5 snabba till Pernilla Roos, delägare och vice vd på 140-årsjubilerande Klippan Yllefabrik (och barnbarns barnbarn till grundaren Jöns Petter Magnusson)

Intresset för ull är stort i inredningsvärlden. Ett företag som gläds åt det är anrika Klippan Yllefabrik som fyller 140 år i år.

Pernilla Roos, vice vd på Klippan Yllefabrik..

Stort grattis till jubiléet! Hur har ni firat?

Vi har haft utställningen Filt för livet här hos oss i Klippan och så har vi tagit upp vår första ullfilt Ringar i nyproduktion. Det var när efterfrågan på vävgarner gick ner i slutet av 1980-talet som vi började med filtar. Det blev en vändning och ledde till att vi började bygga upp vårt hemtextilprogram. Vi hade inget eget väveri, men det här sammanföll med att de baltiska länderna blev fria. Min pappa åkte över för att se om han kunde hitta något spännande samarbete och fick kontakt med en tillverkare i Lettland. Vi stod långt ifrån varandra i början. De hade massproducerat filtar till Sovjet och kvaliteten levde inte upp till våra krav. Men pappa gav inte upp och till slut fick vi fram kvalitéer som var gångbara på den europeiska marknaden. Idag är tillverkaren ett helägt dotterbolag. År 1991 kom kollektionen Ringar ut första gången. I samband med att vi började bädda med påslakan hade ullfilten glömts bort. Men formgivaren Birgitta Bengtsson Björk gjorde det till ett projekt att relansera den och lyfta fram den som ett inredningsobjekt. Det blev en väldig hajp kring det.

Vi känner att vi ligger rätt i tiden, med naturmaterialet ull och egen produktion i närområdet.

Hur ser er verksamhet ut idag?

Vi säljer ungefär hälften på den svenska marknaden och hälften på export. I Sverige har vi omkring 600 återförsäljare. Våra största exportländer är Japan, Tyskland och Danmark. Totalt finns vi i ett 40-tal länder. Man har ju lite olika traditioner kring ull och plädar i olika länder men våra filtar har fungerat väldig bra på export. När det gäller designen så samarbetar vi mycket med frilansdesigners. På så sätt kan vi få ett bredare uttryck och det blir lättare att förnya sig. Men vår fabrik har också blivit bra på att utveckla nya mönster och färger. Vi har ett eget färgeri, det är en väldig fördel. Vi tillverkar även åt andra företag.

Vilka är Klippan Yllefabriks utmaningar just nu?

Vi är på sätt och vis verksamma i en modebransch. Trender kommer och går. Men vi känner att vi ligger rätt i tiden med naturmaterialet ull och egen produktion i närområdet. Mer idag än när vi tampades med fleeceplädar och andra syntetkvalitéer. Vi vill fortsätta att jobba med ursprungs- och miljömärkning och bli ännu bättre på det.

Och vilka är möjligheterna?

Det händer otroligt mycket ute i handeln. Vi har ett brett distributionsnät, vi säljer till små presentbutiker och stora kedjor och näthandlare. Hittills har vi valt att inte sälja själva via nätet för att inte konkurrera med våra återförsäljare. Jag tror att det är viktigt med en bra mix, att man har många ben att stå på. Vi känner också att vi inte vill släppa det personliga mötet. Det är viktigt att ha säljare ute och finnas på mässor. Våra säljare märker att kunderna uppskattar ett besök och att ha en dialog med oss. När man är 140 år är det viktigt med kontinuitet. Man behöver modernisera sig men man ska ha en tå kvar i det gamla när man går in i framtiden.

140 år är kanske för långt fram att sia om, men var är Klippan Yllefabrik om tio år?

Då har vi befäst vår position ytterligare och har en ännu bredare textilkollektion. Intresset för ull växer. Det kommer hela tiden nya användningsområden och vi ska finnas med i den utvecklingen. 

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023