5 snabba till George Makdessi

5 snabba till: George Makdessi, CEO, Concept Living och ordförande för Mibo, Möbel och interiörföretagens branschorganisation, som arrangerar Möbelmässan Göteborg.

George Makdessi, ordförande i Mibo som arrangerar Möbelmässan Göteborg på Svenska Mässan i september. Foto Concept Living.

Grattis till en lyckad mässa i höstas! Vad kan du berätta om 2023 års mässa, 12–14 september?

”Tack! Det var den första riktiga möbelmässan som öppnade efter coronapandemin så det fanns ett uppdämt behov. Nu planerar vi att utöka mässan med fler utställare och även hålla öppet en extra dag. I fjol var mässan fullbokad och vi såg att det fanns ett större behov av yta än vi kunde möta. Svenska Mässan är en väldigt bra, seriös och långsiktig partner och i höst är tanken att öppna ytterligare en mässhall. Efter önskemål från utställare och besökare går vi också upp från två till tre dagar. Bokningsläget är väldigt bra redan idag. Många bokade upp sig redan under förra mässan och strax efteråt, det är väldigt roligt att få vara med och bygga upp detta. Bland annat ser vi ett växande intresse från företag som arbetar med belysning för hemmiljö. Vi hade ett antal belysningsföretag i fjol också men vi kan se att vi kommer att få in fler. Vi ser också ett intresse från aktörer som inte har ställt ut på svenska mässor på många år eller kanske inte alls, främst från våra grannländer, och det tycker vi är jättekul. Vårt mål är att bli den ledande mässan i Skandinavien. Mässans kärna är möbler för hemmiljö men i och med att den har blivit större har även leverantörer av möbler för offentlig miljö börjat visa intresse”.

Kan du berätta något om planerna för mässans framtid?

”Möbelmässan Göteborg är snabbt på väg att bli den viktigaste inköpsmässan i Skandinavien. När många andra mässor utvecklas mot att bli rena inspirationsmässor är vi en inköpsorienterad mässa. Det är kostsamt med mässor och därför är det viktigt att sälja och inte enbart att skapa nya kontakter. Det har inte funnits någon möbelmässa i Göteborg på lång tid, så det finns ett behov och även ett intresse från allmänheten. Det finns en diskussion om att öppna upp mässan publikt. Det blir inte den här gången men kanske på sikt. När det gäller tidpunkten så verkar många vara nöjda med placeringen. Vi går tidigt på hösten och det blir lite mer positiv stämning efter sommar och semester. Många uppskattar också Svenska Mässan väldigt mycket. Den ligger centralt i Göteborg med bra tillgänglighet och både hotell, konferenslokaler och restauranger. Sedan har Göteborg ett bra läge i Sverige och är en knutpunkt för Danmark och Norge”.

Vad ser du att mässan kan tillföra branschen?

”Dels så ser vi att vi får en tillökning av utställare som inte ställt ut på svenska mässor på många år. Jag tror att det är väldigt positivt att få in fler influenser och nya leverantörer på marknaden. För utställarna är uppsidan med Möbelmässan Göteborg att de får en bra mötesplats som arbetar för att stödja och marknadsföra de företag som medverkar. Det hänger ihop med att vi på Mibo som står bakom mässan också är leverantörer och är måna om att skapa en mötesplats som är anpassad för oss”.

Vilka utmaningar ser du för inredningsmässor i allmänhet i ett längre perspektiv?

”Den stora utmaningen är att det finns en begränsning i antalet återförsäljare och därmed besökare. Det finns en topp och när man börjar närma sig den kan det vara svårt att växa om man inte breddar med fler segment. Det har att göra med hur marknaden ser ut idag med både mindre fristående återförsäljare och stora kedjor. Men vi är väldigt nöjda med de besök vi fått från de stora aktörerna. Eftersom vi är en intresseorganisation är vår ambition heller inte att mässan ska fortsätta att växa för växandets skull utan att den ska uppfylla ett behov i branschen”.

Vi närmar oss slutet av 2022. Om du får önska något för det kommande året …?

”Jag skulle önska att covidsituationen inte återkommer så att vi kan fortsätta bygga det som vi har skapat. Annars känns det som att vi ligger väldigt bra till i dagsläget”.

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023