Christmasworld: En jul i ny tolkning

Hur kommer coronapandemin att påverka våra jultraditioner de kommande åren? Hur förändras våra konsumtionsmönster och vilka följder får det för tillverkare och återförsäljare? Det var ämnet för en presskonferens organiserad av Christmasworld med deltagare från bland annat trendbyrån Fashion Snoops och Messe Frankfurt.

Experterna var överens om att teman som hållbarhet och en ny känsla av solidaritet och ansvar kommer att spela en viktig roll i förhållande till framtida juldekorationer. Efter månader av lockdown är kunderna nu fokuserade på det som är viktigt: mer tid för familjen, deras hobbyer; bakning, matlagning, gör-det-själv och kreativ, virtuell interaktion med varandra.


Enligt Jaye Anna Mize från Fashion Snoops var en av de mest populära aktiviteterna under lockdown att städa upp, omorganisera, göra sig av med onödiga saker och istället omorganisera och fokusera på det som är viktigt för en. Därför kallas trenden från årets Christmasworld ”Familjens matters”.


”Den personliga kontakten, både i familjen och i arbetslivet, kan inte ersättas med någonting. Det har vi lärt oss av krisen. Och det blir betydligt trevligare när vi får träffas igen, omgivna av dekorationer i våra privata hem, i köpcentra och på gatan. Oavsett var någonstans så kommer julen att infalla och bli en tid för avkoppling, betonar Julia Uherek från Messe Frankfurt, och fokuserar på de positiva utsikterna för tillverkare och återförsäljare som hanterar julrelaterade produkter.


Julen handlar om våra kärnvärden. Nya nyckelord för Christmasworld är ”New Traditions”, ”Self-Sustainable” och ”Less but Better”. Utställaren Mart Haber bekräftar att kunderna lägger större vikt vid kvalitet.
”De undviker i allt högre grad plast och de ställer frågor om förpackningen”, säger han och konstaterar att det faktum att naturen tas med inomhus stämmer mycket bra med den trenden.
Intresset för naturliga och hållbara material växte redan vid Christmasworld 2020 och det råder ingen tvekan om att det kommer att stärkas ytterligare. Mycket tyder på att coronakrisen har drivit på för en mer medveten livsstil.
Digitaliseringen ökar, men samtidigt tänker vi på hållbarhet, återvinning och upcykling som ämnen som kommer att spela en viktig roll för julen 2021. Temat för 2021/2022 med rubriken ”Together” handlar om poesi och skönhet, nostalgi och inte minst hållbara lösningar.

Mänsklig kontakt motpol till det digitala
Trenderna för Christmasworld 2020/2021 sätter också fokus på vad som verkligen är relevant; närhet och en känsla av tillhörighet. Att ha något gemensamt, att dela något. ”Family Matters” är temat, och de tre trenderna för årets jul är ”Green Ritual”, ”Silk Party” och ”Happy Get-Together”.


I en värld som blir mer och mer komplex är det som betyder något familjen, lokalsamhället och äkta mänsklig kontakt. Att njuta av saker tillsammans, fira och dela glada stunder blir viktigare än någonsin som en motpol till den digitala världen. På Christmasworld i våras kom de nya tankesätten till uttryck i tre stil- och färgteman: ”Green Rituals”, ”Silken Party” och ”Happy Get-Together”. För den internationella industrin öppnar det en myriad av desigmöjligheter när det gäller att sätta ihop nya produktlinjer som kommer att överraska kunderna om och om igen under hela året – inte minst till jul.


Trenderna för Christmasworld skapades av Stilbüro bora.herke.palmisano.

”Just nu ökar behovet av en ansvarsfull vi-känsla och önskan om en mer försiktig och miljömedveten livsstil”, säger designern Annetta Palmisano från Stilbüro bora.herke.palmisano.


Trenden ”Green Ritual” är inspirerad av den naturliga vegetationen. Ett enkelt, nästan minimalistiskt designtema som adresserar medvetenheten om att ge upp saker som svar på en lång tradition av köp-och-kasta-bort.
En närhet till naturen i färger och material samt hantverk tar ledningen i temat, som domineras av modern estetik, puritanism, tystnad, tidlöshet och äkthet.


”Green Ritual” lanserar ett färgschema med lugna nyanser av naturlig vegetation i två mycket tydliga riktningar. I den ena gäller ljusa och dämpade toner av grå, mullvad och sand samt en ljus ormbunksgrön och rödaktig brun. Dessa nyanser ger en lätt och fjädrande känsla och en puritansk naturlighet. I den andra riktningen dominerar den mystiska, vegetativa mörka färgvärlden med djupa nyanser av röda och mörka löv med höstlig känsla.
”Förutom att ge atmosfär och lägga en festlig touch till juldekorationerna kan denna stil också användas för att skapa en vårliknande tolkning av de festliga dekorationerna”, säger Annetta Palmisano.


Experimentella och kreativa idéer, tekniker, mönster och material kontrasterar mot ett enkelt och elegant uttryck. Blommor och blad skapade i glas och papper, målade växter, vegetation och experimentella fotomotiv, akvarelleffekter, oregelbundna och färgade mönster samt taktila, råa och grova ytor ses. Många av de visade produkterna har en djupare bakgrund. Lera och glas ges ett modernt uttryck tillsammans med ljust trä i enkla, funktionella former.
”Silk Party” är inspirerad av de mest innovativa modekreationerna och skapad med precisionslaserteknologi. De mönster vi arbetar med här är eleganta och sensuella och kännetecknas av mjuka, organiska och grumliga former. Ovanliga blommor och kronblad är en stark inspirationskälla. Det är ett dekorativt tema som också kan användas för bröllop och sommarfirande.


Silkefesten har feminina färger, högkvalitativa material och glänsande, extremt släta ytor. Det festliga uttrycket är behagligt skonsamt, varmt och taktilt.


”Silk Party” presenterar en balanserad färgpalett: å ena sidan kombineras känsliga pasteller med gräddfärger och fräscha, feminina sorbetfärger. Å andra sidan ses eleganta och glänsande effekter med varma och känsliga nyanser. Materialen och dekorationerna är både känsliga och feminina. En metallhud, en silkeslen glans och velourliknande, matta effekter spelar upp mot varandra. Modern drapering, mjuka volymer och flytande material skapar en mysig atmosfär. Fint glas och textilier som silke och organza har en tunn, transparent, superfin och känslig kvalitet. Det utsökta övergripande utseendet kompletteras med glänsande, extremt släta ytor, högkvalitativa ytor och diskret glimmande och mjukt gnistrande effekter.


Happy Get-Together” är inspirerad av den nya urbana livsstilen med fokus på återvinning. Denna distinkta, urbana stil handlar om att göra de stora städerna mer närvarande genom att föra samman människor, dela och mjuka upp gränserna mellan de klassiska motsatserna som din min, privat/offentlig och stad/land.


”Happy Get-Together” erbjuder hållbara och innovativa alternativ när det gäller material och design, och här förändrar vi hur vi firar och dekorerar. Färgskalan påminner oss om återvunna föremål. Färska aptitretande och mjölkaktiga nyanser som påminner om nypressade citroner, lime och mynta samt korn och halm. De varma nyanserna domineras av en levande orange vaxfärg och mer dämpade återbruksnyanser som flaskgrön och melange, färgade effekter och färgmix inspirerad av pressad komposit.


Konceptet ”Second Life” genomsyrar hela produktvärlden: Formgivarna utvecklar nya idéer, nya former, texturer och material från återvunna material som PET och pappersmaterial, och uttrycket i denna stil kännetecknas av okonventionella idéer och handgjorda tekniker som vävning, lindning, bindning och lager-på-lager.

Green ritual..

Relaterat innehåll

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Designbase.se

Nytt AI-verktyg kan förse konsumenter med IKEA-möbler

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023