Bagaren och Kocken dubblar omsättningen

En extrem ökning av efterfrågan på produkter för matlagning och bakning och stark tillströmning av nya e-handelskunder borgade för ett rekordstarkt 2020 för Bagaren och Kocken Group.

Fysisk distansering och hemarbete har gjort att intresset för bakning och matlagning ökat..

Bagaren och Kocken Group, som driver e-handel under varumärkena Bagaren och Kocken, KitchenOne och Robotexperten, kan se tillbaka på ett makalöst starkt 2020. Bolaget lyckades nära på dubblera omsättningen på tolv månader, från 496 miljoner till 932 miljoner kronor, och gjorde ett rörelseresultat på 65 miljoner kronor.

VD Christina Ståhl tillträdde i januari 2020..

Bakom framgången ligger framför allt en starkt ökande efterfrågan på kvalitetsprodukter för matlagning och en jätteinsats från personalen, berättar VD Christina Ståhl.
”Vi hade en god tillväxt och lönsamhet redan innan pandemin. Under våren 2020 fick vi sedan koncentrera oss på att ta hand om den extrema efterfrågan och ställa om för att kunna leverera den kvalitet i kundupplevelsen som vi vill stå för. Det har varit en enorm kraftansträngning av laget som jag känner en stor ödmjukhet och stolthet inför. Man är alltid ett lag som jobbar tillsammans och det är viktigt att lyfta fram medarbetarna i en sådan här situation”, säger hon.


I Bagaren och Kocken Group ingår 8 sajter: Bagaren och Kocken i Sverige och Norge, KitchenOne i Danmark och Finland samt Robotexperten i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Som många andra i köks- och inredningsvärlden har bolaget sett hur fysisk distansering och ökande hemarbete lett till ett växande intresse för hemmet och inte minst köket.
”En del av framgången handlar om att vi har sett över sortimentet för att möta våra kunders efterfrågan. Men vi har också haft ett år där kunderna tillbringat mer tid i hemmet och intresset för matlagning är större än någonsin. Vi har sålt väldigt mycket blenders, köksassistenter och andra produkter till såväl bakning som matlagning”, berättar Christina Ståhl.

Efterfrågan på utomhusprodukter

En annan effekt av coronapandemin är att efterfrågan på produkter för livet utomhus har ökat. Bagaren och Kocken Group har sett ett växande intresse inte bara för utekök för matlagning utan för alla typer av eldstäder och eldkorgar att samlas kring. Nu när vi går in i sommarsäsongen väntas intresset öka ytterligare.
”Nu har vi ett stort fokus på uteplatser och trädgård. Det handlar såklart mycket om att laga mat ute, men det som är spännande är att det inte bara är gasolgrillar som gäller. Vi ser även att andra typer av eldstäder efterfrågas. Det är en betydligt större bredd i grillsortimentet nu. Dessutom har vi via Robotexperten stor expertis inom robotgräsklippare, med väldigt kunnig personal som kan coacha kunderna rätt i sitt val. Sedan är ju våren en tid för högtider och fester. Det blir naturligtvis lite annorlunda i år, men det kommer ändå att vara mycket fokus på glas och porslin och presenter. Förhoppningsvis får vi umgås och ge gåvor utifrån vad som är möjligt den här våren”.

Bakaren & Kockens sortiment bygger på proffsprodukter för hemmabruk..


Christina Ståhl har lång erfarenhet från ledande positioner i detaljhandeln, bland annat som VD och koncernchef för Mio och för MQ, nuvarande MQ Marqet. Hon tillträdde som VD för Bagaren och Kocken Group i januari 2020.


”Bagaren och Kocken har haft en fin tillväxt under många år. Från början startade bolaget som ett familjeägt företag. 2014 köpte Egmont, som är en av Nordens största mediekoncerner, 60 procent av bolaget och äger sedan 2017 hela Bagaren och Kocken Group. Det gör att vi har fått kapital och möjlighet att växa på ett annat sätt. Det är också där jag kommer in, för att ta företaget vidare i resan till ett större, mer strukturerat företag med fler anställda på flera marknader. Det är fantastiskt roligt att få jobba med e-handel i tillväxt och en glädje att få bidra med mina tidigare erfarenheter av att bygga bolag. Mitt uppdrag var att ta bolaget från en omsättning på en halv miljard till 1 miljard på tre år. Nu har vi nästan lyckats på ett år, men självklart fortsätter den spännande resan in i det nya året som också börjat i samma höga takt”, berättar hon.


Den starka tillväxten under 2020 har lett till att bolaget anställt 40 personer under året, framförallt till lagerverksamheten. Idag arbetar 115 personer på bolaget i Sverige och Danmark.
”Det har varit ett helt exceptionellt år. Jag vet att väldigt många har haft det svårt och lider verkligen med dem. Därför känns det bra att vi har kunnat rekrytera ett stort antal nya medarbetare i den här tuffa tiden”, säger Christina Ståhl.

Under 2020 anställdes 40 personer, framförallt till lagerverksamheten..

Fler äldre e-handelskunder

Förhoppningsvis kommer pandemin att börja klinga av under 2021. Men mycket tyder på att många av de förändringar som kök- och inredningssegmentet i detaljhandeln sett under den långa perioden med Covid-19 kommer att bli permanenta, tror Christina Ståhl.
”Det vi alla undrar är såklart vad som blir det nya normala? Vi kan se att pandemin redan har förändrat många konsumentbeteenden. E-handel har blivit ett betydligt mer vanligt sätt att handla, inte minst bland äldre konsumenter. Vi märker på vår kundservice att många äldre som kanske inte har e-handlat tidigare har börjat göra det nu och kontaktar oss för att få handledning och tips vid köp”.

Bagaren och Kocken Group nära på dubblerade omsättningen under 2020..


”Vi som jobbar inom Bagaren och Kocken Group har en stor passion för matlagning och den här typen av produkter. Vi kommer alltid brinna för att ta fram ett kvalitativt, noga utvalt sortiment med produkter för köket och hemmet. Som jag läser trenderna med hållbarhet, att laga mat från grunden, det stora intresset för hälsa och hur vi samlas och intresserar oss mer för matlagning tillsammans med nära och kära, så hoppas och tror vi att vårt sortiment kommer att fortsätta vara eftertraktat och inspirerande”.

www.bagarenochkocken.se

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023