Digital inspiration på Stockholm Design Week

Stockholm Design Week i februari blev ett i stort sett helt digitalt evenemang. Frånvaron av fysiska möten lämnade ett tomrum, men inköpsarbetet kunde lösas på annat sätt och trots pandemin satsade flera aktörer med nya varumärken och butiker.

Design House Stockholms nya butik och showroom vid Slussen. .

Som startskott för den nordiska mässäsongen brukar Formex och Stockholm Design Week vara pålitliga riktningsvisare för vartåt trendvindarna ska blåsa under det kommande året. Årets designvecka kommer inte att bli ihågkommen för nya trender i färg, form och material men däremot kanske som en första glimt av hur framtidens inköpsarbete kan komma att gå till – digitalt där det fungerar och med fysiska möten där det lämpar sig bättre. Utställare, inköpare och press som samlats i Stockholm i februari var dock fullständigt eniga: Det fysiska mötet behövs. Vi behöver träffas, bli inspirerade och göra affärer tillsammans.

Trots ett ambitiöst program för att minimera risk för smittspridning blev arrangören Stockholmsmässan som bekant tvungen att hålla mässhallarna stängda. Istället samlades både aktiviteter som normalt är knutna till Formex och till Stockholm Furniture and Light Fair i ett gemensamt och till största delen digitalt program under Stockholm Design Week i början av februari.

Den pågående pandemin till trots lanserade som alltid ett antal aktörer nya butiker och varumärken under möbelveckan. Det exklusiva italienska designvarumärket Minotti öppnade sin första skandinaviska butik i en elegant lokal intill Hotell Diplomat på Strandvägen. Design House Stockholm öppnade en kombinerad butik och showroom i en före detta biograf ett stenkast från Slussen. Till premiären visades utställningen Fantasi & Funktion där stylisten Saša Antić hade valt ut 11 produkter som på olika sätt representerade temat, bland annat årets nyhet Knot Seat Cushion. 

Nya aktörer

Bland nykomlingarna på utställarsidan märktes tre producenter med höga ambitioner för hantverksmässig tillverkning: Veermakers är ett samarbete mellan Liljencrantz Design och KFK Master Cabinet-Makers som bygger vidare på de båda företagens tidigare samarbete kring specialbyggda inredningar. Verk är en ambitiös satsning på lokal tillverkning av design från namnkunniga formgivare, bland andra David Ericsson och Mia Cullin. Under veckan visade också det hantverksinriktade designföretaget Bonnibonne sin första möbelserie, designad av den japanske arkitekten Ohashi Fumihito. 

Den första punkten på designveckans program brukar vara Svenskt Tenns pressvisning på måndag morgon och årets vecka var inget undantag. I år hade företaget letat i sitt enorma arkiv och lyfte fram en elegant stol och två nätta fåtöljer av Josef Frank som presenterades i en digital livepresentation från butiken. Det digitala formatet användes för ett stort antal presentationer under veckan och fungerade bra, bortsett från den uppenbara nackdelen att det inte går att uppleva produkterna med andra sinnen än synen. Initiativet Inside Swedish Design på Stockholms Auktionsverk samlade ett stort antal svenska producenter i en gemensam utställning, bland andra Folkform, G.A.D, Gemla och Mylhta. Även härifrån sändes en presentation med inbjudna formgivare, liksom från Fogia som visade ett nytt samarbete med den amerikanske formgivaren Todd Bracher.

Coronasäkrade möten

Några leverantörer bjöd också in inköpare och press till coronasäkrade möten. Producentklustret i Fatburen på Södermalm med Blå Station, Zero, Källemo och nyinflyttade Vescom hade ordnat snitslad bana mellan sina nyheter. Bå Station presenterade bland annat Thomas Bernstrands sträckmetallstol Honken i klockrent karmstolsformat. Bland Källemos nyheter fanns Pierre Sindres elegant sparsmakade stol Ono, inspirerad av Sven Markelius Orkesterstol. I Gamla Stan visade anrika möbeltillverkaren Gärsnäs upp sin produktion i utställningen House of Gärsnäs i Brandenburgska huset på Skeppsbron. Företaget gör ett omtag för att bli mer tillgängliga för privatkunder och planerar att öppna butik i Stockholm under året.

Men mässor och visningar handlar inte bara om produkter och ordrar utan om möten och relationsbyggen med människor och varumärken. Så hur gör man det utan att faktiskt träffas? Coronapandemin inspirerade några företag att tänka ett extra varv. Offecct som visade nyheter i Matti Klenells serie Font, bland annat en grafisk och starkt formförenklad karmstol, passade på att ge ut en personlig bok om formgivaren, en sorts möte med honom på papper. Boken är tänkt att bli den första i en serie böcker om formgivare som samarbetar med företaget. Ännu längre gick Massproductions, som i samband med lanseringen av soffan BAM! bad musikproducenten Axel Boman tolka soffan fritt i ett ljudverk. Resultatet blev låten BAM! (Massproductions Dub) som släppts på Studio Barnhus.

www.stockholmdesignweek.com

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023