Ann Ringstrand: ”Design är inte oviktigt bara för att vi inte räddar liv”

Formgivaren Ann Ringstrand som bland annat grundade modemärket Hope är aktuell med en ny textilkollektion för Markslöjd.

Den nya kollektionen för Markslöjd blev en sorts återkomst till textilvärden för designern Ann Ringstrand..

Som många andra formgivare har Ann Ringstrand brottats med frågan om världen verkligen behöver fler produkter. Finns det någon mening med att skapa inredningsdesign, utöver att det ska finnas något att sälja? Hon kom fram till att svaret är ja. Sådant som vila, närvaro och samvaro är viktigt, kanske till och med livsviktigt, för människan. Där har design en viktig funktion att fylla.


”Vi behöver rum att vila i. Men vad är det som gör att viloknappen slås på? Där kommer det estetiska in. Där behövs vi som har kunskap om hur man skapar produkter för de rummen. Design är inte oviktigt bara för att vi inte räddar liv”, konstaterar hon.


Ann Ringstrand och företaget Markslöjd skulle visa sig vara en perfekt matchning. Hon, grundare av modemärket Hope som bröt ny mark med nya material och en vardagsnära, funktionell stil, och det lilla lokala verkstadsföretaget som växte till en internationell spelare inom belysning. Båda stadigt rotade i ett stort hantverks- och produktionskunnande och båda med geografiska rötter i trakten kring Borås.


”Jag tänkte på namnet Markslöjd. Vad är slöjd idag? För mig klingar det oerhört positivt. Jag såg att företaget hade kvar verkstaden där man svarvade bruksföremål innan man började med belysning och kände att det här är ett frö!”

Fokus på sociala rum
Bakgrunden till samarbetet var att Markslöjd ville bredda sitt varumärke och fylla det med mer än belysning. Via kontakter gick frågan om att skapa en textilkollektion till Ann Ringstrand. Tillsammans bestämde de sig för att i första hand fokusera på hemmets sociala rum, kök, matrum och vardagsrum. I september presenterades den nya kollektionen Unite: Plädar, kuddar, handdukar, servetter, tabletter och andra textila inredningsprodukter i behagliga material, med en förenklad geometrisk mönsterbild och en inbjudande, kryddig färgpalett.
”Att skapa en produkt som man själv tycker om är relativt lätt. Man tänker att om jag tycker om det här så kommer andra också att göra det. Men att leverera till andra ställer högre krav idag. Man måste också veta att det finns ett behov. Markslöjd följde en tråd i sin resa och började med belysning. Man kunde fylla en tom plats. Det är någonting fint med det”, säger hon.


Produktutveckling är ju inte bara att designa en produkt. Ann tog också med sig sin långa erfarenhet av produktion till projektet.


”Vi har tänkt över produktion och distribution noga. Hur lokala kan vi vara? Hur långsiktig kan produkten bli? Om du använder någonting länge så är den investering som gjorts i material och andra resurser i produktionen värd det. Naturmaterial har sina fördelar men syntetmaterial behöver inte vara dåliga om de är hållbara och används länge”.

Livsstilsvarumärke
Ann sydde sina första byxor när hon var nio. När hon blev äldre började kompisar fråga om hon inte kunde sy till dem också. Efter gymnasiet utbildade hon sig så småningom till modedesigner och jobbade tio år på olika modeföretag innan hon startade Hope tillsammans med Stefan Söderberg år 2001. Den dominerande trenden under det nya millenniets första år var boho chic. Modebutikerna var fyllda av feminina klänningar från danska märken. Tanken med Hope var att hitta en ny plats på marknaden och göra vardagsmode med hög modegrad.


”Det var inte självklart, många butiker förstod inte vad vi ville göra. Vi fick hålla hårt i vår ursprungsidé”, minns Ann.


Det skulle visa sig att Anns och Stefans vision hade bärkraft. Hopes omsättning växte och efter några år hade företaget ett tiotal egna butiker och omkring 100 anställda. Modemärket utvecklades mer och mer till ett livsstilsvarumärke med en egen doftlinje och små sidospår in i inredningsvärlden, bland annat ett minnesvärt samarbete med Carina Seth Andersson 2011, en karaff med tillhörande stapelbara glas i apoteksbrunt glas. Men arbetet tog enormt mycket tid och all kraft var inriktad på framtiden. Ann kände en allt starkare längtan efter att få vara i nuet. 2015 lämnade hon Hope, hittade en studio i New York och började prova sig fram på nya områden.

Design för alla sinnen
”En sak som jag insåg var att nästan alla produkter som används inom yoga-världen är influerade av österländsk kultur. Hur skulle produkter för välmående inspirerade av nordisk färg och form kunna se ut?”


Ur den insikten växte hennes egen kollektion under namnet Ann Ringstrand fram. Det är en liten kollektion designad för alla sinnen: kuddar och andra textila produkter, doftljus och oljor, smycken och en liten serie yogainspirerade plagg. Här utvecklade hon också, inspirerad av sakral geometri, grunden till den mönsterbild som hon har använt i kollektionen för Markslöjd.


När Markslöjd hörde av sig blev det på sätt och vis som en återkomst till textilvärden, berättar Ann. Men coronapandemin ställde till det under produktutvecklingen.


”Vi tillverkar till exempel ullplädar i Italien, som ju har haft en oroligt tuff period. Men tack vare bra relationer och en öppen dialog med fabrikerna har vi kunnat snitsla oss igenom svårigheterna”, säger hon.


De första leveranserna gick ut till återförsäljare i slutet av september. Resten av kollektionen kommer att släppas i omgångar under hösten, lite beroende på hur pandemin påverkar de olika producenterna. Tanken är att samarbetet ska fortsätta med fler textila kollektioner i framtiden. Kanske blir det även andra typer av nyheter, men det är för tidigt att sia om.


”Jag fantiserar om vad man skulle kunna göra med verkstaden där Markslöjds verksamhet började. Men det måste jag ta med företaget först, haha”.

Ann Ringstrand

Bakgrund: 
Utbildad på Scandinavian Academy of Fashion Design i Köpenhamn och Textilhögskolan i Borås. Startade Hope år 2001 och varumärket Ann Ringstrand 2017.

Aktuell:
Nya textilkollektionen Unite för Markslöjd. Släpper boken Sy – 10 nya modeplagg av designer Ann Ringstrand på Bonnier Fakta i oktober.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023