Bra design blir man glad av att använda

”Vi försöker alltid tillföra mervärde till vår design. Men det viktigaste är det där odefinierbara ’lilla extra”. Det säger Claus Jensen som tillsammans med Henrik Holbæk drivit Tools i 35 år. De senaste 25 åren har de två designat för Eva Solo. Formspråket är enkelt och minimalistiskt och med den dämpade estetiken har de genom åren skapat Eva Solo-serier som för länge sedan blivit designklassiker.

Claus Jensen och Henrik Holbæk utgör designduon Tools. De har arbetat tillsammans i nära 35 år och de senaste 25 åren har de skapat kollektioneer för Eva Solo som för länge sedan blivit designklassiker. Foto Eva Solo .

”Bra design är en produkt som man blir glad av att använda”. Det säger Claus Jensen som tillsammans med Henrik Holbæk skapade designduon Tools för 35 år sedan. Precis nu är det 25 år sedan de två etablerade ett samarbete med Eva Solo.

Genom åren har Claus och Henrik skapat enkel och innovativ design. De har designat allt från elektronik till medicinsk utrustning, livsstilsprodukter, hushållsprodukter och möbler och de har vunnit över 350 utmärkelser, vilket gör dem till de mest prisbelönta danska formgivarna någonsin.

Idag arbetar Tools nästan uteslutande med konsumentprodukter.

”Det betyder att produkterna ska tilltala konsumenten. Vid behov försöker vi arbeta med ett mervärde. Det kan vara en speciell egenskap eller något som gör produkten extra attraktiv. Den droppfria egenskapen hos kannor och karaffer i Eva Solo-serien har varit en bra referens, att saker kan vikas eller vikas ut eller staplas. Men viktigast av allt det där odefinierbara ’je ne sais quoi’ som gör att du föredrar just den produkten”, förklarar Claus.

”Tidigare var vi lite mer upptagna av att hitta på något helt nytt och ’tänka utanför boxen’. Konsumenter har aldrig riktigt varit så sugna på det, men det har lockat entreprenörskunder från hela världen. Det är precis vad igångsättare vill, att vara synlig och sticka ut. Vi har lagt åtskilliga år på sådana sköna och inspirerande kunder, men vi har aldrig tjänat en krona på det. Vi tröstar oss med att den franske stjärndesignern Phillipe Starck, utan jämförelser i övrigt, gör detsamma. Skillnaden är att han vet att det är välgörenhet”, säger Claus med ett leende.

Henriks favoritprodukt är Eva Solos eldstad. Foto Eva Solo .

Den digitala revolutionen

Claus och Henrik träffades redan innan studierna och kommer snart att fira 35-årsjubileum tillsammans.

"Medan vi pluggade inrättade vi ’Designstudion 4:e våningen’ i vår 2,5-rumslägenhet på Vesterbro. Vi gjorde mest grafisk design och därför köpte vi en kopiator för 25 000, som vi var så stolta över att vi ibland gick upp på natten bara för att titta på den”, säger Claus. ”När datortekniken var mogen i slutet av vår skoltid tog vi ett banklån för – håll i dig – 60 000 kronor, köpte en demomodell av en Appledator och låg därmed i framkant av det vilda, digitala revolutionen”.

Claus och Henrik skaffade designstudio i Köpenhamns hamn, bytte namn till Tools® och fick allt fler kunder, som de cyklade runt till iklädda jacka och slips och med tegelstenstunga mobiltelefoner i bälteshållarna.

”Vi kämpade på, men vändpunkten var när designern och nu bästa vännen Maria Berntsen samlade en grupp potentiellt framgångsrika unga designers och vi tillsammans ställde ut på en konsthantverksmässa. Där träffade vi en ingenjör från Jylland som tillverkade ljusstakar av järn, som han själv svetsade ihop av tunna järnstänger. Han gav oss ett öppet uppdrag, något som sedan dess blivit vår specialitet: Designa något som är lätt att göra och som kan säljas i stora mängder! Vi återvände med en cd-hållare böjd av en tunn metallstav – helt utan svetsningar. Det var en överraskande framgång och sålde mer än en miljon enheter under sin livstid”.

Men så kom ett samtal från företaget bakom varumärket Eva Trio. 

”Företaget hade även varumärket Eva, som från 50-talet och framåt var hemmafruarnas favorit med sin ikoniska påläggsmaskin. Vi gav det gamla märket Eva tillägget Solo – eftersom 50-talets hemmafru hade blivit singel, och med vår mångåriga erfarenhet av grafik och reklam kunde vi sätta ihop ett sammanhängande koncept. Varumärket Eva Solo var fött. Den första lanseringen var på plats och där fanns – lyckligtvis och lite av en slump – produkten som skulle visa sig bli företagets bästsäljare någonsin och något helt nytt på marknaden: En grytlapp av silikon. Utan den skulle Eva Solo förmodligen inte existera idag”, säger Claus.

Med den dämpade estetiken har Claus Jensens och Henrik Holbæks namn genom åren framför allt blivit sammankopplade med design för kök och hem, och deras Eva Solo-serier har för länge sedan blivit designklassiker.

Det nära samarbetet mellan Tools och Eva Solo har spelat en avgörande roll i utvecklingen av de många, många Eva Solo-produkter som designduon förmodligen är mest känd för, och Tools är än i dag drivkraften i vidareutvecklingen av Eva Solos kollektioner, både för kök, vardagsrum och trädgård.

Claus favoritprodukt är dricksflaskan med rem. Foto Eva Solo .

Strategi att upptäcka problem

Tools första kund, den med cd-hållaren, tvingade Claus och Henrik att tänka annorlunda. ”Han hade inga pengar så vi behövde tänka i nya banor. Vi satt i veckor och månader och böjde metallstänger och vek kartong, och vi tog fram en strategi som gick ut på att ’upptäcka’ problem som ingen annan brydde sig om att lösa. Det ledde till exempel till en disktrashållare, som för övrigt är den äldsta av våra produkter som fortfarande tillverkas av Rosendahl”.

Claus och Henrik besökte loppisar och letade i kökslådor för att hitta en förbisedd produkt som de kunde förnya. Men när arbetet med Eva Solo började var det som om världen exploderade av möjligheter, berättar Claus.

Innovativa produkter fanns det dock fortfarande plats för, bland annat en köksvåg med inbyggd måttbägare. ”Den bestod av bara tre delar; en glasbägare, en metallbägare och en stor fjäder. Den var ganska ömtålig och komplicerad att producera, men den väckte uppmärksamhet och vann designpriser”, säger Claus leende.

Idag ligger fokus på produkter som är vackra och funktionella snarare än innovativa. ”Det är vad konsumenterna vill ha”.

På frågan om hur de känner för sin tidiga design svarar Claus att det är viktigt att gå vidare. 

”Jag tror att för att komma vidare måste man lämna det gamla bakom sig. Åtminstone för en stund. Vi försöker rensa skåp och lådor på gamla produkter, så att det finns utrymme för nytänkande. Förutom Danmark bor vi i Frankrike och USA. På så sätt upplever vi inredning och matkultur utanför vår egen bubbla. De första designerna som vi skapade i Danmark tillhörde förmodligen en storstadskultur. Med vårt stenhus på landsbygden i Frankrike formade en föreställning om lantlig idyll och enkel skönhet. Det ledde till våra porslinsskålar med metallhandtag. Men det är en känsla och en referens som har visat sig vara långvarig och som finns även i de produkter vi jobbar med nu”.

Bland de senaste nyheterna är en serie köksgeråd. Foto Eva Solo .

Välbehövligt fokus på hållbarhet

Om man frågar hur Claus ser på designutvecklingen under de 35 år som Tools varit en del av designbranschen, förklarar han:

”Konsumentprodukter har blivit billigare. Design är ett upplevt värde, men inte nödvändigtvis fördyrande. Det som Ikea kallade ’demokratisk design’ har uppstått och tydligt bidragit till att sänka prisnivån på konsumentprodukter”.

”Men under de senaste 35 åren har en ny generation designtillverkare vuxit fram. När vi började fanns en ilska mot de konservativa möbel- och lamptillverkarna som envist satsade på sina säkra klassiker. Idag är mångfalden mycket större. Som formgivare ger det nya möjligheter till samarbeten, och konsumenten får ett bredare utbud. Det har också skett en förändring i konsumtionen genom åren, bort från inventarier och redskap och mot elektronik och digitala tjänster. De senaste åren har medvetenheten om vår konsumtion och dess påverkan på planeten påverkat tänkandet”.

Det har varit ett välbehövligt fokus på att vår konsumtion ska vara hållbar, anser Claus. Problemet med produkter skapade av speciella återvunna material är tillgången på materialen på produktionsplatsen, och det är komplexa problemställningar att ha med i designprocessen, säger han.

”Och då skulle det förmodligen ha en större positiv effekt om produkterna kunde repareras eller viktiga delar bytas ut. Som ett positivt exempel har Bang & Olufsen lanserat en ny plattform för sina högtalarprodukter, där elektroniken är utbytbar så att produkten kan hänga med i utvecklingen. Om det handlar om mindre komplicerade produkter kan man fokusera på att produkter av olika material lätt kan delas upp i fraktioner och sorteras som avfall. Men helst borde vi designa saker så att de håller så länge som möjligt”.

Pumptermosen i rostfritt stål och ek är en ny Eva Solo-produkt från Tools. Foto: Eva Solo.

Egna behov som utgångspunkt

Designduon hämtar sin inspiration från sina egna behov. ”Man frågar sig varför ingen har gjort en produkt som fungerar på ett visst sätt och som man just har räknat på. Där har vi fördelen att vi bara kunna göra det”, säger de.

När det kommer till hemaccessoarer är de två också ständigt nyfikna på hur andra inreder och vilka produkter de väljer att visa upp. ”Varje besök i ett utländskt hem är ett hemligt uppdrag med syftet att samla idéer till nya produkter”, säger Claus med ett leende. ”När trendspotters gör sitt jobb sitter de ju inte på vinden och hittar på nya trender. De ger sig ut bland människor och observerar deras beteende. De skapar inga trender – de registrerar dem”.

När Claus och Henrik idag skapar ny design är rollfördelningen tydlig.

”I början var rollfördelningen flytande, men det skapade för många diskussioner. Nu när vi känner varandra väl har jag uppdraget att driva den kreativa processen och Henrik den administrativa. Det är våra individuella ansvarsområden, men självklart är både produkterna och verksamheten vår gemensamma förtjänst”, poängterar Claus.

Tool formger produkter för både inom- och utomhusbruk. Bland annat den populära serien Birds. Foto Eva Solo .

Med Eva Solo i 25 år

Om samarbetet med Eva Solo, som har pågått i 25 år, berättar Claus:

”När vi först mötte företaget var det känt för Eva Trio. Företaget ville ha ett extra ben att stå på och vi gjorde ett upplägg på en ny linje under namnet Eva Solo. Idag är det vårt gemensamma hjärtebarn som vi alla är stolta över”.

Två gånger om året presenterar Claus och Henrik förslag till en kollektion som typiskt sett består av 25–30 projekt; dels ’line extensions’ och dels nya idéer. Några godkänns, andra inte. ”Men förkastade koncept kan mogna och vi kan arbeta vidare med dem så att de kanske blir en produkt i kollektionen senare".

Claus säger att man efter 25 år kan känna att man har gått igenom alla lådor och skåp och att man har gjort allt till kök och bord minst två gånger. ”Men då är det så fint att man åldras och mognar och ändrar attityd. För då kan man bara börja om. Och det är det vi gör. Det finns trots allt designers som nästan bara tillverkar stolar och ägnar ett helt liv åt det. Och faktiskt är det roligare att göra samma produkt den andra och tredje gången när man har fått lite erfarenhet. Den blir nämligen bättre och bättre”.

På frågan om de har någon all-time favoritprodukt väljer de två olika. Henrik väljer Fireglobe, Eva Solos eldstad.

”Det var en snabb idé som visade sig vara otroligt funktionell. Det är en av de produkter där hjärtat slår snabbare när man ritar den för att det känns rätt”.

Claus väljer dricksflaskan med rem i locket från Eva Solo.

”Jag minns att det kändes som en modig idé. Jag var mycket tveksam till att man kunde försvara att flaskan kunde svängas hit och dit. Tänk om locket skulle skruvas av? Men just den designen har nästan blivit en standard som har kopierats i det oändliga”.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023