Det dukade bordet

Det dukade bordet utgör en betydande del av omsättningen för svenska design- och inredningsbutiker. Stengods är starkt på frammarsch men även flera andra designelement syns och används på bordet, och det råder inget tvivel om att det är här som butikerna har en chans att göra skillnad på allvar. Dessutom passar ett vackert dukat bord bra in i butiksmiljön.

I Sverige är det tradition att samlas med familj och vänner kring en god måltid, och bordet får gärna vara vackert dukat, med inspiration och personlighet. Detta innebär att konsumenterna är intresserade av de senaste trenderna inom serviser och andra dukningsprodukter, vilket därför är ett område som är av stor betydelse för branschens butiker.

När det gäller inköp av föremål för det dukade bordet föredrar de flesta fortfarande att köpa porslin, glas och bestick i specialbutiker, där man kan uppleva och känna på produkterna på riktigt. Detta enligt en undersökning som Messe Frankfurt har låtit utföra. Faktiskt visar undersökningen att två tredjedelar av deltagarna köper dukningsprodukter i specialbutiker och i varuhus.

Dukningsprodukter är ett område som är av stor betydelse för branschens butiker.

Det finns alltså flera orsaker till att man som specialbutik inom design och inredning gör en extra insats kring det dukade bordet. Kunderna är villiga att betala för kvalitet och det är fortfarande många som samlar på serviser, bestick och glas. Dessutom finns det stora möjligheter till merförsäljning av bland annat ljusstakar, servetter, dukar, bordstabletter och liknande produkter. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser.

Sist men inte minst gör sig ett vackert dukat bord sig riktigt bra som dekorationselement på butikens A-yta.

När det gäller stilar och trender finns det flera olika vägar att gå. Den naturliga looken, med varma toner, nyanser av grått, brunt och svart, rustika material, stengods, strukturerade ytor med känsla och grova glasföremål, är förmodligen den trend som har flest anhängare bland de skandinaviska konsumenterna.

Men det finns även andra tydliga tendenser. Bland annat ser man mycket av det överdådiga och voluminösa. Dekadenta färger som svart, rött, mörkgrönt och mörkblått, som kompletteras med accenter av guld.

Färgglatt glas är en annan trend, som dyker upp i nyanser av både gult, rött, blått och grönt. De färgade glasen kan för övrigt kombineras såväl med det enkla och skandinaviska som också med ett mer överdådigt uttryck.

Även skålar i glas förekommer en hel del, men också multifunktionella produkter, vilket har att göra med hur köken och våra hem ständigt blir allt mindre.

Läs även vårt galleri med produkter och inspiration för det dukade bordet.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

19.11.2024aida a/s

Sponsrad

Confetti-partner inspirerar hela vägen till Sydkorea

14.11.2024Designbase.se

Mumin fyller 80!

16.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Nej tack till PFAS i dricksvattnet

09.10.2024Designbase.se

En resa mot en högre grad av hållbarhet

06.08.2024Designbase.se

Kay Bojesens design för bordet får nytt liv

23.07.2024Designbase.se

Tivoli och Kay Bojesen i ett nytt samarbete

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023