Digital Formex i augusti
Smittskyddsrestriktioner har en än gång tvingat Formex att ställa in. Augustiupplagan blir ett digitalt evenemang med bland annat studioprogrammet Formex Talks och en digital trendguide.
Formex efterlängtade höstupplaga som skulle ha ägt rum på Stockholmsmässan 24–27 augusti ställs in. Det är begränsningar som införts med stöd av den tillfälliga pandemilagen som tvingar Stockholmsmässan till beslutet. De tillfälliga reglerna tillåter bland annat inte fler än 500 besökare vid offentliga tillställningar som mässor, oavsett lokalernas storlek.
Istället för den fysiska mötesplatsen arrangeras ett antal digitala aktiviteter. Studioprogrammet Formex Talks sänds 24–26 augusti med tre teman; hållbarhet, trender och omvärld samt retail.
”Varje morgon 24 till 26 augusti kommer Formex Talks att sändas, tre fullspäckade studioprogram med intressanta gäster, aktuella samtal och seminarier. Första dagen är det Maria Soxbo, journalist och medgrundare till Klimatklubben, som programleder temat hållbarhet. Dag två handlar om trender och omvärld och där kommer bland annat designern och trendexperten Jan Rundgren att presentera Formex Trends. Programmet kommer även att lyfta de senaste trendspaningarna inom inredningsdesign. Dag tre har fokus på framtidens retail och här pratar trendforskaren Louise Byg Kongsholm från Pej Gruppen om hur konsumentlandskapet påverkas av corona både på kort och lång sikt”, berättar Sara Ek, projektledare för Formex.
Möjlighet att synas i digitala kanaler
Höstens trender presenteras i en digital trendguide och säsongens produktnyheter från mässans utställare presenteras på Formex hemsida.
”Vi hade in i det längsta hoppats på att kunna genomföra ett Formex i augusti. Nu kommer vi istället att arrangera digitala aktiviteter där våra besökare och utställare har möjligheten att delta i Formex Talks som innehåller mycket inspiration, trender och kunskap inom ämnen som är viktiga för alla inom vår bransch”, säger Sara Ek.
För både bokade utställare och leverantörer som endast vill synas digitalt finns möjlighet att boka paket för synlighet i Formex digitala kanaler och sociala medier.
”Dels har vi företagssidor där man kan presentera sitt företag. Sedan har vi också en egen sida för produktnyheter, plus aktiviteter i samband med Formex Talks. Vi har många följare och ett stort nätverk i alla våra kanaler och där vill vi försöka skapa möjligheter för våra utställare”, säger Sara Ek och utlovar samtidigt en rivstart för Formex i januari:
”Det är en intressant tid vi lever i. Vi lär oss hela tiden, skaffar nya erfarenheter och utvecklas. Vi kommer nog att tänka mer i två spår framöver, även om inredningsbranschen är en grupp som vill och behöver träffas. Inför januari gör vi en kickstart!”