18.10.2022  |  Business  |  Trends

Bra sälj på Oslo Design Fair

Norges viktigaste och mest attraktiva mötesplats för design, arkitektur och hantverk har avslutats. Nästan 9 000 besökare hittade till Lillestrøm.

Oslo Design Fair öppnade med en optimistisk atmosfär och alla var glada över att få delta fysiskt.

Vid invigningen sa Kathrine Tilnes Jansen, chef för Oslo Design Fair: ”Jag är så exalterad över att äntligen kunna öppna en full mässa”.

En ny Hall B, Oslo Contract & Furniture Fair med 48 utställare och egen vinbar,

presenterades.

”Oslo Design Fair utvecklas ständigt, och nytt för i år är Oslo Contract & Furniture Fair, ett komplement till den befintliga mässan, som hålls parallellt med Oslo Design Fair i hall B. Vi vill att detta ska vara mötesplatsen för alla som arbetar på projektmarknaden: tillverkare, projektkonstruktörer och arkitekter”, informerade Tilnes Jansen.

Höstens tema: In Between

”Med In Between som tema har vi skapat olika rum av textilier, ett material med en alldeles speciell taktilitet, textur, transparens och lätthet. Textilen slingrar sig upp och ner och formar golv, väggar och tak och skapar på så sätt föränderliga och sensuella rum som sätter ramarna för utställningen, berättade Marion och Cecilie.

Kirsten Visdal, utställningens curator sedan många år, har arbetat med gyllene toner i kombination med brända färger på textilierna som framstår som arkitektoniska och monumentala i rummet. Tillsammans med Per Olav Sølvberg har hon fokuserat på att erbjuda sinnesupplevelser.

”Att ta del av, känna och vara fysiskt närvarande i upplevelsen är viktigt för dagens konsument. Vi står inför ett temposkifte med tolkningar och nyskapande uttryck. I trendutställningen har vi valt att kontrastera kända och älskade klassiker med modern och framtidsorienterad design. Exempelvis Edvin Helseths furumöbler från 1970 med ett urval av samtida norsk design. Nedre Foss, Torbjørn Anderssen och Espen Voll är kulturbärare i sig själva. Jag tror att vi blir identitetslösa utan att känna till vårt kulturarv. Om vi är trygga och stolta över våra traditioner kommer vi också att vara välkomnande och generösa mot nya impulser och andra kulturer”, resonerar Kirsten Visdal.

Nära 9000 besökare

Nära 9 000 besökare kom till Oslo Design Fair under mässans tre dagar.

”Mässan hade en bra atmosfär och försäljningen var bra. Utställarna säger att försäljningen har förändrats något med hänsyn till allt som händer i världen och en osäker framtid. De verkar mer förberedda och de vet vad de behöver”, berättar Kathrine.

Utställarna var mestadels nöjda. Vissa mer än andra, som Bo Bedre.

”Vi hade en bra gammaldags mässa, som kort kan sammanfattas som trängsel, glada människor, många goda kramar, positiv stämning, kö till montern ibland och inte minst bra inköp där och då. Stämningen var närmast magisk”, säger en nöjd Stamati Stenseth på Bo Bedre, som presenterade tre nya varumärken, Poster & Frame, Paper Paste Living och Squarely Copenhagen.

Stamati, kom alla dina kunder?

”Många av dem kom, och vissa kunder betjänar vi på ett annat sätt än på mässan – av olika orsaker. Det positiva med Designmässan i Oslo var många nya kunder, någonstans mellan 40–50, och att fler och fler av våra befintliga kunder köper fler av våra varumärken, vilket är det roligaste.

Är du nöjd med sälg- och mässdagarna i allmänhet?

”De första två dagarna var galet bra. Dag tre vet man kan vara lite lång, men det var en bonus och vi fick många bra beställningar och nya kontakter även då. Så sammantaget var mässan som ett gammaldags handelsrum, inte bara ett skyltfönster.

Stamati tycker att mässteamet har utnyttjat pandemiperioden väl och är på god väg mot vad han tror kan bli ännu en stor mässperiod även i Norge.

”Med lite finjusteringarär de där och mässan, utställarna och inköparna kan sänka axlarna igen och inte som nu vara fulla av spänning och nerver från mässa till mässa”, avslutar Stenseth.

Designbase Awards

Under mässan fick duktiga Hansen & Co i Kristiansand den norska versionen av Top Window Award. Detta eftertraktade pris delades ut för deras vackra, kompletta och genomtänkta fönsterutställning. Anne Brøvig och hennes team med Lise Tellefsen och hennes dotter Lise Brøvig var otroligt glada och hedrade. Förutom vinnartiteln och det inramade diplomet har Hansen & Co. nominerats till den internationella tävlingen Top Window Award, och därmed möjligheten att vinna en resa till The Inspired Home Show i Chicago i mars 2023, där den internationella prisutdelningen kommer att äga rum.

På utställningens sista dag, fredagen den 2 september, avslutades programmet på scenen med utdelningen av Designbase Award 2022, som gick till Illums Bolighus Oslo som Norges mest innovativa butikskoncept.

Country-chefen Grete Aasen Seyffarth tog emot det prestigefyllda priset och var otroligt glad, stolt och hedrad, tackade för utmärkelsen och berömde sina entusiastiska medarbetare som satt i publiken.

Som lycklig vinnare är hon och Illums Bolighus Oslo även nominerade till Global Innovation Award in Retail Excellence i Chicago på The Inspired Home Show 2023, där nationella vinnare från många länder runt om i världen deltar. En global jury bestående av fyra experter från hela världen utser den slutliga internationella vinnaren.

”Jag kommer att förbereda mig bra, jag tror att vi kan ha en bra chans att nå högt”, säger Grete Aasen Seyffarth.

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.