Designbase lanseras i Norge!
Till hösten lanserar det danska mediahuset Horisont Gruppen en norsk utgåva av Designbase. ”Designbase ska vara ett ”go to” för designbranschen i Skandinavien. Vi har mediakonceptet och plattformen på plats genom våra magasin i Danmark och Sverige. Nu ser vi fram emot att expandera till Norge”, säger Horisont Gruppens VD Rasmus Brylle.
Norska Designbase är baserad på magasinets framgångar på den danska och svenska marknaden samt på representationen av dansk design i Norge, både på mässor, bland distributörer och agenter samt i detaljhandeln.
”Vi vill nå ut till fler och förmedla så mycket relevant innehåll som möjligt till våra läsare och partners. Nu har det uppstått en passande konstellation i Norge, där vi dels kan se ett tydligt hål i marknaden och dels har säkrat starka och intresserade partners för att tillsammans kunna genomföra denna kraftfulla satsning”, fortsätter Rasmus Brylle.
Designbase ska vara ett ”go to” för design- och inredningsbranschen i Skandinavien.
Rasmus Brylle
”För Horisont Gruppen är etableringen av Designbase i Norge ett naturligt steg i magasinets utveckling som ett ”go to” för design- och inredningsbranschen i Skandinavien”.
”För två år sedan etablerade vi Designbase i Sverige. Det blev en stor succé, vilket har gett oss blodad tand till att fortsätta expansionen i Skandinavien”, säger Rasmus Brylle, och fortsätter: ”Vi har mediakonceptet och plattformen på plats. Nu ska vi bara hitta de rätta medarbetarna”.
Planen är att precis som i Sverige ska norska Designbase komma ut fyra gånger om året som tryckt magasin. Därutöver publiceras det nyheter och material från branschens aktörer på siten designbase.no samt på associerade sociala media-konton och genom ett nyhetsbrev som skickas ut en gång i veckan.
”Vi har frågat både leverantörer och detaljister vad de tycker om att lansera Designbase i Norge och de är mycket positiva. Det finns ingen motsvarande större branschmedia på marknaden. Dessutom ger det en god synergi att ha branschmagasinet på alla de tre skandinaviska marknaderna. Många leverantörer är antingen redan etablerade på alla tre marknaderna eller har planer på att utvidga sitt varumärke till resten av Skandinavien. Det kan vi hjälpa dem med”, säger Hans Snestrup, Business Manager för Designbase. Han berättar även att den norska marknaden är intressant, med ett stort utbud av nya leverantörer och formgivare.
Designbase i alla tre länderna är som en minimässa
I samband med lanseringen av Designbase i Norge inleds även ett formellt samarbete med mässan Nordic Living Oslo Design Fair. Utöver det kommer Designbase i framtiden också att dela ut ett norskt Designbasepris till den mest nytänkande och innovativa detaljhandelsbutiken i Norge.
Ett av de norska företag som ha valt att medverka i det allra första numret av Designbase i Norge, och samtidigt utnyttja synergin av att vara med i Designbase i både Danmark och Sverige, är Bo Bedre, som ägs av Stamati Stenseth. Bo Bedre är en agentur som arbetar med skandinaviska produkter som CrushGrind, Erik Bagger, Cathrineholm, Novoform, Sirius, Stuff Design, Lemus och Tenderflame.
”Vi har omkring 400 kunder på den norska marknaden. Här arbetar vi både med kedjor, fristående butiker, B2B-marknaden och HORECA-marknaden, där inte minst Tenderflame är aktuell. Samtidigt håller vi även på att bygga upp en nordisk distribution av Tenderflame”, berättar Stamati Stenseth, som fram till 2017 även hade hand om distributionen av Kähler i Norge.
”Idag har vi en spännande blandning av varumärken som passar många av våra kunder och ett Designbase i Norge är en perfekt kommunikationskanal för oss. Jag tycker absolut att det finns behov för ett magasin som Designbase i Norge, för både leverantörer, importörer och producenter, som idag enbart har de konsumentinriktade magasinen för att komma ut med sitt budskap. Det betyder ju också att budskapet blir just konsumentinriktat snarare än att rikta sig mot den professionella delen av branschen”, fortsätter Stamati. Han berättar även att han är mycket glad över att kunna få ut sitt budskap i både Danmark, Norge och Sverige. ”Det är perfekt för oss – som ett slags minimässa, inte minst nu när vi jobbar på att Tenderflame ska bli en succé i Norden. Annonsering i konsumentmagasin hade varit bortkastade pengar, eftersom vi först och främst måste få återförsäljarna med oss.
Tillgänglig på alla plattformar
Designbase i Norge kommer att finnas tillgänglig på onlineplattformen, där både redaktionen och partners bidrar med innehåll. Bakom Designbase som helhet står ett team av de existerande danska och svenska redaktionerna samt nya norska profiler.
För annonsering och partnerskap i Norge (samt Danmark och Sverige), vänligen kontakta Business Manager Hans Snestrup på hs@horisontgruppen.dk.