Grattis till ordförandeposten! Hur kom det sig att du tackade ja?
”Det var en kombination av längtan tillbaka till branschen och bra övertalning av min företrädare Janne Johansson och BIDs valberedning i form av Kicki Kopsch och Ingmar Persson. Men min önskan att återknyta till branschen var den viktigaste anledningen. Under de nästan 15 år jag varit aktiv har jag tyckt väldigt mycket om branschen och människorna och de produkter som branschen producerar.”
Berätta om din bakgrund?
”Civilekonom i Lund i slutet av 80-talet och sedan Skandia försäkningsbolag i fyra år. Jag ville vara kvar i Skåne så jag hoppade på Duka och drev fyra butiker, tre i Malmö och en i Ystad. Runt 2005 sålde vi butikerna till Duka, varefter jag konsultade till Janne Johansson som var VD på Iittala. Därefter blev jag rekryterad till Colorama som kedjechef och det tog bara 10 månader så blev det en öppning på VD-posten som jag då fick förtroendet att ta. Jag stannade i tolv år och var med att driva upp Colorama från domedagsdagar till att fira framgångar med champagne. Vi lyckades få kedjan att bli väldigt homogen, det handlade framför allt om inköpsfrågor, marknadsfrågor och IT-frågor. Det var slitsamt och krävde mycket tålamod och uthållighet att få 175 delägare att gå mot samma mål och det jag tror jag att jag tar med till BID. Jag är van att hantera många starka viljor och hitta frågor man kan driva tillsammans.”
Vad ser du att BID kan göra för branschen?
”Det finns ett antal frågor på agendan idag, framför allt ett gemensamt PIM-system som Valido för att både fysiska butiker och e-handlare lätt ska komma åt produkter med både information, artikelnummer och bilder. Man ska inte behöva sitta och bläddra i pärmar eller ringa orderavdelningar. Där tror jag branschen måste ta ett gemensamt grepp för att göra det enkelt för de som saluför branschens produkter. Sedan tror jag också att BID skulle kunna ta ett gemensamt grepp kring hållbarhetsfrågorna. En fråga som BID skulle kunna ta sig an är också den om en gemensam mötesplats för branschen en gång om året. Nu har vi en utveckling där de stora leverantörerna har egna showrooms på stan och mindre företag ställer ut på ett krympande Formex, det var likadant för 15 år sedan. Det är ingen bra situation för inköpare som måste pendla mellan Älvsjö och City. Jag tror fortfarande att det fysiska mötet är oslagbart och ser det digitala mötet som ett viktigt instrument för uppföljning och kontroll. På sikt skulle BID också kunna bistå medlemmarna i frågor om arbetsrätt och HR-frågor.
Vilka utmaningar ser du för branschen i ett större perspektiv?
”Trender kommer och går. Förr gav vi bort kristallskålar vid jämna födelsedagar. Företag köpte presenter att ge bort, nu ger de bort upplevelser i stället. Tittar vi framåt så brukar ekonomisk osäkerhet och högre levnadskostnader leda till minskad benägenhet att flytta. Man kanske inte bygger om sitt kök men däremot vill man försköna sitt hem för en rimlig peng med de produkter som branschen saluför. Jag tror inte att den konjunkturnedgång vi ser behöver påverka branschens utveckling särskilt negativt. Däremot kanske vi inte behåller de nivåer vi såg under covidåren.”
Nu går det mot jul. Om du får önska något för det kommande året …?
”Jag hoppas att vi lyckas skapa ett intresse för att gå med i BID. Vi är väldigt mottagliga för input från presumtiva medlemmar och lyssnar gärna på dem om vilka frågor vi skulle kunna driva. Med nya medlemmar hoppas jag att vi kan skapa en ekonomi som gör att vi kan ta på oss en lite större kostym och ta oss an de här frågorna!”