17.08.2021  |  Interior  |  Design

Öst möter väst i hållbart hantverk

Företaget Chhatwal & Jonsson designar och tillverkar handvävda mattor och handtryckta kuddar hos småskaliga producenter i Indien. För två år sedan lyckades de med det omöjliga – att lansera en helt spårbar ullmatta.

Det är svårt att tänka sig två mer skilda textiltraditioner än den indiska och den svenska. Men som alltid med motsatser finns det en stor potential i att låta dem mötas. Det mötet mellan öst och väst, mellan indiskt hantverk och svensk design, är den bärande idén i företaget Chhatwal & Jonsson. 

Stig Jonsson och Geetali Chhatwal träffades via en gemensam bekant och gifte sig 2001. Efter bröllopet reste de runt i Indien. Stig, som har en bakrund i modebranschen, förundrades över det enorma hantverkskunnande de mötte. De bestämde sig för att starta ett textilföretag byggt på värden som äkthet, skönhet och hållbarhet i både produktion och funktion och att försöka förverkliga dem genom ett långsiktigt samarbete med småskaliga hantverksföretag.

”Vårt mål sedan starten har varit att hämta inspiration från det skandinaviska och det indiska och försöka mejsla ut en egen värld. Vi vill komplettera det, som jag kan tycka, lite monotona skandinaviska uttrycket och våga lite mer med färg och mönster. Avgörande för att lyckas är samarbetet med de intelligenta indiska händerna, skickliga hantverkare som broderar eller handtrycker eller handväver”, berättar Stig Jonsson.

Idag finns Chhatwal & Jonsson i 25 länder. Den internationella marknaden står för omkring 30 procent av försäljningen.

”Vi har en bra försäljning i Sverige men känner också att själva uttrycket inte har några gränser. Det funkar från Sydkorea till Skottland”, fortsätter han.

Hållbart hantverk

Sortimentet består av olika typer av mattor som vävs för hand på traditionella vävstolar och kuddar i olika material som screentrycks eller broderas för hand. Sedan några säsonger tillbaka finns också kuddar designade för utomhusbruk med vattenavvisande impregnering, tejpade sömmar och utan blixtlås.

Långsiktig hållbarhet har varit en viktig aspekt av verksamheten från början. Den småskaliga, hantverksmässiga tillverkningen är både resurssnål och har liten miljöpåverkan. Screentryckta tyger trycks för hand och får torka i solen. Hållbarhetstänkandet styr också valen av material. Naturmaterial som linne och ull är klimatsmarta och återvinningsbara. Bomullen i kuddfodralen av sammet är Oeko-Tex 100-certifierad. 

Men Chhatwal & Jonssons hållbarhetsambitioner sträcker sig längre än så. För ett par år sedan startades projektet A traceable rug med målet att ta fram en spårbar matta, det vill säga en matta där alla material och alla processer kan spåras tillbaka till en tid och plats. Syftet är att kunna säkerställa att all produktion skett på ett både miljömässigt och socialt godtagbart sätt. För en person med exempelvis den svenska porslinsindustrin som referens kanske det inte verkar särskilt komplicerat. Men textil produktion, inte minst då materialet ull är inblandat, är enormt komplex med många produktionssteg och ett svåröverskådligt antal inblandade aktörer i en värdekedja som kan sträcka sig över flera kontinenter. Ullen produceras av fårfarmare, säljs på stora börser, färgas och spinns och säljs igen av olika aktörer innan garnet så småningom hamnar hos Chhatwal & Jonssons tillverkare i norra Indien. I varje steg finns människor som ska ha rimliga arbetsvillkor och industrier som inte ska förbruka och förorena områdets vatten eller skada miljön på andra sätt.

Samarbete nödvändigt

Det finns ingen certifiering som ger insyn i hela värdekedjan. Därför har Chhatwal & Jonsson valt att dela upp den och titta på en del i taget.

”När man kommer till Indien som en liten aktör är det inte självklart att man kan ändra på saker och ting och hitta nya vägar. Leverantörer vill ofta bara sälja så mycket som möjligt. Att utifrån de förutsättningarna försöka skapa en transparent produktionskedja där man kan certifiera varje steg var svårt. Men hösten 2019 lanserade vi den första spårbara mattan. Den är tillverkad i nya zeeländsk ull och alla delar är cerifierade, även sådant som arbetsvillkor och sjukförsäkringar”, berättar Stig.

”Det här är inget som man bara gör en dag, det är ett långsiktigt arbete där vi under tio år byggt en relation med partners och stakeholders i Indien. Det bygger på att de tror på nästa steg och det kommer först med tillit och transparens. De måste se en ekonomisk uppsida av det, annars kommer de inte att delta. Man kan inte begära att någon ska göra investeringar och stå för kostnader utan att få något tillbaka”, säger Geetali.

Synen på miljöproblematiken i Indien skiljer sig från i Sverige, men det saknas inte insikt i problemen. Stig och Geetali tror att det kommer att komma krav på miljöhänsyn även från indiska konsumenter, men den insikten är ännu inte lika stor bland indiska leverantörer.

”Det gäller att kunna öppna upp den dialogen och hitta en leverantör som är lyhörd och sätter sig in i problematiken. Det kan bli ett bra säljverktyg även för dem för det här är framtiden. Mycket handlar om att det finns tillit och att man kan förklara sin idé. Sedan är det många som vill ta genvägar. Vi är ganska kritiska till vissa certifieringar för att det ibland inte finns någon uppföljning”, säger Stig.

Lärdomar att dela med andra

Även om varje industri har sina egna utmaningar kan det finnas lärdomar för andra importörer av Chhatwals & Jonssons arbete för spårbarhet. Den viktigaste är kanske betydelsen av långsiktiga relationer och av att kunna se situationen från båda hållen.

”Om man ska försöka göra förändringar måste man vara medveten om kulturella skillnader. Det handlar väldigt mycket om kommunikation, att göra ens ambition begriplig. Och man måste ha respekt för lokala utmaningar och kunna sätta in problemet i ett sammanhang som blir relevant för dem. Det är ingen slump att Stig och jag som har en fot i varje kultur gör det här. I Indien är relationer oerhört viktiga. Vill man göra något så måste man bygga en långsiktig relation, vara intresserad av människorna och av att mötas. Annars händer ingenting, man kommer utifrån och lägger en order och så blir det bara en affärstransaktion”, säger Geetali.

Som ett hjälpmedel för sitt eget och sina parters miljöarbete har Chhatwal & Jonsson tagit fram en hållbarhetskalkyl som finns på företagets hemsida. Hållbarhetskalkylen förklarar på ett schematiskt sätt olika nivåer av miljöpåverkan, från verksamhet som kan skada människor och natur i den ena änden till verksamhet som för med sig en positiv systemförändring i den andra.

”Det måste vara ett partnerskap och det måste finnas en långsiktighet. Vi är jättesmå och ibland kan man undra om vi verkligen gör någon skillnad. Men som någon sa till mig, det är småstenar som orsakar ett jordskred”, säger Geetali.

Höstens kollektion

Sedan den första spårbara mattan 2019 har Chhatwal & Jonsson introducerat nya spårbara mattor varje säsong. En av höstens nyheter är en spårbar vävd matta med lugg i två nivåer. Färgmässigt dominerar naturens färger, som skogsgrönt, kastanjegult, ockra och benvitt. Det finns ett linjärt tänkande bakom kollektionsarbetet. Har man köpt företagets produkter tidigare så ska de fungera tillsammans med säsongens nyheter, berättar Stig.

”För oss är varje säsong egentligen en fortsättning på den förra. Så har vi arbetat från början. Vi har mönster och kvalitéer kvar från vår första säsong för elva, tolv år sedan. Det är ett sorts hållbarhetstänkande i sig”.

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.