27.04.2020  |  Interior  |  Textil

Branschprofilen: Geetali Chhatwal Jonsson, ägare och grundare av Chhatwal & Jonsson

Geetali Chhatwal Jonsson är grundare och ägare av det Stockholmsbaserade design- och textilföretaget Chhatwal & Jonsson, som firar tio år under 2020. Här delar hon med sig av deras hållbarhetsarbete, som är en väl integrerad del av varumärkets DNA.

Berätta lite om varumärket Chhatwal & Jonsson.

Vi är ett svenskt designföretag inom hemtextil som grundades för tio år sedan av mig och min man Stig Jonsson. Vår idé var att kombinera skandinavisk design med autentiskt indiskt hantverk, som Stig blev introducerad till under en resa i Indien. Från starten har vi arbetat småskaligt, med traditionella metoder och ett personligt uttryck, som sträcker sig bortom säsongstrenderna och därmed tål såväl ögats som också tidens slitage. Våra produkter ska hålla många år i ett hem, och därefter kunna återvinnas i sin helhet, i och med att vi enbart använder oss av naturmaterial av hög kvalitet.

Hur viktigt är hållbarhet i er verksamhet?

För oss handlar hållbarhet till stor del om att ta ansvar. Genom åren har vi lärt oss mycket, men jag är väldigt ödmjuk och öppen för dialog och kunskapsutbyte i de här frågorna.

Chhatwal & Jonsson är ett värderingsbaserat företag, som går sin egen väg, snarare än att följa trender. Vi har utvecklats organiskt, hela tiden med ambitionen att ständigt förbättra oss där vi kan. Hållbarhet är en integrerad del av vårt DNA, inte ett slags etikett som vi klistrar på. Vår verksamhet är uppbyggd på tre pelare: småskalighet, kvalitet och skandinavisk design med medvetenhet i grunden. Vi jobbar med traditionella indiska hantverksmetoder, som är resurssnåla. Våra partners består främst av små familjeföretag, och vi har egen personal på plats, med god insikt i produktionsförhållanden, arbetsmiljö och löner. Även social hållbarhet är en mycket viktig del av helheten.

Berätta lite mer om hur ni arbetar med hållbarhet på olika nivåer i företaget.

Val av material spelar stor roll. Linne till exempel är ett fantastiskt naturmaterial. Det är vackert, klimatsmart och håller över tid. Allt vårt linne är handvävt och handtryckt. Vi använder sidenskärmar för trycket och textilerna får torka i solen, vilket ger en process som knappt konsumerar något vatten alls. Tillverkning för hand tar längre tid, men produkterna blir så mycket vackrare. För oss handlar hållbarhet till stor del om att ta ansvar. Genom åren har vi lärt oss otroligt mycket, men jag är väldigt ödmjuk och öppen för dialog och kunskapsutbyte i de här frågorna. Det är också viktigt att involvera konsumenterna, exempelvis genom olika certifieringar. Konsumenternas krav kan vara med och förändra industrin.

Vilka är era största utmaningar i hållbarhetsarbetet?

Vi är ett litet företag som vill ändra system som till viss del är etablerade sedan 100-tals år tillbaka. Vi ställer obekväma frågor. Många fabriker vill ha större beställningar än vad vi lägger, men vi tar avstånd från både massproduktion och överkonsumtion, som är onödigt slöseri med resurser. Även inköp av material kan vara en utmaning, till exempel att hitta en leverantör av ekologiskt certifierad ull, som levererar små kvantiteter. Ofta säljs ull med mellanhänder, men vi vill veta exakt var den kommer ifrån, bland annat i och med att vi nyligen har lanserat våra första helt spårbara mattor. Här är det viktigt att tänka på att man också jobbar med människor, och betydelsen av goda mänskliga relationer. Det blir upp till oss att få våra partners att förstå värdet i det arbete vi gör, som är större än värdet av en kortsiktig containerlast med varor.

Berätta mer om era helt spårbara mattor.

Om Geetali Chhatwal Jonsson

Position: delägare och medgrundare av Chhatwal & Jonsson

Utbildning: Bachelor of Arts i English Literature och Hospitality Management

Tidigare erfarenhet:  Vice President på Invest Sweden/Business Sweden

2015 presenterades som bekant FN:s globala hållbarhetsmål. Det blev en inspiration för oss till hur vi skulle kunna förbättra oss än mer, inte gällande alla målen på en gång, men efter vår förmåga. 2019 introducerade vi mattan Una, som består av hållbar bomull och ull från Nya Zealand, där vi kan stå för djurhållningen och hur ullen produceras. Una är helt spårbar och certifierad av oberoende instanser genom hela värdekedjan och varje steg i tillverkningen, gällande både miljömässig och social hållbarhet. Det har varit en omfattande process som vi jobbat upp långsamt i många etapper och vi har inte alla lösningar på plats än, men det är en början. Det arbete vi gör vill vi göra genuint, så att det inte liknar greenwash. Med vår spårbara matta får vi en kvantifieringsmöjlighet, som har bedömts av pålitliga, externa experter, som kontrollerar alla parametrar. Här vill jag särskilt ge credit till vår leverantör av ull, för att de har vågat tro på oss. Nu ska projektet bli ekonomiskt hållbart för alla, som också representerar ett av FN:s mål. Till våren utökar vi sortimentet av spårbara mattor med ytterligare tre produkter. Människan kommer nog alltid att vilja förnya sig själv och sitt hem. Då tycker vi att det ska göras med relevanta föremål och på ett ansvarsfullt sätt.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.