Deal done i Paris
Maison&Objet Paris rapporterar ett ökat antal (och fler internationella) besökare. Samtidigt sågs en ökad implementering av Maison&Objets digitala tjänster, och en ny omnikanalslösning finns nu till stöd för hela dekorations-, design- och livsstilsbranschen.
Trots transportstrejker och ett osäkert ekonomiskt läge var stämningen mycket positiv och vänlig när Maison&Objet-mässan i Paris till sist stängde sina portar.
Med fler än 67 000 besökare, varav nästan 45 % var internationella och inte mindre än 1 400 var inresta från USA, blev den fjärde (redan!) postcovidmässan ännu en gång det viktiga riktmärke som mässan kommit att bli för märken och inköpare inom heminrednings, design- och livsstilsbranschen.
Fler än 2 300 märken fördelade på sju hallar drog nytta av den kraftfulla dynamik som har gjort Maison&Objet-mässan berömd från första början: det vill säga innovativa kollektioner lanserade av nya märken såväl som stora namn inom inredning.
Med ikoner som Editions Serge Mooulle såg man en återkomst av fina italienska märken, såsom Gervasoni, Meridiani och Martinelli Luce, men även Pulpo (Tyskland), Baobab (Belgien), Lladró (Spanien) och Alessi (Italien). Flera nya deltagare gjorde också en anmärkningsvärd debut, däribland Maison Matisse (Frankrike), Mogg (Italien) och Stamuli (Sverige). Även japanska och koreanska märken var tillbaka på mässan med sina så alltid raffinerade kreationer och sin enkla approach till design.
Take Care!
Maison&Objet-arrangörerna hade även besöksupplevelsen som fokus, eftersom de mer än någonsin ville att ett besök på mässan skulle vara mer än ”bara” en shoppingupplevelse. Temat ”Take Care!” gav besökare möjlighet att ta en paus och ladda batterierna i en sofistikerad miljö, där alla detaljer, från musiken som spelades till färgerna och texturerna, var noga övervägda.
För omkring 500 företag var det första gången de ställde ut, vilket gladde alla de inköpare som var på jakt efter nya leverantörer.
Digitala innovationer ska hjälpa företag att växa
Redan inför nästa mässa lanserar Maison&Objet ytterligare digitala innovationer till det internationella samfundet.
”2016 gjorde Maison&Objet det digitala skiftet. 2023 är det dags att uppgradera det”, säger Sinziana Marian, chef för digitala aktiviteter, och förklarar:
Maison&Objet arbetar nu med mer än att bara generera leads. Från och med våren kommer man att erbjuda en marknadsplats (beställningsläggning) genom sin plattform MOM (Maison&Objet and More), där man kan förhandla och göra affärer med nya kontakter i Europa under årets gång.
Därutöver kommer europeiska märken också att kunna skapa sina egna B2B e-butiker på deras webbplats, för att påskynda och effektivisera försäljningen till befintliga kunder. Slutligen, med start under nästa Maison&Objet Paris, kommer mässans besökare att kunna lägga sina mässbeställningar online. Med dessa nya tjänster utvecklas ett omnikanalssystem, som syftar till att utveckla företag i branschen, säger man.
När hålls nästa mässa? I september!
Maison&Objet är i full gång med förberedelser inför nästa mässa, som äger rum 7–11 september 2023. Inspirerad av en alltmer hedonistisk anda och designers önskan att föryngra vardagen i en turbulent yttre miljö, kommer säsongen att fokusera på den djärva och ibland överraskande input som påverkar marknaden.
Inför mässan i september vill man lansera en ny sektor tillägnad välbefinnande och skönhet: en ny kategori av produkter som ser mycket lovande ut för marknaden.
I samband med mässan kommer besökare också att kunna njuta av allt som Paris Design Week har att erbjuda 7–16 september 2023.