”Storsäljare bara kommer inte, de kräver tid och tålamod”

Formgivaren Lena Bergström har lånat sitt klara och grafiska uttryck till glas från Orrefors och Kosta Boda, textil från Klässbols och Design House Stockholm och en mängd utställningar och inredningar. Nu är hon aktuell med den nya klockan O-Time för Orrefors och Ur&Penn.

Armbandsuret O-Time är ett samarbete mellan Orrefors och Ur&Penn. Där andra tillverkare slår knut på sig själva för att göra en unik design på urtavlan eller armbandet valde Lena Bergström sin egen väg – enkelt och vackert Tärnsjöläder i armbandet, boett i rostfritt stål och i huvudrollen det fasettslipade glaset som en utslätad juvel..

Idén att göra ett armbandsur där det fasettslipade glaset får spela huvudrollen över en en enkel stålboett och läderarmband är så genial att en kan undra varför ingen gjort det tidigare. Men att det blev just formgivaren Lena Bergström som gjorde det är ingen överraskning. Materialen har alltid varit en viktig inspirationskälla för henne – det slipade glasets förmåga att bryta ljuset, ullen och linets speciella egenskaper, det som händer i mötet mellan naturmaterial som glas och trä, ull och läder.

Lena Bergström är född och uppväxt i Umeå och utbildad bland annat på Konstfack i Stockholm..

Sedan hon tog examen på Konstfack och startade eget 1989 har Lena skapat prisbelönta glasprodukter och limiterat glas för Orrefors, textil för företag som Ljungbergs, Klässbols och Design House Stockholm och ett stort antal utställningar och inredningsprojekt. Hennes arbeten är representerade på Nationalmuseum i Stockholm, Röhsska museet i Göteborg och Victoria & Albert Museum i London.

– När jag kom till Orrefors 1994 hade man mer tid på sig att pröva sig fram. Så är det inte idag, formgivare förväntas leverera direkt och det är synd. Storsäljare bara kommer inte, de kräver tid och tålamod, säger hon.

Lena Bergström växte upp i Umeå och tillbringade mycket tid i naturen. Många intryck därifrån lever vidare i hennes formgivning, som förkärleken för grafiska uttryck, kontraster och naturmaterial. När hon var liten ville både hon och hennes kusin bli uppfinnare. Kusinen blev det också och uppfann bland annat den där skrapan för matrester som man har vid diskhon. Lena fick användning för sin uppfinningsrikedom och problemlösningsförmåga som formgivare istället.

– Det fantastiska med det här jobbet är att man hela tiden måste utmana hjärnan. Inget uppdrag är det andra likt. Man ska lösa en uppgift och det ska bli jäkligt bra. Om det sedan är någonting man inte kan, ja då får man bara lära sig. Eller ta hjälp av någon som kan.

Uppgiften avgör hon hon går till väga. För den nya mattan Basket till Design House Stockholm gjorde hon först en modell av flätade ullremsor och fotograferade den innan hon gjorde en prototyp i full skala.

– Jag hade en tjock ullfilt på metervara sedan tidigare som jag flätade, sydde ihop och skickade till producenten i Indien för att de skulle förstå hur de skulle tufta för att efterlikna vävning, berättar hon.

Till Kosta Bodas 275-årsjubileum 2017 gjorde Lena Bergström serien Roses med unika glasobjekt..

Om hon ska göra en glaskollektion börjar hon antingen med ett tomt A3-papper och ritar upp kollektionen i sin helhet, eller med glasprover direkt i hyttan. Vid ritbordet kan hon bli sittande i dagar utan att göra någonting annat. På papperet får hon också en känsla för skala och proportioner.

– Då måste det vara rätt pennor och rätt suddisar. Och bra ljus är viktigt, man måste trivas i ljuset!

Ibland, som när hon arbetade med ett nytt färgsystem för Klässbols Linneväveri, handlar det om ett mödosamt forsknings- och struktureringsarbete.

För några år sedan ville hotellentreprenören Petter Stordalen att Lena skulle göra receptionsdisken till Clarion Hotel Post i Göteborg. Han föreställde sig den som en stor diamant. Lena gjorde hexagonala glasprismor i två delar som monterades med en förskjutning för att skapa en rapport, på samma sätt som en textilmönster konstrueras för att kunna upprepas i oändlighet. Uppsatta på spegelglas åstadkommer de ljusbrytande prismorna ett fantastiskt ljusspel.

När hon i fjol fick uppdraget att rita ett armbandsur för Orrefors i samarbete med Ur&Penn kunde hon använda sina erfarenheter från hotellprojektet. Två av modellerna har en spegelblank boett som förstärker effekten av det fasettslipade glaset. Så är det ofta. Kunskap om material och tekniker från ett projekt kommer till nytta i ett annat, till och med från något så stort som en receptionsdisk till något så litet som ett armbandsur.

– Det är kul med någonting som är bärbart från ett glasföretag som Orrefors. Det gjorde projektet extra intressant för mig, säger Lena.

I höst kommer hon bland annat att göra en soloutställning på Galleri Glas i Stockholm.

– Jag har fått förfrågan om att göra möbler också. Jag är inte där riktigt än, det kräver att man har tid att fördjupa sig och jag har respekt för det. Men jag börjar komma dit.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023