”Produkterna ska ha någon typ av argument”

Den välrenommerade formgivaren Kristina Stark inleder 2020 med att öppna ny studio och showroom i Malmö. Här berättar hon mer om sin design och planer för framtiden.

En kreativ miljö..

14.04.2020

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Var snäll och ge oss en kort introduktion till dig själv som person och formgivare.

Jag har nog alltid varit lite blyg, eller tillbakadragen. En person som inte tycker om att stå på scen, eller är de stora gesternas mästare. Men designbranschen kan vara ganska tuff och man måste också kunna tala för sig. Likväl är jag lågmäld och detsamma kan man säga om mina produkter. De är tysta, enkla och utan krusiduller. Skriker inte och pockar inte på uppmärksamhet. Jag premierar värden som god kvalitet och funktion, utan att det för den sakens skull får bli tråkigt. I ett nötskal kan man säga att jag är envis och jobbar på, om jag tror på projektet. Jag släpper inte. I en designprocess stöter man nästan alltid på patrull, och måste lösa problemet för att kunna gå vidare. Det kan handla om till exempel materialval, kostnadsfrågor eller att fabriken man vill tillverka i har stängt.

Och hur skulle du beskriva din formgivning?

Min design går mycket ut på att skala av och reducera, hitta det som är kärnan och sedan lägga till identitet.

Produkterna ska ha någon typ av betydelse eller argument. De ska ha en funktion och kunna vara till hjälp i vardagen. Jag designar inte för designens eget ändamål. Om jag inte ser anledning att ta fram en produkt så avstår jag hellre. Som formgivare har man ansvar att fatta många beslut på olika nivåer, och förhoppningsvis blir det kloka beslut. Ofta är de enkla tingen de bästa, de man inte märker av, utan som bara finns där. Livet är komplicerat nog som det är, och då är det behagligt att omge sig med enkla, funktionella saker som fungerar. Min design går mycket ut på att skala av och reducera, hitta det som är kärnan och sedan lägga till identitet. Det kan vara någon liten detalj som avviker, inte är helt perfekt, eller väcker frågor hos betraktaren. Kanske syns det inte, men känns. Bland annat har jag jobbat mycket med proportioner och radie, hos produkter som bestick och glasögonbågar. Glasögon till exempel ska integreras med brukaren – så att man inte får komplimanger för de fina bågarna, utan för sitt yttre. Jag får en hel del mail och till och med handskrivna brev, från personer som tackar mig och uttrycker sin uppskattning. Det är såklart jätteroligt, och ett fint kvitto på mitt arbete.

Berätta lite om din nya studio och varför du öppnar den just nu.

Jag flyttar privat till Malmö från Lund, där jag har bott i tio år. Därför blev det nödvändigt att även hitta en ny studio. Jag letade lokal länge och när jag väl hittade den kändes det ganska självklart. När man har sökt ett tag blir det allt tydligare vad det är man letar efter. Studion har ett centralt och samtidigt lugnt läge, vilket är viktigt så att jag kan fokusera på arbetet. Min studio i Lund var en ren ”arbetsstudio”. Men i Malmö kommer jag även att kombinera med ett showroom. Det har jag drömt om ett bra tag, att kunna visa upp produkterna på samma plats, och få möjlighet att möta kunder på ett annat sätt än tidigare. Det känns som ett naturligt steg i rätt riktning. Den nya studion ligger i en gammal mjölkaffär i ett 1920-talshus, i ett kvarter där det finns flera andra formgivare, keramiker och gallerier. Malmö är en spännande stad, som har utvecklats till en plattform för design och arkitektur. Nu får jag chansen att bli en del av detta i större utsträckning än förut. Med ett showroom har jag chansen att visa upp min design. Därutöver skulle jag vilja skapa någon typ av mötesplats eller forum, där även andra formgivare kan ställa ut på sikt. Kanske också anordna pop up-events med försäljning, för att träffa och umgås med mina slutkunder. Det har varit mycket arbete med att återställa lokalen till dess ursprungliga skick, och det tar ett tag att bo in sig. Men känns väldigt spännande! Det blir en ny fas och ett sätt att avancera framåt.

Kristina Stark..

På tal om framåt, hur ser du på framtiden för dig och din verksamhet?

Den tid vi lever i är en tid av eftertanke och ifrågasättande, gällande saker som miljö och klimat. En förändringens tid. Vår jord mår dåligt och vi kan inte bara fortsätta som vi har gjort, men inte heller grotta ned oss. Istället finns det nya möjligheter och förutsättningar att ta hänsyn till. Som designer är man van att hitta nya arbetssätt och vägar att gå. Det kan vara lite tungt men samtidigt stimulerande, och är en nödvändig del av arbetet. Man får omvärdera och utvärdera, samtidigt som man är medveten om vad som händer i omvärlden. Saken är den att alla måste ta hållbara beslut. Ibland pratas det om hållbarhet som ett separat begrepp. Det tycker jag är konstigt. För mig är det en självklarhet att göra så gott jag kan och att en produkt ska vara hållbar, så att jag kan stå för den och dess tillverkning med en bra magkänsla. Under hela mitt yrkesverksamma liv har jag frilansat. Sedan 2008 är jag även producent under eget varumärke. Men jag vill samtidigt arbeta tillsammans med externa företag som delar mitt tänk. På det viset kan vi gemensamt göra större avtryck.

Hur ser du på framtiden för designbranschen? Behöver vi fler produkter så att säga?

I mitt arbete ifrågasätter jag hela tiden om jag ”behöver rita en skål till”, exempelvis. Designbranschen av idag är lite skakig. Men ibland kan det vara bra att bli omskakad. Jag skulle säga att rena designprodukter behövs inte fler. Oavsett om de presenteras som ”hållbara och miljövänliga” så är i grunden ingen produktion helt miljövänlig. Å andra sidan kan vi inte heller stoppa världen från att röra på sig. Som formgivare med egen produktion har jag möjlighet att styra upp min verksamhet på ett ansvarsfullt sätt. Till exempel genom att producera nära, gärna i Sverige för att gynna svenska företag, och korta ned transporterna, vilket är bra ur klimatsynpunkt. En annan viktig aspekt är att skapa tidlös design av bra kvalitet, som tål både handens och ögats slitage över tid. Och som sagt att man tänker sig för innan man utvecklar en ny produkt. Idag talas det mycket om tillväxt och nyheter. Men man kan inte bara sträva efter att växa och skapa nytt. Istället bör man ta hand om det man har och hantera det så bra som möjligt. I motsats till fort men fel.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023