5 snabba till Pernilla Roos, delägare och vice vd på 140-årsjubilerande Klippan Yllefabrik (och barnbarns barnbarn till grundaren Jöns Petter Magnusson)

Intresset för ull är stort i inredningsvärlden. Ett företag som gläds åt det är anrika Klippan Yllefabrik som fyller 140 år i år.

Pernilla Roos, vice vd på Klippan Yllefabrik..

Stort grattis till jubiléet! Hur har ni firat?

Vi har haft utställningen Filt för livet här hos oss i Klippan och så har vi tagit upp vår första ullfilt Ringar i nyproduktion. Det var när efterfrågan på vävgarner gick ner i slutet av 1980-talet som vi började med filtar. Det blev en vändning och ledde till att vi började bygga upp vårt hemtextilprogram. Vi hade inget eget väveri, men det här sammanföll med att de baltiska länderna blev fria. Min pappa åkte över för att se om han kunde hitta något spännande samarbete och fick kontakt med en tillverkare i Lettland. Vi stod långt ifrån varandra i början. De hade massproducerat filtar till Sovjet och kvaliteten levde inte upp till våra krav. Men pappa gav inte upp och till slut fick vi fram kvalitéer som var gångbara på den europeiska marknaden. Idag är tillverkaren ett helägt dotterbolag. År 1991 kom kollektionen Ringar ut första gången. I samband med att vi började bädda med påslakan hade ullfilten glömts bort. Men formgivaren Birgitta Bengtsson Björk gjorde det till ett projekt att relansera den och lyfta fram den som ett inredningsobjekt. Det blev en väldig hajp kring det.

Vi känner att vi ligger rätt i tiden, med naturmaterialet ull och egen produktion i närområdet.

Hur ser er verksamhet ut idag?

Vi säljer ungefär hälften på den svenska marknaden och hälften på export. I Sverige har vi omkring 600 återförsäljare. Våra största exportländer är Japan, Tyskland och Danmark. Totalt finns vi i ett 40-tal länder. Man har ju lite olika traditioner kring ull och plädar i olika länder men våra filtar har fungerat väldig bra på export. När det gäller designen så samarbetar vi mycket med frilansdesigners. På så sätt kan vi få ett bredare uttryck och det blir lättare att förnya sig. Men vår fabrik har också blivit bra på att utveckla nya mönster och färger. Vi har ett eget färgeri, det är en väldig fördel. Vi tillverkar även åt andra företag.

Vilka är Klippan Yllefabriks utmaningar just nu?

Vi är på sätt och vis verksamma i en modebransch. Trender kommer och går. Men vi känner att vi ligger rätt i tiden med naturmaterialet ull och egen produktion i närområdet. Mer idag än när vi tampades med fleeceplädar och andra syntetkvalitéer. Vi vill fortsätta att jobba med ursprungs- och miljömärkning och bli ännu bättre på det.

Och vilka är möjligheterna?

Det händer otroligt mycket ute i handeln. Vi har ett brett distributionsnät, vi säljer till små presentbutiker och stora kedjor och näthandlare. Hittills har vi valt att inte sälja själva via nätet för att inte konkurrera med våra återförsäljare. Jag tror att det är viktigt med en bra mix, att man har många ben att stå på. Vi känner också att vi inte vill släppa det personliga mötet. Det är viktigt att ha säljare ute och finnas på mässor. Våra säljare märker att kunderna uppskattar ett besök och att ha en dialog med oss. När man är 140 år är det viktigt med kontinuitet. Man behöver modernisera sig men man ska ha en tå kvar i det gamla när man går in i framtiden.

140 år är kanske för långt fram att sia om, men var är Klippan Yllefabrik om tio år?

Då har vi befäst vår position ytterligare och har en ännu bredare textilkollektion. Intresset för ull växer. Det kommer hela tiden nya användningsområden och vi ska finnas med i den utvecklingen. 

Relaterat innehåll

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponsrad

Starkt professionellt program på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023