar – liksom exklusivare versioner i trä. Och det är naturligtvis fortfarande Ehrenreichs idé som ligger till grund för både klassikerna och den nya generationen av Hoptimist.

– För oss är detta helt rätt tidpunkt att låta Hoptimist hoppa vidare, säger Claus Hommelhoff. – I mer än 10 år har Hoptimist år efter år utvecklats till ett starkare varumärke, och vi är säkra på att resan kommer att fortsätta hos F&H Group och med Poul Christoffersen för att säkra varumärkets DNA. F&H Group är den perfekta matchningen för att vidareutveckla varumärket i Ehrenreichs anda, och F&H har samtidigt den kompetens och de resurser som krävs för att fortsätta tillväxten och sprida de glada Hoptimisterna runt om i världen.”

– På F&H är vi stolta över att få ännu ett egenägt varumärke med en så tydlig skandinavisk identitet, säger F&H:s CEO Knut Lomborg. – Som en del av vår strategi vill vi gärna äga varumärken som också är starka utanför Skandinavien, och där passar Hoptimist perfekt in i vår portfölj, eftersom mer än hälften av omsättningen finns på exportmarknaderna.

Hoptimist har positionerat sig som en äkta klassiker, och det finns tusentals små glada figurer som hoppar av glädje i mer än 20 olika länder.

Överföringen av varumärket Hoptimist, från Claus Hommelhoff/CBH till F&H Group, slutförs den 15 november 2021.

Mer från F&H Group AB

F&H Group AB

www.fh-ab.se/

  • info@fh-ab.se
  • +46 8446 3344
  • Kanalvägen 18, 5tr 194 61 Upplands Väsby

F&H Group AB är Skandinaviens största heminrednings-brandhouse inom kök, bord, bad och inredning.

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.