5 snabba till George Makdessi

5 snabba till: George Makdessi, CEO, Concept Living och ordförande för Mibo, Möbel och interiörföretagens branschorganisation, som arrangerar Möbelmässan Göteborg.

George Makdessi, ordförande i Mibo som arrangerar Möbelmässan Göteborg på Svenska Mässan i september. Foto Concept Living.

Grattis till en lyckad mässa i höstas! Vad kan du berätta om 2023 års mässa, 12–14 september?

”Tack! Det var den första riktiga möbelmässan som öppnade efter coronapandemin så det fanns ett uppdämt behov. Nu planerar vi att utöka mässan med fler utställare och även hålla öppet en extra dag. I fjol var mässan fullbokad och vi såg att det fanns ett större behov av yta än vi kunde möta. Svenska Mässan är en väldigt bra, seriös och långsiktig partner och i höst är tanken att öppna ytterligare en mässhall. Efter önskemål från utställare och besökare går vi också upp från två till tre dagar. Bokningsläget är väldigt bra redan idag. Många bokade upp sig redan under förra mässan och strax efteråt, det är väldigt roligt att få vara med och bygga upp detta. Bland annat ser vi ett växande intresse från företag som arbetar med belysning för hemmiljö. Vi hade ett antal belysningsföretag i fjol också men vi kan se att vi kommer att få in fler. Vi ser också ett intresse från aktörer som inte har ställt ut på svenska mässor på många år eller kanske inte alls, främst från våra grannländer, och det tycker vi är jättekul. Vårt mål är att bli den ledande mässan i Skandinavien. Mässans kärna är möbler för hemmiljö men i och med att den har blivit större har även leverantörer av möbler för offentlig miljö börjat visa intresse”.

Kan du berätta något om planerna för mässans framtid?

”Möbelmässan Göteborg är snabbt på väg att bli den viktigaste inköpsmässan i Skandinavien. När många andra mässor utvecklas mot att bli rena inspirationsmässor är vi en inköpsorienterad mässa. Det är kostsamt med mässor och därför är det viktigt att sälja och inte enbart att skapa nya kontakter. Det har inte funnits någon möbelmässa i Göteborg på lång tid, så det finns ett behov och även ett intresse från allmänheten. Det finns en diskussion om att öppna upp mässan publikt. Det blir inte den här gången men kanske på sikt. När det gäller tidpunkten så verkar många vara nöjda med placeringen. Vi går tidigt på hösten och det blir lite mer positiv stämning efter sommar och semester. Många uppskattar också Svenska Mässan väldigt mycket. Den ligger centralt i Göteborg med bra tillgänglighet och både hotell, konferenslokaler och restauranger. Sedan har Göteborg ett bra läge i Sverige och är en knutpunkt för Danmark och Norge”.

Vad ser du att mässan kan tillföra branschen?

”Dels så ser vi att vi får en tillökning av utställare som inte ställt ut på svenska mässor på många år. Jag tror att det är väldigt positivt att få in fler influenser och nya leverantörer på marknaden. För utställarna är uppsidan med Möbelmässan Göteborg att de får en bra mötesplats som arbetar för att stödja och marknadsföra de företag som medverkar. Det hänger ihop med att vi på Mibo som står bakom mässan också är leverantörer och är måna om att skapa en mötesplats som är anpassad för oss”.

Vilka utmaningar ser du för inredningsmässor i allmänhet i ett längre perspektiv?

”Den stora utmaningen är att det finns en begränsning i antalet återförsäljare och därmed besökare. Det finns en topp och när man börjar närma sig den kan det vara svårt att växa om man inte breddar med fler segment. Det har att göra med hur marknaden ser ut idag med både mindre fristående återförsäljare och stora kedjor. Men vi är väldigt nöjda med de besök vi fått från de stora aktörerna. Eftersom vi är en intresseorganisation är vår ambition heller inte att mässan ska fortsätta att växa för växandets skull utan att den ska uppfylla ett behov i branschen”.

Vi närmar oss slutet av 2022. Om du får önska något för det kommande året …?

”Jag skulle önska att covidsituationen inte återkommer så att vi kan fortsätta bygga det som vi har skapat. Annars känns det som att vi ligger väldigt bra till i dagsläget”.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023