5 snabba till: Mårten Cyrén
Mårten Cyrén står tillsammans med sina bröder Henrik och Gustav bakom nylanseringen av Gunnar Cyréns färgsprakande Popglas som lanserades första gången 1967.
Grattis till lanseringen! Hur länge har ni arbetat med projektet?
”Vi började prata om det tidigt i våras. I februari, mars bestämde vi oss för att det här ska vi göra och började prata med olika kontakter. Vi har försökt hitta bra personer som också har rätt kompetens för att ingå i vår grupp. Som vi nu kallar Popgruppen! Vi har de ursprungliga glasen hemma alla tre. Men vi ville inte reproducera ett original, så vi behöll glasets form men gjorde helt nya färgställningar. Vi arbetade med massor av olika idéer men det vi samlades kring var glas som skulle bli lite av en samlarserie men framförallt en sprakande, lite sextiotalsinspirerad färgklick på bordet. Vi valde ut tio skisser och tog dem till glasbruket Ulven norr om Uppsala. När man håller på avslöjas mycket om vad som är möjligt att göra. Olika färger har väldigt olika tekniska och kemiska egenskaper. Vissa fungerar bra ihop, andra fungerar väldigt dåligt tillsammans och missfärgar varandra. Vissa är hårda och andra mjuka. De smälter också vid aningen olika temperaturer, vilket gör att det kan bli ett helvete för glasblåsarna. Varje ny färgkombination är en utmaning om man är glasblåsare. Det gör arbetet stimulerande och värt besväret, när man lyckas”.
Vad hade er far Gunnar Cyrén för tankar kring glasets design?
”Han har skrivit om det i sin bok som han gav ut tillsammans med Orrefors på nittiotalet. Han beskriver hur hela familjen åkte till Köpenhamn och hamnade på Zoologiska trädgården och akvariet. Fiskarnas oväntade färgkombinationer var en stor inspirationskälla. Det låg i tiden. Om man tittar på hur det såg ut i konstvärlden och modevärden så exploderade ungdomskulturen kring 1967–68. Han var den yngste formgivaren på Orrefors då och glasen var ett sätt för Orrefors att knyta an till den tidsandan”
Hur kom det sig att ni bestämde er för att nylansera Popglas?
”Det började med att vi byggde hemsidan för pappa. När vi hållit på i sju år funderade vi på om inte det mest var gjort och började prata om att göra något helt annat. Vi hade satt upp en webbshop kopplad till hemsidan och sålde smycken och lite annat, bland annat ett glas till minne av Gunnar tillverkat av Orrefors. Hur skulle det vara om vi gjorde någonting helt själva, som inte någon annan gör, som vi verkligen känner för? Jag minns popglasen från min barndom medan Gustav var nyfödd när de kom till. De är en del av vår familj på något sätt. Vi hittade Ulven, ett litet glasbruk som var intresserade. Sedan växte det”.
Popglas går mot strömmen idag när glas blir mer och mer skira. Vad tänker du om det?
”Vi är helt obekymrade om det. Vi gör det här för att vi tycker att glasen är vackra och ändamålsenliga. Man behöver inte tänka så mycket på den övriga dukningen om man har 12 sådana här glas på bordet. Vi har inte gjort någon djupare marknadsanalys. I och med att vi inte satsar på någon jätteupplaga, det blir 150 glas av varje sort, så tror vi att det finns utrymme. Det är en nischprodukt för dem som är roade av samma sak som vi. I natt beställde en italiensk dam 6 orangea glas som hon ville ha. Det är nog ungefär så det kommer att gå till. Glasen skulle behöva kosta mer, men för att det inte ska uppfattas som direkt ohövligt behövde vi hamna under 2 000 kronor. Oskar som är vår reklamkille föreslog att det skulle få kosta 1 967 kronor, som året när det togs fram.
Hur ser Popglas framtid ut?
”Vi ska släppa tre glas vare år. 12 glas i olika färgställningar på fyra år är vårt första mål. Sedan håller vi också på med lite andra produkter men det är lite tidigt att prata om ännu. Vi inser att vi bygger ett varumärke nu, förutom att vi ska försöka sälja det här glasen. Ett varumärke som vi behöver göra känt på något sätt. Vi tänker att Studio Gunnar Cyrén kommer att jobba med saker som bygger på Gunnar Cyréns formgivning men inte behöver vara rena original”.