“Inget nytt – allt nytt”

Med det övergripande temat ”Nothing New, Everything New” lanserar Heimtextil sin prendprognos för säsongen AW 21/22 och presenterar designrubriker att arbeta med under hösten och vintern nästa år. Oavsett om du arbetar med textil eller andra inredningskategorier finns här massor av inspiration att hämta för säsongen 2021/22.

När mässorna håller stängt är det ännu mer relevant att få information om aktuella trender i inredningsvärlden. Heimtextil har presenterat sina trender för hösten och vintern 2020/2021.

Heimtextils Trend Council består av Anne Marie Commandeur från Stiljinstituut Amsterdam, Kate Franklin och Caroline Till från Londonstudion FranklinTill och danska Anja Bisgaard Gaede från SPOTT trends & business, som den här gången ansvarar för alla trendaktiviteter.

”Nothing New, Everything New”

Under många år har livsstilsindustrin ständigt frågat ”Vad är det nya i år?”. Nyheter och kulturell erosion är drivkrafter när det gäller livsstilsprodukter. Grunden till detta lades på 1900-talet, då konsumtion skiftade från att vara behovsdriven till att vara lustdriven och konsumentprodukter inte längre skapades för att hålla livet ut. Men nu är tiden inne för en ny förståelse av det nya. Både konsumenter och bransch förändrar befintliga system och nya sätt att arbeta växer fram. Välkommen till ”Nothing New, Everything New” – ”Inget nytt, allt nytt”.

Krisen som en drivkraft för innovation

De första två decennierna av detta årtusende medförde flera utmaningar för branschen – inte minst den nuvarande coronapandemin. Men kriser driver också innovation. Inom textilindustrin är digitalisering och hållbarhet just nu allestädes närvarande innovationsrubriker och coronapandemin säkerställer att båda rubrikerna blir ännu viktigare i inredningstextilbranschen framöver. Heimtextil Trends 21/22 ger en översikt över status quo i denna utveckling byggd kring trendriktningarna:

”Repurpose”, ”Rewild”, ”Reinforce” och ”Revive”.

Heimtextil Trends 2021/2022 översikt

Repurpose..

Repurpose: Repurpose är ingen övergående trend. Det är snarare ett sätt att förändra berättelsen om produktutveckling i textilindustrin, från att skapa originaltextilier till att kurera befintliga textilier så att de ger nya visuella uttryck. Till skillnad från den traditionella designprocessen, som börjar med en idé, börjar Repurpose med att man överväger vad som kan göras av redan existerande material. Processen från formgivning till kurering ger de redan existerande textilierna ett nytt syfte och värnar om det som redan har skapats.

Rewild..

Rewild: Rewilding handlar om att återvända till naturen, tillbaka till det ursprungliga vilda tillståndet. Men trenden med Rewild går längre än att bara återvända till naturen. Det handlar inte om att göra naturen autentisk utan snarare om att förstå naturens sanna visdom. I den urbana och postmoderna världen har generationer till stor del tappat kontakten med den omgivande ekologin. Det har en betydande inverkan på hur individen använder och förstår det ekosystem de lever i. Från autentisk till äkta. Rewild handlar om att återupptäcka naturens resurser, använda dem i ett modernt sammanhang och leverera hållbara eller till och med regenerativa lösningar. Det visuella uttrycket för Rewild-trenden fokuserar på riktningar från naturens laboratorium; ursprunglig, vild och ett enkelt sätt att leva.

Reinforce..

Reinforce: Ett robust uttryck och en brutalistisk arkitektur är nyckelelement i trenden Reinforce. Att förstärka är att göra något starkare. Lång livslängd har stor inverkan på färger, material och design. Reinforce leker med en enkel och rak skandinavisk stämning med ett robust, ärlig och minimalistisk look. Från kort till lång livslängd – Reinforce handlar om materialens visuella och funktionella livstid. Det hämtas inspiration i hur skandinavisk design förenar designens hållbarhet med funktionaliteten, för det tillvägagångssättet har över tid visat att genom att lägga till tunga och hållbara material skapas en visuell motståndskraft.

Revive..

Revive : Ungdomlig aktivism återspeglas i perspektivet, attityden och beteendet gentemot vår värld av ”saker”. Revive utforskar kreativiteten. Fokus är på att uppnå större känslomässig tillfredsställelse genom själva processen att skapa snarare än genom det uppnådda resultatet. I Revive finns det inga regler för reparation, behandling, inlärning och experiment. Från resultat till process handlar Revive om att känna, förnimma och återansluta sig till mänskliga kompetenser. Här återupplivas och äras det immateriella tillståndet av flow som uppstår i själva skapelseprocessen, i motsats till att fokusera på det slutliga objektet. Reparationer som brukade vara något som alla använde är nu en kreativ metod, och därmed fokuserar Revive-trenden mer på process, på modern reparation och på experiment.

Relaterat innehåll

03.12.2024Stockholmsmässan

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

01.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Effektiv GPS-tracker från PowUnity hjälper stulen cykel tillbaka till ägaren

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023